Monday, October 31, 2011

ERMMMMM......



walau dah macam benda yang aku buat...
tapi.....
hati tetap kosong....sunyi....sepi.....
kadang2 tu kesunyian bisa membunuh aku.......
apa yang aku cari dalam hidup aku???

Sunday, October 30, 2011

FRUST...LEPAK....MAKAN COLEK PELAM...


semalam tengok bola sekerat jalan je...
yelah kau ni bukannya wahi sangat tengok bola...jadi baik gi tido ...nak buat keje malas.....
santai baca surat kabor.....sambil telinga dengar bola....
habis study akhbar aku tido.....tengok mesej....
kawan aku cakap...ganu kalah...
nak buat macamana takde rezeki kan....
pagi tadi orlando merajuk sebab aku tak nak di denda...
hahahahah.......budak tu suka sangat pedajal aku...
jap2 lagi lah aku pujuk dia...
layan colek pelam lagi sedap....
hari tu kawan kakak aku suh baiki mesin kelim tepi...
katanya benang selalu putus...
gi tengok rupanya...
semua benang dia ketat kan macamna lah benang tu nak berjalan kan...memang lah putus...
depan umah dia plok ada buah pelam..besar punyer...
aku nak beli...makcik tu cakap ambik je......
tanda ucapan tima kasih datang2 jauh2 baiki mesin dia....
waaaa..rezeki tu....
dengan bergayanya aku panjat pokok pelam tu...
nasib rendang je...ha3..
(boleh bayang tak pakai baju kurung panjat pokok...)




ni hah buah dia...
rasanya dalam 2 kilo lebih tu...




ni colek mak bee...
adik aku beli kat pasar...
pah makan gatal hidung...
gatal mata...
kes belacan banyak sangat...


sekali potong macam..
nak bagi anak jin makan kan....
rasa dia macam ubi sengkuang..
rangup sangat...
langsung takde rasa masam...




sebijik dapat dalam sepinggan lebih....
berjamu sakan hari ni....
memang best...

Saturday, October 29, 2011

GANU MENANG MALAM NI......


malam ni rasanya nak layan bola...
sebab nya terengganu bertemu dengan negeri sembilan....
walaupun aku memang tak minat bola......
tapi aku tetap sokong terengganu....
(dah aku memang duk terengganu.....apa kejadahnya aku sokong N9 kan....)
orlando kata sapa kalah kena denda...
ada aku kisah pasal denda dia tu......
denda yang selalu tak masuk akal budak tu sorang..
saja nak pedajal kan aku.....

Friday, October 28, 2011

BORAK-BORAK...


kalau kita borak2 dengan cikgu dan cikgi....diorang mesti citer pasal anak murid..pasal kelas...pasal latih tubi.....yang boleh buat orang rasa nak ponteng je....

kalau kita borak dengan IT...mesti diorang citer pasal gadjet2 terkini....ipad..software2..yang boleh buat otak berputar ligat...

kalau kita borak penjual kete...diorang akan citer..pasal kete yang baru sampai..berapa haga sport rim....berapa yang dah terjual.....yang haga nya selalu buat mulut berbuih....

kalau kita borak dengan pnjual besi buruk......diorang akan citer...besi sekarang ni mahal......tu pasal lah besi buruk kat umah aku selalu je hilang...

kalau kita borak dengan tukang jahit....diorang akan citer...baju ni..baju tu...berapa pasang baju untuk raya...nak siap kan baju untuk kenduri......yang haga sepasang leh buat beli tayar motor sebijik...

kalau kita borak dengan chef....hari2 diorang akan bercerita pasal menu masakan....pasal cupcake.....pasal kuih muih......yang boleh buat semua orang meleleh air liur...

kalau kita borak dengan tukang umah.....diorang akan citer..pasal haga umah yang mahal......umah setengah 2 tingkat.......umah yang tenggelam banjir......kuda2 umah yang senget....salah tengok pelan umah.......yang kadang2 tu haga dia boleh buat orang koma sebulan.....

kalau kita borak dengan pemotong rumput...diorang akan citer..pasal rumput.....pasal umah orang yang rumput dia tinggi rumput dari tiang umah...selak rumput baru nak jupe umah...
yang kadang2 tu rasa hari2 nak cabut rumput kan....

kalau kita borak dengan atu game....macam aku....lain takde...terluang sikit je main game.....pantang nampak game baru sibuk nak main....

