Sunday, October 23, 2011

HIDUP INI....


ilmu tanpa amal..
ibarat pokok yang tak berbuah...
dan pokok yang berbuah tapi langsung tak manfaat kannya.....
jadilah macam pokok lada aku ni....
layu....kering..hitam dan akirnya mati....
tanpa dapat orang tafsir..
apa yang ada di sebalik kesedihan dan kelukaan hatinya....




asik hujan je...
aku terlupa nak kutip...
perbezaan usia yang nyata.....




12 comments:

Afida Anuar said...

eh boleh buat lada kering pe;)

eita said...

boleh ke?
dah kering hitam tu...

Tihara said...

wat lada itam..kuh3

tp paling menakutkan ttg ilmu tanpa amal tu..

eita said...

HAHAHHA...ada plok wat lada hitam....x best langsung kak....

~SaL IjOu~ said...

oh..sgt ketara bezanya~

Asrul "iLham" Sany said...

tanpa ilmu rasa sgt2 'kosong'

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Begitulah tamsilannya kalau `beramal tanpa ilmu`. Sebenarnya eita, pokok cili (Capsicum sp), terung, tomato, tembakau dan seumpamanya adalah dari keluarga Solanaceae. Semua jenis ini senamg diserang oleh kulat anthracnose iaitu Collectotricum sp dimana buah akan layu sebelum masak i.e cili tidak akan jadi merah sebaliknya menjadi spt dlm gambar tsbt. Kalau dapat pun hanya sekali musim je. Punca sebenarnya adalah kerana tanah yg mengandungi organik senang diserang oleh `afid` iaitu kutu daun yang memberi ruang kulat anthracnose dan mosaic virus yang kerap menyerang.
Hidup kita pun mesti cukup pengetahuan untuk menempuh dan menghadapi penghidupan yang rencam. Wallahualam.

eita said...

salijou..
memang ketara...

eita said...

asrul..
memang kosong...
rasa hidup tanpa arah tujuan..

eita said...

tajnur.....
waalaikumussalam..
rasanya pokok ni da memang takde baja..
sebabnya dah banyak kali tenggelam banjir..
baru nak buang berbunga balik..jadi sayang...
ada sejenis binatang yang wana putih...
agaknya pasal tu lah jadi macam ni...

a.samad jaafar said...

gambar yg cantik dan analogi yg menarik..makin rajin ngambik gambar sekarang ni..n3 makin ceria jadinya..

eita said...

hobi tu yob.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...