Sunday, March 18, 2012

TURUN BANDAR....

sebelom balik kakak ipar aku ajak turun..
kat tanah merah...
tu pun sebab anak2 diorang bising...bosan duk kat umah..
macamana lah budak2 tak bosan..
kiri kanan getah, salak, sawah padi..
macam aku takpe..aku suka..
30 minit nak ke tanah merah..
tapi sayang nya tak dapat rasa makan tradisional kat sini kan..
abang aku tanyer..
guane lah rasa kuih taik itik..
rasa tu takde lah..tapi bau taik itik tu adalah ..
kat tepi umah ni hah...



ni je sempat klik..
terpaksa kejar budak2 tu..
macam baru terlepas dari kandang..
huhuhuh....

berenti kat salem aziz..
tengah ada offer...
tujuan asal nak ke kedai sebelah tu..
wah seah...
sekali tengok ada offer..
terjah sini dulu..

masa di beri 10 min..
untuk cari kain rm100...
untuk 2 pasang..
berebut semua masuk..

waaaa....kelabu mata tengok ni...
kain baju melayu....
rm 5 semeter.
kat sebelah sana plok..
rm 4 semeter...

ni yang aku beli...
hari tu nak beli kat dungun...
rm10 semeter..
sekali jupe sini..
kualiti kain sama....
cuma rm 4 semeter...
aku beli 5 meter..
baru rm 20 hinggit...
jimat berganda2 tu...

agak2 korang lah..
jin mana lah yang pakai kasut macam ni....
dah lah besar murah plok tu...
kihkihkih...
leh buat katil ni...

beza yang amat nyata...
takleh lama2 kat sini..
sebab jap lagi nak balik...



sebelom balik...tok ayah..
ajak aku n budak2 gi kat pasar borong pasir mas..
nak bagi buah tangan untuk balik...
aku tanyer...jauh ke..?
jawab tok ayah...
'tak lah..meta je gak..'
'hmmm...boleh lah..'
sebab nya aku tak kemas barang lagi nak balik...
sekali...
hambik kau...
dekat 1 jam..
baru sampai...aduhhhh.....
sekarang baru tau beza..
kalau meta hampir 1 jam baru sampai..
kalau sebentar mungkin tak sampai terus kot....huhuhuhu...
budak2 siap tido lagi....

kat pasar borong ni...
diorang jual ....
beras siam....
segala jenis pelam...
jambu batu tanpa biji....
tapi masa gi tu..jambu dah habis...
macam2 haga..
boleh pilih..

ni pelam mas hitam...

ni plok jenis lemak manis...

ni pelam siku raja..
ermmm...siku aku tak nak ke?...
semua pelam tu..
di jual dengan haga rm28 untuk 10 kilo.
tok ayah beli lemak manis n mas hitam...
20 kilo..
tok ayah kata siku raja tak yah..
sebab korang dah banyak siku...

beras siam ni ...
20 kilo rm80...
diorang makan beras ni..
kalau kat tempat aku..
beras ni guna masa kenduri kawen je..

aku n geng..
ikut lah tok ayah..
ingat gi mana..rupanya..dia gi jamban..
adeeiii...jenuh aku ni melintas jalan..
pastu lepak kedai kain..
tok ayah belanja budak2..
aku duk kat luar..
malas nak buang kasut...
rm100 - 4 psg..
rm50 - 3 psg..
rm160 - 2 psg
(kain corak bunga digital)

takut  lupus dalam ingatan..
ambik je...dulu..
jap lagi leh tengok macamana diorang buat..

bergambo kenangan sebelom balik..
korang takyah cari aku..
bab memang takde...
hehehhe....
dah aku tukang ambik gambo..
macamana lah nak masuk dalam tu..

masa balik...
ingat polis buat apa..
rupanya ada kemalangan..
tapi tak tahu berlanggar dengan apa...
nampak yang ni je yang ada..

budak2 semua tido..
bosan...
klik je apa yang ada kat luar...
comel betol awan gemawan..
hari tu..

tengok pada awan..
rasa macam nak hujan..

sawah padi yang terakhir tinggal...
rindu nya.....
angin sawah kan...

dah dekat nak sampai...
hampir garib doh masa ni..
bertolak kul 3.30..
sampai kul 7.30...
masa balik rasa cepat je sampai..
macamana tak sampai..
kakak ipar aku pecut 140km/j....
sekali tegur..
sekali slow..
ganas sungguh dia bawak kete..



38 comments:

Aine Ainun said...

nak pelam tuuuuuu

Tihara said...

laju nye dia drive..akk baru 160 kmj jeh..hohoho.. :D

seronok jugak eh pasa pasir mas..mesti murah2..makan kat sana murah2..pemurah org kelantan ni kecuali di gua musam..huhui :)

Acik Erna said...

assalam eita..yang penting selamat sampai.
acik suka iku raja tu..manis buahnya..