kalau kita borak ustaz......diorang akan citer pasal2 agama..pasal hukum hakam....pasal hadith2...kata2 yang boelh bawak kedaran untuk kita..... yang kadang2 kita sering lupa....yang kadang2 kita sering pandang remeh......kata2 yang sering kali menusuk dalam hati macam sembilu.........

kalau kita borak dengan penjual kedai runcit...diorang akan cakap...haga barang naik maa....kos pengangkutan lagi....kos pekerja import lagi.....yang kau pergi import tu sapa suh...yang kadang2 tu haga kicap je beli baju sepasang....

kalau kita borak dengan photografer.....diorang akan cakap pasal teknik2 nak ambik gambo...pasal edit mengedit.....yang kadang2 boleh buat kita melopong.....

kalau kita borak dengan kaki novel.....diorang akan citer pasal buku2 yang diorang baca....pasal buku mana yang meruntun hati.....pasal penulis mana yang terkenal......yang kadang2 tu rasa menyampah lah plok...asik jalan citer yang sama je....

kalau korang borak dengan kaki merapu...macam aku.....habis lah korang.....tapi......
boleh wat hilang tensen apa....kih3







AT LAST......SIAP JUGAK...


Sambil telinga mendengar alunan dari sheikh saad said al ghomidi.....
aku siap kan keje aku...
bosan keje......
bos takpe leh curi tulang....kih3....jangan tiru macam aku...
siap kan manik2 pada baju....
ah!!!......aku semakin giler dengan manik...
seronok.....boleh adaptasi apa yang ada dalam otak aku.....
kau ada?
takde kan...
hahahah..mestilah takde sebab otak korang tak sama dengan otak aku...
otak aku otak selalu blur......



ujikaji atas baju anak sedara aku...
nasib menjadi...
kalau tak jahanam baju anak sedara aku...






ni plok baju lama aku...
kasi upgrade sikit...
yang ni aku mintak pendapat dari rose
dia ni memang expert bab2 manik...


Thursday, October 27, 2011

AISKRIM MALAYSIA.....



walaupun hujan..
aku masih ada hati nak buat aiskrim..
aiskrim malaysia je...
hari tu beli asam...makcik tu baik hati...
bagi asam extra.....regular customer.....
tapi yang ni terlalu masin...
nak makan...rasa perit sangat tekak...
jadi buat aiskrim.....
best sangat sebab dah hilang masin nya....
sapa nak ?
ada lagi ni...


ni rupanya asam tu...
rasanya asam lobak putih...
nak buat macamana?
jap eh....
asam, gula,air..
pahtu blender....
rasalah macamna...
kalau nak manis tambah gula banyak sikit...




dah siap pun...
pastu masukkan dalam peti sejuk..
bukan peti simpanan harta plok..
kan jenuh pah tahun depan takleh makan lagi...
ha3



Wednesday, October 26, 2011

MELUR = DEEPAVALI.....


sambil2 upload gambo dalam flickr...
aku upload dalam blog...
mentang2 hari ni deepavali...
entry aku asik ke bollywood je....
hahahahaha....
saja berkongsi gumbira..
ingat kan pokok melur aku ni dah mati...
tengok kering je baru ni...
langsung takde daun..
pendek kata..hidup segan mati tak jugak2....
(mana falsafah aku kutip ni hah..ah..layan je lah..kih3)
tapi baru ni kat seminggu hujan....
alhamdulillah...akirnya.....
dia hidup balik..penuh bunga.....
cun sangat..
wangi semerbak umah aku...

ni putik yang baru kuar..
nasib tak tebang...


dah kuar bunga pun...
harum subur di hati...
chewah...BPR lah plok...


bunga yang gugur...
tadi aku kutip..
sayang di biarkan macam tu je atas tanah..
jenuh lah wangi katil aku malam ni...
tambah2 plok malam ni layan rajnikath..
robot...tv2...kul 9 mlm...
(walhal dah 2 kali tengok....)
kih3....


MEH..LEPAK...MASAK....


meh aku ajar macamana nak buat acar berempah...

