Thursday, October 20, 2011

BUNGA-BUNGA CINTA...5



“Nak mita tolong apa.”? Lantas mak berpaling kearah aku.

“Errr…errrr…errrr…”Teragagap-gagaplah pulak.

“Ter errrr..errr… apa dia yang kau nak cakap tu tapi nanti kejap kalau nak minta tolong bab duit mak takde duit sebab pencen ayah kau tak masuk lagi bulan ni.”

“Aduh! Mak ni asyik duit aje, bukan pasal tulah , saya nak minta mak tolong pinangkan seseorang untuk saya boleh? Akhirnya terluah jugak kata-kata azimat dari mulut aku.

“Apa? Kau nak kahwin ke Zul? Ha..ha…ha…ha.. kau jangan nak buat lawak malam-malam ni mak tak larat nak ketawalah. Ha..ha…ha,, anak dara manalah yang bernasib malang tu dapat kau.? Mak aku tergolek-golek depan tv bila dengar apa yang aku cakapkan tu, ni yang aku malas nak beritahu dia pasal hal-hal yang sensitive.

“Dahlah tu mak tak eloklah tergolek macam tu dah serupa dugong saya tengok sampai hati mak cakap macam tu apa mak ingat saya ni tak laku sangat ke.” Aku pura-pura merajuk tapi memang sakit hati aku dengan kelakuan yang mak aku tunjukkan tu.

“Takdelah mak gurau aje, sapa budak pompuan tu mak kenal ke? Tanya mak aku sambil mengesat saki baki airmata yang tertumpah masa tengah syok ketawakan aku tadi.

“Nak kata kenal tu tak jugak tapi nak kata tak kenal macam mak kenal ah! Nantilah saya tanya dia dulu, kalau dia setuju saya beritahu kat mak ye.” Aku pun malas nak cerita panjang dengan mak sebab aku nampak mak aku lebih banyak ketawa daripada dengar aku bercerita masuk tidur lagi baik.

“Eh! Nantilah Zul takkanlah nak masuk tidur dah mak tak habis lagi nak bertanya.” Mak cuba menahan aku, sorrylah dah terlambat.

“Esok ajelah mak, Zul dah ngantuk.”

Petang tu lepas habis kerja aku pergi rumah Aishah, aku nak minta kepastian dari dia walaupun baru 1 minggu aku kenal dia. Tapi rasa macam dah berpuluh tahu aku kenal Aishah, kebetulan masa aku pergi Aishah tengah meraut lidi bawah rumah dia, rajin sungguh Aishah tak sia-sia aku jatuh cinta pada dia tentu senang mak aku nanti. Cheh! Belum apa-apa dah perasan lagi.

“Assalamualaikum..aku berhentikan motor aku dekat denganya.

“Waalaikumussalam..eh! abang Zul apahal nampak macam cemas.” Chewah Aishah ni macam tahu aje apa yang aku tengah fikirkan.

“Kalau lusa ni saya datang rumah Aishah boleh tak? Aku memintal-mintal tali topi keledar aku, fuh! Tak pernah aku rasa secemas ini. Macam nak gila pun ada.“Boleh, datanglah ramai-ramai pun takpe lagi bagus tapi apahalnya?” aishah memandang muka aku dengan perasaan tak puas hati.

“Betul ke ni? Okey kalau macam tu lepas zohor abang datang rumah Aishah okey.

” Yes!..yes!! dan yes!!!.. akhirnya aku berjaya jugak gumbira sungguh rasa dihati aku sampaikan pertanyaan dari Aishah aku tak jawab langsung ah! Itu semua dah tak penting yang penting adalah hari esok.Persetujuan dari Aishah membuatkan bunga-bunga cinta aku semakin hidup subur dalam jiwa aku.


sambung lagi......


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...