QasehnyaRania said...

pelam lemak manis..sedap..
hye akak sehat ke ?
byk hari tak datang melawat ,...hehe

fafa punya said...

rindunya kampung... :(

meta tu apaaa ya????

eita said...

@Aine Ainun
meh ambik..ada lagi 5 biji kat umah...

eita said...

@Tihara
wow kak...160km/j...biar betol ni...
tu je yang sempat gi kak...jauh tu...
tapi barang kat situ memang murah2

9n0L4 said...

dok dang nok gi amek pelam. balik kemaman doh hr sabtu. huhu. bile kain 5 m tu nak wat baju mende?

eita said...

@Acik Erna
wslm kak...
semua pelam tu best belaka kak...
manis2 lemak...

eita said...

@QasehnyaRania
alhamdulillah sihat.....

eita said...

@fafa punya
sian dia..

meta tu singkatan bagi sebentar....

eita said...

@9n0L4
owoh....
lalu kat depan umah ita tak?

kain 5 meter tu nak buat baju melayu..untuk anak sedara..kongsi dengan kakak dia...
disebabkan nak buat manik jadi cari kain kosong comel sikit...

Teenager Housemaid said...

comelnya kasut kuning tu hehehe

Nadhirah said...

comell nye sandal kuning tuh!
;p

eita said...
This comment has been removed by the author.
eita said...

@Teenager Housemaid
nak ke ?
nanti akak belanja ye...

eita said...

@Nadhirah
kalau nak meh ambik....
kihkihkih..
padan ke dengan kaki tuh?

Uncle Jonni said...

wah!! berjalan sakan ko eh.... huhuhu...

siap soping2 lagi...

eMMe said...

hye Eita, mane nk dpt semeter RM 4 ke RM5 tuuu... Huhuh... Syok la, ni yg rase nk dok Tanah Merah... Shoping kt sane, syorgaaaa.... Nk menyampai ke sane tula,,, kalo konfiden drive laju takpe kan... Janji dah selamat sampai destinasi, ade beli pelam lebeh tak? Hehehehe

Telor Power said...

lama tak dtg jenguk sedara eh sepupu di pasir mas

HeNRieTTa JoSe said...

bestnye shopping....dah lamer xshopping bagai...

Asrul "iLham" Sany said...

tang mangga tu...sodap.....

IntaNBerliaN said...

meriahnya cuci mata dkt entry ni..hihii

sknya kueh taik itik.. lama xmkn.. sedap.. dulu sy punya nenek selalu buat :-)

Ujie said...

banyaknya jenis pelam..mmg tak reti nak pilih.

mesti penat berjalan merata..^__^

eita said...

@Uncle Jonni
cuti sekolah je dapat jalan2...
hari lain mana leh jalan2 macam ni....

eita said...

@eMMe
ha'ah kan...giler betol lah tengok haga kain...

tak beli pun....orang bagi je..
nak beli tapi bonet tak muat...
padan sumbat2 budak2 je...

eita said...

@Telor Power
kalau jenguk tu jangan lupa ajak ita erk..
hehehe....leh cuci mata lagi sekali...

eita said...

@HeNRieTTa JoSe
shopping memang best....
perabis duit je yang tak best...

eita said...

@Asrul "iLham" Sany
pelam tu memang sedap....
rugi kau tak rasa...

eita said...

@IntaNBerliaN
macamana erk rasa dia....

eita said...

@Ujie
kalau tak erti pilih kena ambik semua..
tapi semua sedap kak..

masa berjalan tak penat..
masa balik duk rehat kat umah baru lah rasa penat nyer...
rasa macam kaki tu tercabut je...
kihkihkih

~SaL IjOu~ said...

sgt suka mempelam lemak manis tu~ ^^
kalo kat highway mmg syok bawa 140km/j~ ^^

*singgoh sini smeta~ ;p

9n0L4 said...

ohhhhhhhh. dok kenal rumoh hok mane satu. wi alamat la senang ckit. hee.

Saya Disini said...

sedpnye pelam tu...bnyk plak tu

eita said...

@~SaL IjOu~
mas hitam lagi sedap dari lemak manis..
tau takpe..tu yang memecut tak hinggat dunia tu...

eita said...

@9n0L4
ja duk kampung mana...
biar ita yang cari...

eita said...

@Saya Disini
memang banyak..
makan sorang tak habis tu...

9n0L4 said...

hee. bhgn die pulok nok cari. kg gong pasir ke kg pok saboh eh? dok brape pasti msk kg mane. :p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...