(sebenarnya aku pun baru belajar hari ni...kih3)
ni resepi mak aku....
dulu2 mak aku yang masak...
la ni mak takde dah...kena masak sendiri lah...
ingat2 lupa sebenarnya...
pastu tanyer kakak aku...
leh lah buat hari ni...
hilang rindu kat mak aku....
tapi mak aku buat lagi best...
aku buat plok laaaaaaaagi best dari mak aku..ha3......
jom3...kan boleh lunch sama2.....




ni bahan2 dia...
lada besar, bawang kecik, bawang putih..halia..kasi potong..
cair kan serbuk kari..
aku guna rempah kari daging
baba's....5 sudu...
timun potong nipis2 macam tu...





panas kan minyak...
masuk kan rempah kari...
kacau..
kalau kering masuk kan air..
kalau tak nanti hangit plok.....
biar sampai pecah minyak...
jangan plok pecah perut..




bila dah pecah minyak..
masuk kan bawang2 n lada tadi tu...
kacau pahtu masuk kan...
cuka, garam, gula,...
ikut kreatif lah..
korang nak rasa macamana...




bila dah sebati dengan rasa..
last sekali masukkan timun..
gaul sampai mesra alam...
pahtu rasa lagi..
kadang2 tu bila air timun turun dia jadi tawar sikit...




tadaaa...
dah masak....
bukan susah pun.....
simple but nice....
tak sampai setengah jam pun...
(aku kan sawan buih kalau lama kat dapur..he3..padahal malas...)

alamak....lupa plok nak masak nasi....aduh....
bila dah naik kat atas malas nak turun semula kat dapur...

Tuesday, October 25, 2011

GIVEWAY BY MARLIYANA MK





jalan2 kat blog kak tihara yang satu lagi tu...
jupe GA ni...
nak join jugak....
he3...

sapa2 nak join jom...klik je banner kat atas...
tarikh tutup dia...
18.11.2011


kena tag 3 orang...sapa erk....jap2..nak cari...





TAGGED...


Dah lama benar aku tak main tagged2 orang...
ni pun dapat dari anak sedara aku....mai chan
jadi jawab je lah...
meh tengok apa soalan yang dia bagi kat aku...

-full name...
roszita

-how old r u?
80 years old.....
(nama dah datuk seri kan mesti lah umur baya2 bertongkat macam ni...kih3...)

-beast,suju or shine....
ntah lah....

-latte or cappucino...
air suam.....

-google or yahoo...
google

-do u think my blog is pretty?
cun.....tapi xleh lawan yang aku punyer...ha3....

-miyyo azman or justin bieber....
semua aku tak minat...

-k-pop or j-pop...
pun aku tak minat....
(yang aku minat jadi minah kepoh...kah3..)

-twiting or facebooking...
game...

-do u like a horror movies?
kurang minat...bab tinggal sorang aku tak suka tengok citer macam ni.....

-what ur ideal...girl or boy....
tak fikir plok....

Monday, October 24, 2011

BILA HUJAN BERBICARA....




walaupun aku takut hujan...
tapi hujan tu satu rahmat dari Allah....
dalam hujan ada seninya..
dalam seni ada indahnya...


biar gambo yang berbicara.....
betapa indahnya hujan di mata aku....























































Selepas hujan ..
bukan main lagi nyongket ekornya..
kalau tak jangan harap lah kau nak terbang kuar..



selepas hujan kudup..
yang tersembunyi..
mengembang indah...
kelopak dia kalau makan..
best sangat..
rasa masam2 manis...
try lah..




Sunday, October 23, 2011

HIDUP INI....


ilmu tanpa amal..
ibarat pokok yang tak berbuah...
dan pokok yang berbuah tapi langsung tak manfaat kannya.....
jadilah macam pokok lada aku ni....
layu....kering..hitam dan akirnya mati....
tanpa dapat orang tafsir..
apa yang ada di sebalik kesedihan dan kelukaan hatinya....




asik hujan je...
aku terlupa nak kutip...
perbezaan usia yang nyata.....




Saturday, October 22, 2011

TIME 4 DINNER....




meh teman aku makan......
makan ramai2 seronok sikit...
mi goreng sosej..
ala2 mamak...
tu je bahan yang ada kat umah...
tak sempat nak beli...
lapor giler...
nak2 hari hujan....
berdendang lagu rock...
http://www.smileycodes.info

Friday, October 21, 2011

LELAH.....



rasa lelah bila terlalu banyak benda yang nak di kejar......
Kadang2 tu makin banyak yang dikejar..
makin banyak benda yang lari......
dan aku mengejar dateline sebelum raya haji....


BUNGA-BUNGA CINTA.....6


“Mak…ooo…mak” aku menjerit memanggil mak aku , aduss!! apahallah pekak pulak mak aku hari ni kemana sajalah dia pergi.Mak …ooo…mak, cepatlah sikit.”aku melaung lagi ala-ala tarzan gitu.

“Ya Allah ada apa hal ni Zul terjerit macam monyet kena belacan aje, gila ke apa kau ni,hah.” Tengking mak aku sambil tercungap-cungap menahan nafasnya.

