Wednesday, December 31, 2014

SELAMAT HARI LAHIR.....AHMAD UMAR...

semalam 30.12.2014...
hari jadi ahmad umad.yang ke-3...berkongsi hari lahir dengan sepupu dia..
tapi majlis untuk ahmad umar je...
heheheh..majlis kecik je dari ayah dia...
kat umah aku..
moga dapat jadi anak yang soleh pada mak ayah dia..
amin..



kalau tau ahmad umar nak kek otomen..
aku gi tempah...
ni mak dia x kabor plok..
tibe2 suprise nak wat kat umah aku..


acara potong memotong kek..
umah banjir..
alas kertas je..
sian plok...


bagus abang..bagi adik makan dulu..


musang catung bday boy...
dok rok bos..

adik pun nak posing jugak...


Sunday, December 28, 2014

OMBAK BANJIR...

Dah lama tak ke pantai..
nak gi banyak kali doh...tapi asik hujan je...
leni plok orang sibuk duk kaut kerang kat pantai..
walaupun ombak memang kuat giler...
tadi kebetulan gi beli barang kat maidin terus balik ikut pantai..
angin pantai pun berbau kerang...


duduk kat atas ni pun air laut rasa je tempias..
angin memang kuat..
dengan awan hitam...
sedang molek masuk kete hujan lebat..

konon nak tengok orang cari kerang..
tapi takdok pun..
orang situ kabor biasa pagi banyak orang cari..
sudahnye tinggal kulit kerang je lah..

salah sorang mangsa banjir..
merenung di kejauhan...

masa angin kuat hari tu..
ombak naik ke darat..
berhampiran dengan uitm dungun...
napok lah batang2 kayu duk atas jalan...
ni pun dah ada orang bersih buang kat tepi..

masa nak balik mujur dok pijok bunga jari lipan..
tapi mungkin lama duk kat pantai kot..
bunga dan daun dia kecik sangat...
nak ambik tanam kat umah ..
umah aku pun asik banjir je..
takdok tempat nak tanam..

Thursday, December 25, 2014

RINTIK HUJAN...

dah lama tak godek2 kamera..
sebenar nyer dah lama sangat teringin nak ambik gambo air hujan jatuh...
masa duk dalam perahu hari tu..
sementara nak tunggu hujan berenti...
aku napok air turun dari jujur atap umah MIL..
apa lagi..
cepat2 wat kuar kamera dari beg..
datin bising aku duduk dok diam dalam perahu..
hahahaha..ada aku kisah...
janji leh ambik gambo..
tapi tulah...
fokus dari jauh...
suh datin gi dekat sikit datin takmboh..
huhuhu...hujan...
ni je antara yang terbaik dari 20 gambor yang aku klik..
lain kali nak try lagi..
nak bagi lagi lawo...
hari tu nak cepat..
lupa tanyer abang aku guane nak wat beku air hujan..





aku guna setting tv
iso auto..
1/400
flash on..















hari ni genap 25.12.2014 genap lah 9 tahun ayah aku pergi menghadap Ilahi...
semoga arwah ditempat kan di tempat yang mulia di sisi Allah...amin...

Wednesday, December 24, 2014

BANJIR DI KEMAMAN...

aku macam biasa lah..
keje 20 hari..akan bercuti seminggu kat umah datin...
masa sampai hari tu elok je panas..
pagi senin tu hujan hujan dok berenti2 dari malam...
mula2 tengok biasa je..
nak masuk tengahri dah macam luar biasa lah plok..
MIL aku dah sibuk kemas dapur bagai...
aku nolong je apa yang patut..
(tolong tengok yang lebih nyer..hahahha)
takde lah..aku adalah menantu hantu yang rajin...kihkih...
takmboh cakap banyak..
biar gambo berbicara...
chewahhh.....



ni kalau tak silap pah zohor...
FIL dah standby dengan perahu...
excited nak naik perahu sebenarnye..
ye lah ..aku mana lah pernah naik perahu...
cepatlah air naik..hahahah..

pah isyak air dah penuh atas lambur aku...
tu adik ipor aku yang jadi tekong..
air sungai pasang kalau tak silap lah..

