Tuesday, March 13, 2012

4 PENYAKIT YANG HARUS DI TINGGALKAN...



1. ANGAN2/SUKE BERKHAYAL...
-  merupakan halangan bagi seorang hamba dari melakukan kebaikan         dan ketaatan....
 -selalu berangan tanpa berusaha untuk mencapai nya.....


2. DENGKI...
 -Perkara yang boleh merosakkan ketaatan dan mendorong seseorang untuk melakukan pelbagai  kesalahan
-sifat dengki ni jugak adalah penyakit yang sering menular dikalangan kita.. -merasa sakit hati dengan pencapaian orang lain...
-dari dengki..muncul lah plok rasa berdendam sesama sendiri


Rasulullah saw bersabda :
"dengki itu memakan kebaikan bagaikan api yang memakan kayu api..."

3. TERGESA2 DALAM BERIBADAH...
 -merupakan sifat yang buruk.....yang melenyapkan apa yang menjadi tujuan asalnya dalam beribadat...
-merasakan apa yang kita buat itu sudah mencukupi.....walhal semuanya berterabur....
 -berdoa sekadar melepaskan batuk di tangga...tapi mahu kan hasil yang cukup hebat....


4. SOMBONG...
- Satu sifat yang boleh merosak kan segala2nya....
- sifat yang sentiasa menganggap diri sendiri lebih baik daripada orang lain....
 -apa yang orang lain buat semuanya tak betol...semua nya tak sempurna....hanya dia yang terbaik....




mintak di jauhi dari segala sifat2 ni....






langit masih lagi menangis di kala ni......


30 comments:

Telor Power said...

rasanya no 1 tu takpe kot...pasal diri ini selalu berangan2 juga..utk mencari dijadikan sedikit hiburan diri. biasa dok tepi laut sambil berangan hahaha

9n0L4 said...

dengki tu mmg bahaye. sbb dengki boleh jadi macam². dengki dok kenal kawan atau lawan.

Ujie said...

tergesa2 beribadah..ada penyakit ni..

*nanti akak usahakan join ya cik ita. ^_^

Masya said...

betul tu.. sokong sgt.. mintak dijauhkan...

Tihara said...

mintak dijauhkan lah dari semua perkara tu..

cik Kartun said...

mintak di jauhkan laa..:(

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Eita, bukan harus lagi malah wajib ditinggalkan terus. Kesombongan seseorang itu bukan bersifat bongkak saja malah tidak mahu menerima yang hak atau kebenaran. Sebagaimana iblis tidak dpt menerima kenyataan bahawa Nabi Adam a.s. lebih mulia darinya. Malah ia boleh membawa ke arah kesesatan. Surah Yunus:32 فَذَٰلِكُمُ اللَّـهُ رَبُّكُمُ الْحَقُّ ۖ فَمَاذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلَالُ Maka yang demikian (sifatNya dan kekuasaanNya) ialah Allah, Tuhan kamu yang sebenar-benarnya; sesudah nyatanya sesuatu yang betul dan benar, maka tidakkah yang lain daripada itu salah dan sesat sahaja?
Wallahualam

eita said...

@Telor Power
owoh...
kalau dah berangan tepi pantai tu mesti jiwang karat tu
hahahha

eita said...

@9n0L4
memang sangat2 bahaya....
penyakit yang makan didalam..hakis sikit demi sikit...

eita said...

@Ujie
kadang tu orang nak cepat tu yang langgar habis tu..
takpe bila akak free leh je buat

eita said...

@Masya
kalau tak di cegah makin bertambah lah sifat ni kan...

eita said...

@Tihara
ha'ah kan kak...

eita said...

@cik Kartun
insya allah..
sama2 baiki diri

eita said...

@tajnur
waalaikumussalam..
pelan2 yob kena set kan diri ke arah yang lebih baik...

HeNRieTTa JoSe said...

kite xsombong, tapi kerap kali orang bilang kita sombong, kite sebenarnya pendiam....hehehe....

Afiq Yassin said...

afiq selalu juga berangan ni.. rasa mcm best jer kan

Telor Power said...

eita : bukan jiwang karat, suka tgk alunan ombak la....terasa sgt seronok sis

fieda said...

tu la mintak jauh la dari sume tu..terutama sifat dengki dan sombong tu..takut sgt..

Uncle Jonni said...

alamak!! aku ni mmg suka berangan lah....
huhuhu..

Teenager Housemaid said...

moga kita semua takde semua sifat2 macam ni..

eita said...

@HeNRieTTa JoSe
Biasa lah tu..
orang selalu memandang luaran...
diam2 ubi ni kan rietta...

eita said...

@Afiq Yassin
memang best kalau berangan....

eita said...

@Telor Power
hahahaha...
alah dia ni bergurau pun nak marah....
bunyi ombak memang terasa damai kan..

eita said...

@fieda
sifat 2 tu memang menakutkan....
kadang2 tu tak sedar.....

eita said...

@Uncle Jonni
kau memang...hahahha

eita said...

@Teenager Housemaid
harap2 macam tu lah

Telor Power said...

mana ada marah, bagitahu jer hahaha@eita

eita said...

telor power..
kihkihkih

Saya Disini said...

insyaAllah..akan dijauhi

9n0L4 said...

hasad dengki, dendam & lain2 yg negatif akan buat otak release excessive adrenaline, cortisone & toxine yg mana boleh jadi cepat letih, wajah cepat nampak tua (tua sebelum waktunya), selalu sakit perut & etc. so, buanglahhhhhh. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...