“Mak! Gadis tu dah setuju dan sekarang ni jangan cakap bayak mak pergi minta tolong sedara-sedara mak untuk siapkan segala barang hantaran sebab lusa kita nak pergi meminang gadis tu, saya nak naik atas nak mandi lepas tu saya nak pergi beli cincin kat bandar.” Aku pun berlalu dari situ tanpa sempat untuk memberi laluan pada mak aku untuk bercakap.

“Eh! Nanti dulu Zul, sapa budak tu,” mak melaung kearah aku yang dah menghilang ke dalam bilik air. Pertanyaan mak tu aku biarkan berlalu seperti berlalunya air pancuran yang aku sedang mandi ni.

Tepat lepas zohor aku dan rombongan meminang pun pergilah kerumah Aishah. Dari jauh aku dah nampak Aishah dan ayahnya sedang menunggu kedatangan kami semua. Aku tersipu-sipu malu maklumlah mana ada dibuat orang lelaki pergi kerumah bakal tunang kan. Mak aku mencuit bahu aku seolah-olah nak mengatakan sesuatu tapi aku buat dek aje sambil-sambil tu aku control macho beb!!.

“Assalamualaikum…”Wah serentaklah pulak .

“Waalaikumussalam…eh! Ramainya datang. Hah apa-apa hal pun naiklah dulu kerumah janganlah malu-malu.” Wah!! melihat pada sambutan yang diberikan aku confirm 101% yang ayah Aishah sudi terima aku sebagai menantunya.

“Ada apahal yang datang ramai-ramai ni rasa seram pulak, Aishah buatkan air.” Aishah berlalu dari situ menuju kedapur sambil mata aku mengekori setiap langkah Aishah.

“Kami datang ni ada hajat, nak menyunting bunga di taman ,”Mak ngah aku memulakan bicara dengan kiasan yang begitu mendalam tapi ayah Aishah bukan jenis yang duduk kelas sastera sebab dia langsung tak tahu pasal kiasan.

“Nak memetik bunga? Maaflah saya tak tanam pokok yang berbunga pokok paku pakis tanduk rusa adalah, itupun baru aje nak hidup. “ Tersengih-sengih ayah Aishah menuturkan kata yang tak berapa lawak langsung kat telinga aku, aku pulak dah berpeluh habis. Apa punya bengaplah orang tua ni.

“Tak, maksud saya, kami datang ni nak meminang Aishah untuk anak sedara saya si Zul ni, setuju.” Mak ngah aku cepat-cepat membetulkan salah faham tadi.

“Nak pinang Aishah, biar betul ni, pasti ke ni.” Tanya ayah Aishah ragu-ragu sambil melurut janggut yang cuma sejemput tu.

“Hah! Betullah, Aishah pun dah setuju, kan Aishah.” Kebetulan Aishah sampai kedepan sambil menatang air minuman, nyaris-nyari terjatuh,Aishah letak minuman tu dan berlalu dari situ sambil menangis, apahallah pulak confius aku ni.

“Macam ni tuan, puan, makcik, pakcik saya rasa ada salah faham kat sini, rumah saya ni takde anak dara hanya kami berdua aje,” begitu teratur sekali ayah Aishah menuturkan kata-katanya. Takde anak dara habis tu takkanlah Aishah tu…..tak..tak..tak mungkin.

“Kalau takde anak dara habis Aishah tu sapa? Mungkin pakcik tak suka saya jadi menantu pakcik sebab tulah pakcik cakap macam tu.” Aku mengukuhkan lagi kedudukan aku yang dah separuh gabra ni.

“Oooo… pasal tu, sebenarnya Aishah ni isteri saya yang ke-4 kami baru aje berkahwin 3 bulan yang lepas, jadi apa yang berlaku mungkin ada salah fahamnya maklumlah perbezaan umur kami memang ketara, minta maaflah semua atas susah payah datang.”

“APA??? ISTERI???? TIDAK!!!!!!!.....” malunya aku mana aku nak sorok muka aku ni hah, aku rasa beribu-ribu tan metric bunga-bunga cinta yang aku impikan menghempap kepala aku, muka aku rasa macam di lenyek oleh steamroll.

Paling sakit hati bila terdengar nyanyian gedik dari mak aku menyanyi kan lagu misha omar.....

‘bunga2 cinta...

Layu di pusara...’


Habis dahhhhhh.....

Thursday, October 20, 2011

HADIAH DARI KAK TIHARA.....




