Saturday, September 24, 2016

KENDURI KAWEN DI JERTIH..

2 hari sebelom raya haji..kitorang pergi kenduri kawen sepupu aku
 di kampung lak lok kat jertih..
jauh giler tu...
petak punggung....bertolak kul 7 dr umah aku kemaman,..
sampai kat sana dalam kul 12.30 gitu lah..
naik ketor kaki..
hahhaha...lama dok jalan jauh..



sampai2 tu tengok..
apa plok diorang buat dengan kertas nasi lemak tu..
dengan lapik tampi kecik..
sambil jeling sambil berjalan..sambil duk fikir..

kite bergambor dengan pengantin dulu..
ni pun paksa pengantin duk atas pelamin bab..
aku dah nak balik..
janji kul 2...
sekali 3.30 baru sampai

betol lah..makan atas kertas nasi lemak...
berlapik kan tampi@ badang kecik...
senang diorang cakap..
pah makan kupal kertas..
tampi taruk balik atas meja..
hahaha..kes takdok orang nak basuh pinggan..
sewa tampi ni 100 biji 50 hinggit.
ala2 makan nasi kukus..
sedap giler2...

dalam kul 4..
kitorang gi lepak kat umah kawan kakak aku..
kebetulan duk kampung yang sama..
rasa nyer kat 10 tahun dok jupe,..
terlanjur sampai..
lepak lah jugak nyer..
kitorang di jamu lagi dengan pulut durian n karipap..
aku ambik sikit je..
ambik hati tuan umah...
sebab perut aku masih penuh..

aku biar je diorang duk jejok kasih..
aku duk lepak kat luar ..
tengok bunga2an..
sambil mesej datin..
malam ni aku dok balik..
tido umah abang aku kat manir..
datin dok suke jalan..
jd biar aku je lah yang berjalan..

Tuesday, August 30, 2016

SELAMAT PENGANTIN BARU....Buat kawan aku...

selamat pengantib baru buat satu2 nyer kawan aku...
Za..semoga bahagia hingga ke akir hayat..dan dikurniakan anak yang soleh dan solehah..
Za..satu2 nyer kawan yang aku ada kat dungun..aku memang tak ramai kawan..
bukan sombong..tapi aku kurang kuar umah..
biasa nyer dia ni lah yang selalu mari lepak kat umah aku..kat tempat keje aku dulu..
kalau aku bosan aku plok gi lepak kat tempat keje dia..
saling bertukar2 tempat lepak..
hahahhah....
tapi kawan alam maya memang banyak..tak terkira rasa... 
bile dah pencen jadi phografer ni..
semua benda dah lupa..
hahahha..bile nak habis majlis baru teringat nak ambik gambo lah..
baru terkial2  nak wat kuar tipon..
kamera tak berapa sihat lagi..
kualiti gambo memang kureng sikit..



masa sampai tu kawan aku ni baru je sudah bersolek.
jadi sebelom orang ramai ..
aku sambar dulu pengantin..
bergambor sebelom terlupa..

pengantin lelaki sampai..
sambut berarak..
phtu lepak atas buai..
ala2 bawang putih bawang merah lah plok..
masa mula mari lagi duk fikir..
'nak buat apa dengan buai..'
yang heran nyer takdok plok budak2 gi main atas tu..
rupanyer untuk pengantin berenti rehat pah berarak..
hahahah...

sebelom naik atas umah..
sempat lagi berposing..
layan je...

upacara batal air mayam..
walaupun dari tadi dah terbatal nyer..
ermm...lama duk perati gambo ni..
rupanyer pengantin dok buang kasut..
huhuhu...
berarak dari atas jalan..terus naik kat umah...
apa lah..
mujur jadi raja hari tu...kalau tak mau kena pelangkung..
suke2 dia je naik dok buang kasut..

gambar yang last..
phtu aku pun balik lah..
anak sedara aku dah bising nak balik..
dok dan nak tunggu makan beradab..

yang paling teruja..
diorang berarak bersama dengan motor besar..
aku siap buat video lagi..
hahahah...

Saturday, August 27, 2016

MUSIM BUAH DAH MAKIN MELANDA...

hari kamis baru ni balik ke dungun...
kebetulan kawan aku kawen..
tu lah satu2 nyer kawan yang aku ada kat kampung ni hah..
bukan tak suke berkawan tapi memang takde kawan..hahahha..
tapi tu dok bermakna aku ni sombong..
aku ni tersangat lah ramah tamah nyer...
cume kurang kuar umah..tu yang takdok kawan..
abai je..sebab aku nak citer pasar buah..
kebetulan abang aku pun ada balik..
jadi malam tu gi lepak kat pasar buah..
tempat orang duk lelong buah durian..manggis.rambutan..
kitorang macam dah gelap mata je..
aku kurang makan buah..tapi tersangat lah suke makan tempoyak..
tapi gambo agak kureng lah sikit..
kamera aku macam dah nak pencen je..cas bateri pun dah tak berapa nak betol.
jadi guna tipon je...huhuhuh..


msa ni baru sampai..
terus gi terjah...
tanyer harga..
ada yang setopok 20 yal..3 biji..
ada yang 50 yal 2 topok..
adalah dalam 7 biji..
durian yang merekoh 5 yal 3 biji.
sesuai untuk buat tempoyak.

yang banyak tu di jual...
timbang kilo..
8 yal sekilo..


yang ni plok..
100 yal satu jog..
sapa yang atu durian boleh lah beli..


rambutan plok 5 yal sekilo.
manggis aku lupa nak tayer..
maklum lah orang ramai.
dengan hujan renyai2..
takan aku nak jadi wartawan plok kat situ..

balik kat umah..
tudung pun tak buang lagi ..
terus gi kerjakan durian..
sian durian..
hahahhah...
aku hanya jadi pemerhati je.
aku hanya makan durian yang mekar..
yang tak berapa masak gitu..
takde lah bau durian sangat kalau sedawa..

walaupun isi dia putih gini tapi rasa dia memang..
lemak manis..
abang aku lah cakap..

aku memang tak beli rambutan..
sebab abang aku dah bawak balik rambutan...
1 bakul..
pahtu aku bagi2 lah sikit2 sorang..
aku hanya makan 2 biji je..
sebab nyer aku batuk..
terliur nak makan banyak tu jangan cakap lah...
makan 3 biji ni pun semalam aku dok tido..
setiap sejam aku bantai gi makan ubat batuk..
sakit perut asik batuk..

bawak 2 supek gi atar kat anak2 aku..
kat asrama...
kalau bawak 1 supek kan takut baloh plok..
moga duk bilik lain2..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...