kul 11.30 malam aku n MIL family berpindah randah ..
pergi kat balairaya..
1st time tido balairaya..
nak ambik gambo aku naik perahu tapi..
tulah takut kamera jatuh..
boleh jadi gile aku kalau kamera jatuh..
toto biru tu aku n datin yang punyer..
jangan masuk kawasan aku..
dah bawak sendiri barang pun..
diorang ada bagi toto..tikar..
selimut..peralatan mandi..
kain pelikat..kain batik..tuala..
best giler duk balairaya..
hehehehe...
orang lain aku tak tahu lah guane perasaan..

dalam kat kul 1 rasa nyer.
ada orang atar mi sedap rangup...
baru letak kepala nak tido..
bangun balik..
kite makan dulu...
hahaha...


pagi esok tu ramai lah jabatan kerajaan mari..
pantau keadaan...
mana yang sakit...
yang tak sakit pun boleh cek..
kalau nak mengurat meksi pun boleh..
takde hal..

kat balairaya ni keje aku asik makan je..
perut pun doh naik meting..
dok daya nak tinggal lama sini..
takut kuar dari balairaya badan macam tong derang...

malam pertandingan bolasepak AFF suzuki..
kitorang gotong royong buat jemput bawang,,
3 kilo gandum...
tak habis sambung esok plok makan..

datin plok sibuk duk test baju rela..
dok saboh langsung pakai bju ni..
datin pendek...
hahahah...


Monday, December 8, 2014

PANTAI MERCHANG...

lama betol dok nulis..
baru hari ni ada peluang nok nulis...
baru ni ada gi kenduri kawen..
lepas je kenduri..
berpakat dengan abang aku..ustaz mi...adik aku..
kakak aku..kakak ipor..anak sedara...
gi lepak kat pantai merchang...
bawak kete sendiri takpe lah nak lepak lama lama..
tamboh plok datin dok ikut..
apa lagi..raya cina lah aku..
hehehehe...
dulu kat pantai merchang ni tempat naik ikan...
tempat anak2 dara duk pilih bilis....
tempat orang wat budu..
tapi leni gok..
senyap tupah pantai ni...
jom layan gambo hok dang aku ambik...









ni lah pengantin nyer..
majlis sambut menantu..
lupa plok tanyer nama apa pengantin ni..

Saturday, November 22, 2014

BANJIR...

seminggu hujan turun tak henti..henti..
di sebabkan orang dah tambung tanah kiri kanan..
jadi aku dah standby awal awal..
peti sejuk angkat terus naik atas..
senang citer...
cuma dapur je lah masih duk kat bawah..
masak macam biasa lah pakai kasut phua chu kang..
alhamdulillah semalam dengan hari ni ada panas..
memang membasuh gile gile lah sebelom gi keje...
air pun srut doh skit...
tapi malas nak basuh lata lagi..
takut banjir lagi..
jadi pada sapa sapa yang dah buat tempahan nak duk kat homestay aku..
cuti sekoloh ni semua di batal kan....
harap maklum...



lada yang datin tanam..
sempat kutip sebelom tenggelam..

akibat kesejukan..
lupa nak bagi selimut..
heheheh

pokok lada datin aku dah tak dapat.
diselamatkan lagi...
seminggu tenggelam..
pokok dia hari ni dah makin condong..
tunggu masa nak mapuh lah tu..
sayang plok sebab buah dia memang banyak..
aku buat jeruk lada..
sedap...


buat masa sekarang ni langsung tak dapat nak BW...
net memang slow tahap gaban..
aku nak taip entry ni pun ambik masa kat 3 jam...
rasa macam buang masa sangat sangat..
duk terconggok depan pc...
nak main candy keras pun dok leh..
stress sungguh aku...
doh lah game tu wat aku jadi stress..
dok leh main game laaaaagi buat aku jadi stress...