Walaupun sibuk hari ni...
tapi curi tulang jap...
sebabnya....
begitu excited..
dapat surat dan dapat hadiah.... dari kak tihara....
hadiah tempat ke-2....
top 5 comentator.....
suka sangat2....
tima kasih daun keladi...
keh3....

BUNGA-BUNGA CINTA...5



“Nak mita tolong apa.”? Lantas mak berpaling kearah aku.

“Errr…errrr…errrr…”Teragagap-gagaplah pulak.

“Ter errrr..errr… apa dia yang kau nak cakap tu tapi nanti kejap kalau nak minta tolong bab duit mak takde duit sebab pencen ayah kau tak masuk lagi bulan ni.”

“Aduh! Mak ni asyik duit aje, bukan pasal tulah , saya nak minta mak tolong pinangkan seseorang untuk saya boleh? Akhirnya terluah jugak kata-kata azimat dari mulut aku.

“Apa? Kau nak kahwin ke Zul? Ha..ha…ha…ha.. kau jangan nak buat lawak malam-malam ni mak tak larat nak ketawalah. Ha..ha…ha,, anak dara manalah yang bernasib malang tu dapat kau.? Mak aku tergolek-golek depan tv bila dengar apa yang aku cakapkan tu, ni yang aku malas nak beritahu dia pasal hal-hal yang sensitive.

“Dahlah tu mak tak eloklah tergolek macam tu dah serupa dugong saya tengok sampai hati mak cakap macam tu apa mak ingat saya ni tak laku sangat ke.” Aku pura-pura merajuk tapi memang sakit hati aku dengan kelakuan yang mak aku tunjukkan tu.

“Takdelah mak gurau aje, sapa budak pompuan tu mak kenal ke? Tanya mak aku sambil mengesat saki baki airmata yang tertumpah masa tengah syok ketawakan aku tadi.

“Nak kata kenal tu tak jugak tapi nak kata tak kenal macam mak kenal ah! Nantilah saya tanya dia dulu, kalau dia setuju saya beritahu kat mak ye.” Aku pun malas nak cerita panjang dengan mak sebab aku nampak mak aku lebih banyak ketawa daripada dengar aku bercerita masuk tidur lagi baik.

“Eh! Nantilah Zul takkanlah nak masuk tidur dah mak tak habis lagi nak bertanya.” Mak cuba menahan aku, sorrylah dah terlambat.

“Esok ajelah mak, Zul dah ngantuk.”

Petang tu lepas habis kerja aku pergi rumah Aishah, aku nak minta kepastian dari dia walaupun baru 1 minggu aku kenal dia. Tapi rasa macam dah berpuluh tahu aku kenal Aishah, kebetulan masa aku pergi Aishah tengah meraut lidi bawah rumah dia, rajin sungguh Aishah tak sia-sia aku jatuh cinta pada dia tentu senang mak aku nanti. Cheh! Belum apa-apa dah perasan lagi.

“Assalamualaikum..aku berhentikan motor aku dekat denganya.

“Waalaikumussalam..eh! abang Zul apahal nampak macam cemas.” Chewah Aishah ni macam tahu aje apa yang aku tengah fikirkan.

“Kalau lusa ni saya datang rumah Aishah boleh tak? Aku memintal-mintal tali topi keledar aku, fuh! Tak pernah aku rasa secemas ini. Macam nak gila pun ada.“Boleh, datanglah ramai-ramai pun takpe lagi bagus tapi apahalnya?” aishah memandang muka aku dengan perasaan tak puas hati.

“Betul ke ni? Okey kalau macam tu lepas zohor abang datang rumah Aishah okey.

” Yes!..yes!! dan yes!!!.. akhirnya aku berjaya jugak gumbira sungguh rasa dihati aku sampaikan pertanyaan dari Aishah aku tak jawab langsung ah! Itu semua dah tak penting yang penting adalah hari esok.Persetujuan dari Aishah membuatkan bunga-bunga cinta aku semakin hidup subur dalam jiwa aku.


sambung lagi......


BUNGA-BUNGA CINTA...4


Sejak berjumpa dengan Aishah tu, aku rasa aku dah separuh angau, rasanya macam hari tu jugak aku nak masuk meminang Aishah. Tapi Aishah suka aku ke tak ? Kawan-kawan aku pun sendiri naik heran tengok aku apataknya asyik tersengih-sengih sorang diri, bukan apa mana-mana aku pergi asyik wajah Aishah aje yang muncul hatta ke toilet sekali pun.Petang tu aku balik saja je aku lalu ikut rumah Aishah tambahan pulak masa tu aku ternampak Aishah tengah menyapu sampah kat tengah laman. Aduh!! Nampaknya aku ada jodoh dengan dia agaknya, peluang terbuka luas nampaknya.

