Thursday, March 15, 2012

PERTAPAAN KU.....

sebenarnya langsung tak rancang nak gi kelantan ni...
tiba2 je anak sedara aku col...ala siapa lagi yang biasa bergayut..Aisyah tu lah...
nak ikut tak balik kampung...
aku pun fikir2..
best jugak gi jalan2...
lagipun umah banjir..malas nak bersih lagi..
gi rehat minda dulu...
kihkihkih..
rehat sangat lah....



sebenarnya masih hujan lagi ni..
lalu ikut LPT..
dari kg che lijah...kuar ikut ajil..
singkat sikit perjalanan...
bertolak dalam kul 5..
sampai kul 10 malam..
kaki memang kereng..
kereng tu bahasa ganu...
makna dalam bahasa standard kejang kaki..


sempat lagi mengklik gambo batang pokok..
saja...bosan..
budak2 semua pakat tido..
sebab sejuk..

wayar api..
memcacat kan gambo yang aku..
ambik..gambo 
yang dah sedia cacat..
sebab kelabu asap..

berenti kat ajil...
mayam asar...

merentas sungai..
tapi jangan tanyer sungai apa..
aku memang tak tahu..
kalau korang tanyer berbuih pun mulut..
jawapan tetap sama ..
aku tak tahu..
ehehhe..

sampai kat bandar permaisuri..
dalam kul 7 lebih lah..

berenti mayam garib..
kat masjid hadhari jerteh...
sian orang2 tua yang mayam kat sini..
tangga naik tu punyer lah tinggi...
bila dah lecah dengan air..
memang licin..
merangkak lah makcik2 tu berpaut pada tepi tangga..
lif yang ada pun dah rosak..
tak yah lah canggih sangat...
sian orang nak beribadah...

sampai kat umah mak kakak ipar aku...
kul 10 malam...
diorang ingat sampai awal..
tu yang buat laksa..
sekali sampai dah lewat malam..
tapi makan tetap makan..
hahahah...
sambutan memang meriah..
mengalahkan YB masuk kampung..
kahkahkah...
(kalu korang nak muntah aku ada sediakan baldi..)
diorang hanya dengar nama aku..
tapi tak pernah kenal pun dengan aku..
so..sekarang dah kenal..
agak2 ada can tak nak jadi...
menantu...
huawawawawa...


nanti aku citer lagi ye...
sebabnya aku nak tido..
esok nak gi kuala tganu..
melawat keluarga ayah mertua abang aku meninggal pagi tadi...


32 comments:

Tihara said...

kelantan belah mana? kg che lijah ?
sungai tu nama dia sungai kelantan kan..hoho..
tak lama lagi leh arr makan nasik minyak umah eita.. :)

Telor Power said...

dah lama tak rasa laksa dr pantai timur.


*suka makan laksa tu gaul guna tangan

MOH KEMBARA said...

Salam Eita,

Mana gambor laksanya, lambat kuar!

Uncle Jonni said...

lama bertapa tu... sampai kereng kaki... huhuhuhu....

Afiq Yassin said...

orh.. asal kelantan rupa nyer.

Ujie said...

5jam ita? jauh sgt ya..

tu laksa kelantan ke? putih je warna kuah dia.

Saya Disini said...

bestnye jalan2 kelantan..

9n0L4 said...

laksanggggg baru sedap. hee.

eMMe said...

jauh perjalanan luas pandangan...
salam takziah atas pemergian Ayah mertua abg eita...
bile nak jenjalan Putrajaya ni
untung2 leh jumpe YB Eita, heheehhee~

HeNRieTTa JoSe said...

Al-Fatihah buat arwah...

dah lamer xbalik Ganu....rindu wei.....

Asrul "iLham" Sany said...

al-Fatihah buat arwah...

gua rindu kelate...

IntaNBerliaN said...

eh.. kak tihara pun g klntan gak kan... xtrserempak ke..hihi

cik Kartun said...

cantik gmbar msjid tu pada wktu mgrib :)

eita said...

@Tihara
rasanya tanah merah kot....
kampung kubang gendang...
kag che lijah tu kampung kat umah ita..jalan masuk ke LPT...
ooo...sungai kelanta...
leh...tunggu hari raya..meh lah datang..kihkihkih

eita said...

@Telor Power
sedap...
meh akak belanja..
terasa nikmat kalau makan laksa guna tangan kan...

eita said...

@MOH KEMBARA
wslm...
kan ada tu..tunggu lama sikit..hehehhe

eita said...

@Uncle Jonni
hahahahaha....mujur tak tercabut kaki aku...

eita said...

@Afiq Yassin
ita asal orang pahang...
duk dungun...
saja ikut kakak ipar balik kampung dia...
nak kenal kelantan

eita said...

@Ujie
ha'ah kak..jauh giler...
tu laksa kuah putih...masak guna ikan kukus je..
kalau kuah merah tu laksa kuah merah..dia masak guna rempah...

eita said...

@Saya Disini
best..best..tapi tak sempat ronda mana2 pun...
tak cukup masa..

eita said...

@9n0L4
betol3....
laksang memang best ....tapi kalau orang tak pandai buat kuah dia..jadi tak berapa best..huhuhu

eita said...

@eMMe
seronok dapat kenal kampung orang..
gi sekali dulu je kat putrajaya tu..
pastu tak pernah gi dah..

eita said...

@HeNRieTTa JoSe
ada keluarga kat tganu ke?

eita said...

@Asrul "iLham" Sany
kalau rindu jom lah balik

eita said...

@IntaNBerliaN
tak serempak pun..kete kak tiha laju sangat...kihkihkih

eita said...

@cik Kartun
cantik...

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Jauhnya bertapa! Tentu rasa lapar tetapi macam biasalah ada imbuhannya iaitu laksa. Eh! kering pula laksanya tetapi apa2 pun AlFatihah buat arwah yang diziarahi semoga Allah SWT mencucuri rahmat keatasnya. Amin.

eita said...

tajnur...
waalaikumussalam...
tak pernah gi,.....bila dapat offer macam ni...
takpe lah jauh pun...
amin

a.samad jaafar said...

rasanya dah hampir 5 tahun tak menjenguk kelantan..niat ke sana asyik tertunda je..

dik eita sihat ye..

~SaL IjOu~ said...

da lama x mkn laksa..sedapnyaa~

eita said...

@a.samad jaafar
ni pun baru 1st time gi...
alhamdulillah sihat...

eita said...

@~SaL IjOu~
memang sedap pun..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...