Wednesday, March 7, 2012

APA YANG ANDA TAHU TENTANG SEORANG AYAH?


Mungkin ibu lebih kerap menelefon utk menanyakan keadaan kita setiap hari..Tapi tahukah kita, sebenarnya ayahlah yang mengingatkan ibu untuk menelefon kita?

Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung kita..Tapi tahukah kita bahawa sebaik saja ayah pulang bekerja dengan wajah yang letih ayahlah selalu menanyakan apa yg kita lakukan seharian

Saat kita sakit@demam, ayah sering membentak "sudah diberitahu! jangan minum ais!".Tapi tahukah kamu bahawa ayah sangat risau.??

Ketika kita remaja, kita meminta izin untk keluar malam. Ayah dengan tegas berkata "tidak boleh!"..Sedarkah kita bahawa ayah hanya ingin menjaga kita? Kerana bagi ayah, kita adalah sesuatu yang sangat berharga.

Saat kita sudah di percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melanggar kepercayaannya...Maka ayah lah yang setia menunggu kita di ruang tamu dengan rasa sangat risau..

Setelah kita dewasa,ayah telah menghantar kita ke sekolah@kolej untuk belajar..
Di saat kita memerlukan ini-itu, untuk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi.tanpa menolak, beliau memenuhinya..Saat kamu berjaya..Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan bertepuk tangan untukmu..Ayah akan tersenyum dengan bangga..

Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah..Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya..Dan akhirnya..Saat ayah melihat kita duduk di atas plamin bersama pasangan nya..ayah pun tersenyum bahagia..

Apa kita tahu,bahawa ayah sempat pergi ke belakang dan menangis?

Ayah menangis kerana ayah sangat bahagia..Dan dia pun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik..Bahagiakan lah putra putri kecilku yg manis bersama pasangannya"..

Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita bersama cucu-cucunya yg sesekali dtg untuk menjenguk..Dengan rambut yg memutih dan badan yang tak lagi kuat untuk menjaga kita..

14 comments:

Nadhirah said...

:') sebak bace entry nie...

Tihara said...

baru2 ni ada baca ni di entry niza romli..tp baca byk kali pun bagus..sebab jasa ayah ibu akan dikenang sampai ke akhirat.. :)

eita said...

nadhirah...
ermmm....

eita said...

kak tiha...
masuk kat fb...
so copy n paste...
untuk ingatan kan..

IntaNBerliaN said...

betoi2.. sy setuju sgt pasal ni.. ayah xpnh tunjuk tp hakikatnya ayah mmg syg sgt kita :-)

eita said...

ayah tetap cool kan....

QasehnyaRania said...

Sedih,terharu dan sebak...
dh dpt kt fb last year

~SaL IjOu~ said...

ayah sy x reti nak tunjukkan kasih syg dgn kata2..dgn perbuatan pun jarang juga..tp sy tau dia sgt sygkan anak2nya~

9n0L4 said...

besenye ayah ni, tunjuk sayang pada anak pada tggjwb die. ;)

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Ketentuan hidup manusia adalah rencam. Dalam hidup ini setelah mencapai akil baligh manusia tidak boleh menyalahi kedua ibubapanya dalam keadaan apa jua mencorakkan masa depannya. Kesalahan itu adalah pada ibubapa dan bukan alasan melepaskan diri dari kejahilan dan kelalaian. Walaupun diakui bahawa ibubapalah yang mencorakkan samaada menjadi yahudi, nasaro atau majusi.
Surah Al`Araaf:173 أَوْ تَقُولُوا إِنَّمَا أَشْرَ‌كَ آبَاؤُنَا مِن قَبْلُ وَكُنَّا ذُرِّ‌يَّةً مِّن بَعْدِهِمْ ۖ أَفَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ Atau supaya kamu tidak mengatakan:" Sesungguhnya ibu bapa kamilah yang melakukan syirik dahulu sedang kami ialah keturunan (mereka) yang datang kemudian daripada mereka. Oleh itu, patutkah Engkau (wahai Tuhan kami) hendak membinasakan kami disebabkan perbuatan orang-orang yang sesat itu?"

Ini adalah kerana kita telah diberi kuasa pemilihan setelah diberi akal pemikiran, penglihatan dan pendengaran. Surah Al`Araaf:179 وَلَقَدْ ذَرَ‌أْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرً‌ا مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُ‌ونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚDan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat).

Bagi ibubapa yang telah menjalankan tanggung-jawab mrk, sepatutnya anak2 sentiasa bersyukur kepada Allah SWT kerana dilahirkan dalam rahim mrk. Wallahualam.

eita said...

@QasehnyaRaniatulah terserempak dalam fb...
copy paste..

eita said...

@~SaL IjOu~ ayah kadang tu tak tunjuk sangat....sekali sekala tu ada lah..

eita said...

@9n0L4
betol2

eita said...

@tajnur
kadang2 tu orang ni kalau anak buat silap sikit selalu salah kan ibu bapa...
langsung tak nak fikir betapa panat lelah ibu bapa menjalankan tanggungjawab....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...