“Assalamualaikum.”Wah..wah.. bersopan sungguh aku ni.

“Waalaikumussalam, eh! Abang Zul, ada apahal datang sini.” Aishah memberhentikan tarian tangan yang lincah menyapu sampah.

“Takde apa-apa saja je kebetulan lalu kat sini oh! ya ni abang ada belikan buah pisang ambillah.” Aku tak tahu nak cakap apa sebenarnya mujur ada pisang buat cover aku, aku mengaru pangkal lengan aku yang tak gatal ni.

“Laa… susah-susah aje abang Zul ni, apa pun terima kasihlah.” Aishah senyum pada aku sambil menyambut pemberain aku padanya.

“Apa susahnya bukan abang pikul pun, Aishah sorang aje ke.?”Tanya aku sambil meninjau kearah dalam rumah manalah tahu tengah syok borak datang ayahnya kantoi aku dibuatnya.

“Haah.. Aishah sorang je, abang ada apa-apa yang nak cakap lagi ke.? Aik!! Dari segi kata-katanya tu macam nak menghalau aku aje.

“Hmmm.. takde apa-apa lagi , okeylah abang balik dulu ye.” Lepas enjin motor aku mengaum aku pun blah dari situ.Aku tahu Aishah takde niat nak halau aku mungkin dia takut aku lama-lama kat situ nanti timbul fitnah pulak maklumlah aku ni anak teruna, class gitu. Sampai kat rumah seperti biasalah aku melepak kat bawah pangkin dulu. Baru nak berkhayal nampak pulak mak aku datang dengan lenggang lenggok dia. Kacau betullah.

“Hah! Zul dah lama balik, mananya pisang yang mak suruh kau beli tu tak nampak pun.”

“Ha'ah baru aje, alamak lupalah mak esoklah saya beli,saya betul-betul lupalah mak, mak jangan marah ye.” Aduh!!! Kantoi aku macam ni, tak pasal-pasal aku bohong sunat hari ni, macamanalah aku boleh lupa yang pisang tu mak yang kirim, ini semua Aishah punya pasal. Kalau mak tahu ni mampus aku.

“Yelah, hmm.. mak nak kerumah makcik mek kau kejab nak ambil baju yang mak tempah makcik mek kau jahit dah siap agaknya, kalau kau nak makan semua mak dah hidangkan bawah saji pandai-pandailah kau cari sendiri tapi lauk tu jangan habiskan.”

Lepas berpesan yang ntah apa-apa tu mak aku pun blah dan aku sendiri pun naik untuk mandi dan melantak. Laparlah.

Lepas sembahyang aku dok lepak depan tv dengan mak aku sambil tengok cerita sembilu kasih aduh boringnya macam takde cerita lain asyik-asyik gaduh tu yang aku malas nak tengok tv tu. Aku pulak asyik dok fikir pasal Aishah aje. Angau aku dibuatnya.

“Mak..ooo..mak, kalau saya nak minta tolong mak satu perkara boleh tak.”? Aku mencelah kesunyian sambil berpaling pada mak aku yang terlalu taksub tengok cerita Fendi.




sambung lagi .....

(kesibukan tahap maharaja...terpaksa lah korang layan citer merapu aku ni..)


Wednesday, October 19, 2011

BUNGA-BUNGA CINTA..3


“Hmmm… saya datang nak jemput datang ke rumah lepas sembahyang jumaat nanti ada buat kenduru doa selamat sikit” gadis itu tersenyum kearah aku manisnya macam epal daa…

“Boleh … tapi kat mana rumah tak pernah nampak pun selama ni.”

“Saya baru pindah kat depan tu aje “ sambil gadis itu menuding kearah rumah yang aku sibuk dok usha semalam tu.

“Oooo…. Yang pindah semalam tu kan ,hmmm…sapa nama,saya Zulkarnain panggil aje Zul atau nak lebih manis lagi panggil abang Zul.” Sempat lagi aku mengatal walhal kalau dia tahu aku ni baru aje bangun dari tidur tak hingin rasanya dibuat laki.

“Saya Aishah, takpelah saya balik dulu sebab banyak lagi nak pergi panggil orang tapi jangan lupa beritahu pada makcik ye” Aishah berlalu dari situ dengan lenggang lenggok yang membuatkan aku ternganga disitu. Cantik sungguh Aishah ni.Tiba-tiba aku rasa bersemangat sekali hari ini, tak sabar rasanya nak pergi sembahyang jumaat. Dalam dok berkhayal satu tamparan yang kuat hinggap di belakang aku, sakitnya rasa macam nak mampus aje. Aku dah tahu dah sapa, nasib mak aku kalau orang lain tu dah lam rasanya kena gelombang kame hame ha aku.