Wednesday, November 12, 2014

TAK CUKUP MASA..

sekarang ni kan malas betol lah nak menulis...
balik keje...sambung menjahit kat umah plok..
alhamdulillah rezeki melimpah ruah...
leh lah buat simpanan balik...
sekarang ni plok asik hujan je..
line pun tak bagus...
nasib baik datin takde..
kalau dok dengar lah datin duk beleber...
umah jarang berkemas..
time datin nak balik je aku setak kemas umah..
hahahaha...jangan tiru perangai aku ok...


alhamdulillah rezeki...
datin bagi aku kancil sekor...
buat gi keje..
leni kan musim hujan...
takut demam...
sebenar nyer datin malas wi aku kagor kete dia..
datin kata aku ganas bawak kete..
hehehe....
FIL aku plok pesan..
doh ada kete ni..
gi jalan sokmo kat tempat sibuk..
baru boleh mahir kaki..
masa depan diorang aku angguk je..
balik kat umah..
aku sipan kancil bawah setor..
huhuhuhu...


Tuesday, October 28, 2014

PEMBANGUNAN YANG TAK TERANCANG...

seminggu dua ni kat tepi dapur umah aku..
orang duk sibuk sodok tanah..
sibuk duk tambung tanah..
aduhhh....jenuh lah musim hujan ni..
kalau dah semua duk pakat menambung tanah..kiri kanan 
umah aku nanti jadi macam telaga lah..
tahun lepas lagi 2 inci nak masuk air kat umah ibu..
tahun nimau aku tido kat balairaya..
huhuhuhuhu...


masa ni duk mengintai jugak dari tingkap..
mau tak mengintai...
takut jugak pokok nibung hempap kat dapur aku..
biasa kat sini aku selalu buang..
sisa nasi...
sebab nyer kat bawah pokok pandan tu..
banyak ayaman..
berkampung kat situ..
bila dah jadimacam ni..
semua dah lari..


asik duk kuar masuk lori..
berdebu dapur aku..
satu keje plok aku nak mengemop nyer..
aku ni dah lah jenis rajin terlajak..


habis semua napok..
hatta bangla tengah keje pun dah jelas sangat napok..
tak best doh duk dapur leni...


Monday, October 20, 2014

MINAT AKU....

hari tu gi lepak dengan FIL & MIL...
kat bandor kemaman...
gi bayar rocktek...bayar bil api air...
beli barang dapur...
beli lauk nasi....
sawan aku makan takde sayur..
rasa macam kosong je hidup takde sayur..
huhuhuuh...

masa ni kebetulan lampu merah..
kat trafik light bukit anak dara...
mana boleh tunggu lama tu...

masa ni plok aku tengah isi minyak..
giler kau ...
aku pas kan kat FIL..
suh dia lah isi minyak ..
aku nak ambik gambo dulu...
giler besar tu..

masa ni tengah cari parking..
nasib FIL aku sporting spirit..
saja lalu slow..
nak bagi aku ambik gambo..
tak boleh bayang kan macamana kalau aku yang bawak...


tadi ada tengok video yang nahas motor besar kat highway karak..
kat FB...SINI
sadis nyer lah...
al fatihah...untuk arwah..
walaupun takut tapi  tetap dok ngegih minat aku pada motor besar..

Saturday, October 18, 2014

BELAJAR BUAT KETUPAT

raya haji baru ni ..
1st time beraya kat umah datin...
pahtu tolong MIL buat ketupak...
macam susah je..
tambah plok yang tangan keras macam aku ni...
huhuhuhu...langsung tak menjadi...
tapi usaha jugak lah buat...
aku buat 3 biji...pahtu..
surrender lah...
sudah nyer aku jadi pemerhati PBB je lah...




ni hah pulut yang MIL aku kukus.
phtu di gaul dengan santan...
rasa nyer lah..
aku pun tak sempat nak tengok..
mujur MIL aku buat dalam sekilo je..
kalau banyak ni..
mau sawan buih aku...

pahtu kasi buat macam kelongsong peluru..
hahahah...
kelongsong segitiga..
phtu sumbat lah pulut tu padat..padat...

tadaaaa....
ketupak yang aku buat..
hahahah...langsung tak cun..
ada yang tak sama kaki...
ada yang kaki herot sebelah..
tangan aku pun dah *berluwah dengan pulut...
jadi tidak jugak...
ahahha...
jangan lah ajak aku buat lagi...



