Friday, March 16, 2012

JELAJAH KAMPUNG...

date : 14.03.2012
lokasi : masih di kelantan..

pagi pas makan..
budak2 dengan tok mek diorang ajak aku jelajah tengok kampung..
rasa macam pelancong asing dari jepun je....hahahahaha
jadi aku layan je..
bukan senang nak datang sini...


ni lah homestay yang aku menginap..
memang konsep homestay yang betol..
sebab masak sama2..
dengan tuan umah...
jadi takde konsep nak..
curi tulang...
atau suke2 nak makan kat kedai..

lama tak tengok anak ayam...
kecik comel je..
napak tak aku ni macam orang hulu puih..
hahahahha...
dulu ayah aku suka bela ayam..
dah diorang takde..
takde lah membelanya..

sapa kata anggur takleh berbuah kat malaysia..
ni tengok..
baru je tanam dah berbuah..
ni anggur..
blackcurant..
sebab buah dia sama macam kat umah aku..
kalau buah dia jenis bulat..
memang anggur blackcurant..
kalau jenis panjang tu..
anggur hijau...

melawat kebun getah..
ntah mana pekerja bangla aku..
ni...
asik curi tulang je...
gaji nak penuh...
keje malas...

'susu getah ni kalau aku..
ambik wat air tea peng..
ni best jugak...
mau tercirit buih aku ni...'

tak rock lah makcik ni..
gi menoreh pakai kain batik..
hahahahah.....

bunga daisy ke bunga apa..
tak tahu lah..
main klik je aku ni..

1st time tengok bunga..
pokok getah...
comel..
tapi tak tahu plok berbau ke tak..
lupa nak hidu..

ni bunga pulut...
tapi bukan pulut yang gaul nyor tu..
yang ni takleh makan pun...
boleh tengok je..

'mak...baju tak kering lagi ke?...
gatal lah banyak nyamuk..'
"jangan bising lah..posing dulu....tak nampak ke..
ada orang ambik gambo kita ni.."

bunga ni penuh dengan kerengga..
takde satu pun yang kosong..
tak tahu lah diorang makan apa..

aku zoom..dekat sikit..
tapi kelabu asap lah..

'alamak!!!..sekali besar daaa...
macamana nak makan ni..
nyum..nyum...allah..patah plok gigi aku..'

jarang tengok bunga daisy purple..

aku kasi zoom sikit...
gambar lebah..
baru leh tengok apa yang dia tengah buat..
oooo....mencuri rupanya..

goreng pisang tanduk..
sarapan pagi aku...

ni plok ayam percik mozarella...
hahahaha...canggihnya nama...
diorang makan dengan nasi kerabu..

ni nasi kerabu yang tok ayah beli..
simple je...
tapi rasa mabeles...
tak terkata aku...
betapa sedap nya..

32 comments:

Tihara said...

nasik kerabu jugak yg buat akak pengsan..nak nak,lapo dah ni..

homestay tu dibuka utk org luar ke or family punye jer?

cantik gambo2 yg ita snap..yg kerengge makan tu bukan orang buat ulam ke..mak akak panggil bunga kemeras,dia ada rupa beras sikit..tp tk tau la yg tu bunga tu or bunga lain tp seakan-akan :)

Tihara said...

series ke eita nak kawen raya nanti??..weyyhh x sabo nk tgk eita jd ngantin :)...sok,Insya Allah kalo jadi akk nk g kedah ita..nk g sekolah pondok..duk baik2 yer :D

~SaL IjOu~ said...

loh..kat kelantan ke dia..baru je balik dari kelantan ni..~ ^^

sy suke nasi kerabu!~ nyumm

MOH KEMBARA said...

Salam Eita,

Ahhh...nak kawin, bila tuh?

Kerengge tu makan madulah kot. Awat penoreh gete to cam posing tak ikhlas jer?

Aine Ainun said...

seriussssssssssssss....nasi kerabu tu fav saya. mst sedap kan...!
tgk je da tau sedap...

anggur/ dapnya.........

eh,,gambar sume cantik la...pakai dslr ke??

eita said...