“Apahal yang kau dok tersengih kat tepi tingkap tu, takde ke rasa-rasa nak buang bau busuk kat tubuh kau tu.” Mak aku muncul dari belakang sambil tersengih-sengih, aku buat tak tahu aje sambil tu tangan aku menggosok-gosok rasa yang masih pedihkat belakang aku tu.

“Tu hah Aishah ajak mak dan Zul pergi kenduri doa selamat lepas Jumaat nanti.”Selamber aje aku beritahu mak macam dah kenal lamalah pulak.Chewah….

“Aishah? Aishah mana satu ni setau mak kau takde kawan pompuan kawan dengan kambing adalah.” Cis…. Rupanya mak menidakkan keupayaan aku terhadap kaum wanita, ini sudah lebih takpe…takpe… sabor…sabor.

“Taklah Aishah yang alah yang baru pindah kat depan tu.” Aku memuncungkan mulut aku kearah rumah Aishah.

“Oooo…ingatkan sapa,bila?

“Lepas sembahyang jumaat nanti,dahlah saya nak pergi mandi dulu nanti takut tak sempat nak sembahyang Jumaat pulak.” Aku berlalu dari situ menuju ke bilik air malas nak layan mak aku tapi bila teringatkan Aishah aku senyum sendiri.Yesss…akhirnya aku dah temui cinta aku. Bunga-bunga cinta kembali berbunga di hati aku. Oh!!.. indahnya dunia ni.Lepas mandi aku cepat-cepat bersiap untuk pergi sembahyang Jumaat padahal masa tu baru pukul 11.30 pagi, semangat beb…kau orang apa tahu.

Aku mengibas kolar baju melayu aku,aduh.. panasnya, hissh tapi tak baik pulak bersungut dalam masjid ni kurang pahala tapi memang panas pun. Lepas habis aje aku pun cepat-cepat keluar maklumlah nak cepat sampai kat rumah buah hati aku. Chewah belum apa-apa lagi dah iktiraf buah hati.

Sampai kat rumah Aishah aku tengok dah ramai orang yang datang ingatkan akulah orang yang pertama. Sambil makan tu mata aku sempat jugak menjeling kearah dapur bukan apa cari kelibat Aishah nampak tu nampaklah tapi lebih nampak kelibat makcik gemuk yang sibuk dok mengarah orang buat kerja.Boring betullah. Tapi apa pun Aishah nampak manis bertudung pink sedondon dengan aku baju melayu pink, nah sekali lagi aku perasankan diri aku.Apa daa..



bersambung lagi....
jangan marah aaaaa..............


BUNGA-BUNGA CINTA 2..



“Apasal tidur sini, takde rumah ke?” Tanya mak aku sambil melabuhkan punggungnya diatas pangkin.

“Panaslah mak,rehat kejap kang orang naiklah .Eh!! orang baru pindah ke mak nampak sibuk aje kat simpang jalan tu.” Aku bersila dihadapan mak aku semangat ni nak tahu kisah orang.

“Hmm… yelah mak pun ada jugak pergi tolong sikit-sikit bukan tolong apa tolong menyibuk.”

“Hisshh… mak ni loyar buruk pulak, tapi mak orang yang baru pindah tu ada anak dara tak?” Aku mencuit bahu mak aku yang nampak macam nak tidur aje.

“ Anak dara? Tak tahu pulak tapi kalau anak kucing tu banyaklah pulak mak tengok kat rumah adalah dalam 2-3 ekor. Eh!! Yang kau ni sibuk sangat Tanya anak dara orang ni kenapa dah gatal nak kahwin ke hah”

“Mana ada saja je tanya tapi kalau ada bagus jugak kan mak, eh! Takpelah mak saya nak naik mandi dulu dah melekit sangat peluh kat badan ni.” Aku pun berlalu dari situ meninggalkan mak aku yang masih melanggut kat pangkin tu.