*berluwah tu makna dia dalam comot..

Friday, October 17, 2014

SIBUK...

bayang betol orang tanyer nape aku menyepi..
eh!!!..eh!!...
mana ada menyepi..
jap dah keje balik ni..
sibuk lah sikit...
macam tak cukup masa je..
sekarang ni pun dah start musim hujan..
kadang tu bile buka net..
asik duk loading je...
rasa macam buang masa je duk terconggok..
baik gi wat keje..
takpe..takpe..
nati aku update banyak2..
tu pun kalau ada citer..
hahahahahah

Friday, September 26, 2014

BUAH CERMAI..

Kat tempat keje aku..
sekarang ni banyak betol buah cermai...
tapi tu lah takde sapa pun nak makan...
sayang ...berteraburan jatuh..
nak balik sempat lagi lah curi gambo...
release tensen...


masa ni tengah duk kerabat atas kusi ...
mujur x jatuh..
kalau dok mapuh aku ..
kena marah di datin...
kaki bukan elok lagi..

buah cermai ni muda lagi..
tak best pun..

terklik gambo kumbang yang colourful..
comel sangat...

aku ada ambik sekor yang macam ni dulu...
sama tapi macam lain sikit..
ce banding kat SINI

Tuesday, September 23, 2014

GIVEAWAY 2014 MIALIANA.COM



Giveaway 2014 Mialiana.com bermula pada jam 8.30 pagi 20 September 2014 hingga 11.59 malam 30 September 2014. Menawarkan hadiah yang bernilai RM1,495.80 untuk dimenangi. Senarai hadiah ada di SINI.

Semua blogger dijemput join untuk menyertai Giveaway ini.

Syarat-syaratnya :

1. Wajib Follow Blog Sponsor
MiaLiana Aynora SewaKeretaSabah ProvideNetwork TengkuButang IeyzartdSyahieyr FuzaMusa YatiAdam ZafirahZarrae Cekelatmanih DayangDeno EngkuMuzahadin PetakBunga AinimRashihah KaryaMahirah Azhafizah Zaidalifah FatihahFazlin FatinFarhanah NiaEmkay SyiraLokman

2. Wajib Like Fanpage Sponsor


3. Buat entri bertajuk Giveaway 2014 Mialiana.com
4. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
5. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen INI

40 pemenang bertuah akan dipilih melalui random.org dan keputusan pemenang akan diumumkan pada 10 Oktober 2014.

Good luck!

klik pada banner untuk join....

Saturday, September 20, 2014

SENDIRI......

dah lama benor aku ni tak snap gambo...
leni dah setak keje balik..
ada lah sikit masa untuk diri sendiri...hehehehe...
masa duk kat umah MIL...
takde masa nak klik2 gambo ni...
sibuk memanjang....
ni pun mintak dengan datin nak keje..
datin cakap ..
keje lah janji pandai jaga diri...
yeaaahhhhh....
terasa dapat kehidupan balik...
hahahahahaha.....



duk tengah keje..
kumbang ni sibuk duk terbang gi mari..
gi mari...
mujur bawak kamera...

dari gaya duduk ni..
macam baru lepas putus cinta je..
hahahha..
jangan gi terjun bangunan dah lah..

masa ni datin duk sibuk bersih kat tanah..
panggil aku suh ambik gambo ulat bulu kat..
atas daun jambu...
dari pandangan depan..
takut jugak tengok muka dia..


ni hah tubuh dia bukan main panjang lagi..
sehari selai daun jambu dia makan..
sudah nyer pokok jambu aku jadi pak dogol..

yang ni plok..
comel je duk landing tidor atas pokok nenas...
rasa nyer ni ulat yang biasa duk atas pokok kari..
agak nyer dah pening pala tu..
hari2 makan daun kari..
tukar selera plok..
kat daun nenas..
dok tau lah lut ke dok kekoh daun nenas tu.

ni dok tau nama benda..
datin kabor kesing..
kesing nape besar dohoh...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...