@Tihara
memang sedap kak...rugi tak makan...

tu homestay family kakak ipar...
tapi memang mesra alam...

lupa plok nak tayer tok mek pokok apa..

eita said...

@Tihara
taklah kak....mana ada orang nak kat ita....
makan nasi minyak hari raya je lah..huhuhuhu...

gi sekolah pondok buat apa kak?...
mesti rindu kat akak ni..sobs..sobs..

eita said...

@~SaL IjOu~
saja gi jalan....
terbaek nasi kerabu tu..

eita said...

@MOH KEMBARA
ada jodoh ita kawen lah kak....
ke akak nak tolong cari orang turki untuk ita sorang..hahahaha...

penoreh tu memang malas sikit kak..tu yang possing tak berapa ikhlas tu..

eita said...

@Aine Ainun
memang sedap....

bukan dslr.. kamera kecik biasa je...

Tihara said...

cadang nak anta ank buah sok,dah excited dh td..last2 tk jadi plok..hurmm

eita said...

kak tiha...
laaaa.....ni mesti dah down semangat ni...
nape plok tak jadinya kak..

Telor Power said...

wah.....seronok la balik kg.
getah ada, anggur ada dah bley biz ni

ayam tu dah cukup tempoh matang tu sis,dah bley sembelih tu

Ujie said...

byk nya nak komen..ita boh gambo mcm2 sampai tak terkomen akak. ^___^

anggur tu..wow, kecik lg dah berbuah.

daisy purple..cantik la!

mknn2..bestnya!

eita said...

telor power...
memang seronok pun...tapi kampung orang...huhuhuhu...

sian lah weyh ke anak ayam tu....
mesti meroyan mak kena sembelih...

eita said...

@Ujie
nak buat macamana lah kak...ita suke klik gambo....
rasanya beli yang memang dah ada buah kot...
semua best kak...

9n0L4 said...

anggurrrrrrrrrrrrrrr. (pengsan)

eita said...

@9n0L4
alamak!!!....bangun..bangun....
adeiii....guane nak angkat ni...

cik Kartun said...

teringin nak menoreh..huhuhu

Uncle Jonni said...

wah!! bley berbuah juga ye anggur ni...
huhuhuhu... aku tgk da mcm pelancong ko ni... huhuhu

..cik gugu.. said...

syok je dok kg .. tenang ade pkok2 ..

eita said...

@cik Kartun
teringin jugak tapi sekarang ni orang tak menoreh....
pokok getah tengah kuar pucuk...

eita said...

@Uncle Jonni
boleh je....
hahahaha....
aku pun rasa pelik dengan diri aku ni..
mengalahkan pelancong dari luar negara je..jakun nyer...hahahah

eita said...

@..cik gugu..
memang pun....nyaman je..

Papa Mifz said...

cantek2 gambar tuh...:)

eita said...

papa mifz...
:D

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Wah! Bukan main lagi cuti sekolah ni. Menjelajah dari kampung ke kampung. Tak sangka juga ye, punya estet getah tetapi kesiannya pokok getah tu. Sudahlah kurus2 malah condong2 pulak tu. Kebun orang melayu, begitulah nasibnya. Kawasan2 macam ini mmglah byk nyamuk kerana konsepnya nyamuk jantan mmg suka `susu getah` dan `sel sap` pokok getah. Cuma nyamuk betina saja menghisap darah manusia untuk kitaran dlm pembiakan! Jgn lupa esok dah mula kerja. Wassalam.

9n0L4 said...

hihi. sedapnye anggur tu. kalau boleh tgk live gitu, konfem terjojol bijik mate. ;)

fafa punya said...

ayam tu aku tengok mcm tarantula goreng tepung pun ada..hahahahha

asalll bunga2 yang selama ni aku tengok x lawa tapi dalam gambar kau ni jadi lawa?? T____T

eita said...

fafa...
gua pro..kihkihkih....

eita said...

@tajnur
alaaaa...ita kan bos...
anytime leh cuti...

eita said...

@9n0L4
ha'ah..hari tu kat umah ita ada buah 6 biji je..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...