Bila dah mandi ni barulah rasa segar sikit ,aku mengeliat keletihan nasib baiklah esok cuti kalau tak awal lagi aku dah masuk tidur. Aku berdiri di tepi tingkap aku sambil mata memandang kearah rumah yang baru pindah tu kot-kot nampak penghuninya tapi hampeh tak nampak sapa pun.Lepas isyak aku pun terus tidur letih sangat,sedar tak sedar matahari betul-betul menjunam atas muka, aduh! silau dia yang tak tahan tu kantoi sembahyang subuh aku.Tengah dok berkira nak bangun aku dikejutkan oleh satu suara yang amat gemersik menusuk halus dalam jantung aku.Ini tak boleh jadi ni lantas aku bergegas ke depan untuk melihat sapa yang datang.

“Assalamualaikum….”

“Waalaikumussalam, cari sapa.” Aku menghulurkan kepala aku disebalik daun tingkap. Wah! Cantiknya anak sapa ni eh!



Sambung lagi......

Tuesday, October 18, 2011

BUNGA-BUNGA CINTA...1


Aku baru aje habis kerja , kepenatan terasa menjalar di setiap pelusuk tubuh aku. Ah! Boringnya rasa hari-hari kerja tapi kalau tak kerja sapa yang nak bagi aku makan. Habis aje aku berkemas atas meja aku pun mengatur langkah untuk ke tempat letak motorsikal aku. Rasa macam malas nak berjalan aje kalau boleh merangkak tentu aku dah lama merangkak.

Sambil aku bawa motor sempat lagi aku berkhayal sampaikan lampu isyarat dah bertukar hijau pun aku masih melanggut kat situ. Nasib baik tak kena hon , aku fobia sikit pasal hon-hon ini. Sampai simpang 4 rumah , aku lantas membelok kearah kiri jalan sambil tu mata aku sempat menjeling kearah sebuah rumah yang kelihatan amat sibuk sekali dengan orang dan barang yang penuh di tengah laman. Oh! Orang baru pindah kot, hmmm…. Bertambahlah sorang lagi jiran baru kat kampong aku ni tapi kalau ada anak dara lagi best.

Lepas letak motor kat bawah rumah aku berehat kat bawah pangkin pokok mempelam bukan apa rehat kejap panas sangat rasanya nak naik kat rumah.Mata aku melilau cari mak aku, takde pulak pergi berjalan kot. Aku berehat sambil menyandar di tiang pangkin, tengah syok-syok hampIr aje terlelap satu tepukan yang kuat menerjah belakang aku. Aduh!!! Sakitnya yang amat, aku berpaling aku lihat mak aku tersengih kat situ,aduh!!! Kalau orang lain dah lama kena sepakan penalty nasib baik mak aku lupakan aje. ...

BERSAMBUNG YE.....



sekarang ni sibuk....jadi korang layan cerpen aku ye....



Monday, October 17, 2011

MAKAN KENDURI..


baru ni gi kat kenduri kawen...
fuhhh!!!...meriah giler...
menu kenduri sama je lah......
gulai daging lembu, ayam masak merah, sambal belacan, ulam timun cina, ikan kering, nasi 2 jenis..minyak n putih..........
lagi ntah lah....sebabnya ni je yang aku ambik....
bukan nak cite apa2..sekadar nak kongsi je..
aku tertarik hati pada sorang laki yang datang kat kenduri kawen tu...
rilek2..bukan jatuh hati ye......kah3...
tertarik hati bukan apa....
sebabnya...lagak dia makan macam makan hidangan buffet....
lagi tak habis lagi tu dia ambik.....
ni kenduri kawen..bukan makan buffet kat hotel yang oiiii.....
ingat sikit jemputan ramai lagi tu....
ingat kan aku sorang je yang tengok...
rupanya semua orang tengok...
kuang3...........

Sunday, October 16, 2011

JANGAN BERJANJI.....



aku paling anti....
paling sakit hati...
paling bengang....
paling benci...
paling menyampah.....
paling meluat....

bila orang berjanji dengan aku....tapi langsung tak tunai.....
langsung tak ingat apa yang dia janji....
kalau dah tahu xleh nak pegang janji ..
jadi jalan singkat nya tak yah janji....
habis citer.....

nape aku marah?
mana ada aku marah...aku cuma royat je.....
sakit hati ....
anak sedara aku janji nak beli kacang....
tapi tak beli pun...
keh3......


last sekali aku belajar jahit manik...
macamana nak buat bunga manik.....
dalam u tube.....
sekarang ni aku dah giler jahit manik plok....
bila dah menjadi lagi semangat nak buat...
kalau tak menjadi..semangat down...





ni bunga manik yang aku belajar buat....
walaupun ton wana tak sesuai...
yelah belajar dalam u tube..
jadi guna je lah manik yang ada kat umah...



ni yang berjaya aku buat..
sebab nya kehabisan manik kat umah...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...