Wednesday, October 12, 2011

DRAKULA DATANG UMAH AKU.....



Aku paling hangin...
bila kalau aku tengah laju...
orang kat depan aku slow..
dalam slow tu sempat lagi brek kecemasana..
walhal depan dia takde satu apa pun yang menghalang laluan...
dah lah hari nak hujan...
aku plok memang kejar masa....
tensen aku....
dan baru jap ni hah...
ada drakula ambik darah aku...
keh3....bukan drakula betol2 lah...
tapi jabatn kesihatan.....
buat pemeriksaan dan ambik sampel darah.....
untuk ujian penyakit untut...bahasa sains dia....filariasis...
yang disebabkan oleh nyamuk mansonia....bahasa kg dia nyamuk paya...
lagipun sekarang ni hujan ..banyak air yang bertakung....
sebab nya ada 4 kes kat kampung aku...
budak darjah 5...2 orang....orang tua 2 orang...



ingat kan tak sakit..
rupanya sakit jugak...
maklum lah tak pernah ambik macam ni..
biasa kat pelipat tangan....
setitik pun dah boleh kesan...



penyakit ni...
nyamuk gigit hari ni...
tapi 7..8... tahun baru napok kesan nya...
tu kata pegawai kesihatan tadi lah..





ni lah rupanya nyamuk ...
yang jadi penyebab sakit untut....
tido jangan lupa pakai kelambu..
macam aku...he3


tanda2.....

  • demam yang berulang2 dari semasa ke semasa...
  • bengkak kelenjar dan kejang urat betis (cramp)..
  • bengkak bahagian kaki biasanya akan berlaku sebelah atau kedua2 belah ..
kadang2 tu ianya langsung tidak menunjuk kan tanda2 terjadinya sakit ini...

14 comments:

Tihara said...

weyhh takot nyer..8 thn baru ada efek nye yer..skang memang byk nyamuk tgh mengamuk...jap g nk g google rupe nyamuk ni..thanks 4 da info yek :)

Nurul Mazni Sawal said...

menakutkan jugak tu.. nak g check darah lah gini.. takut gak infection gitu.. tak mo2

Kalamhati said...

huhu takutnyaa..

eita said...

tihara...
memang pun kak...masa diorang cakap tu pun terkejut jugak...
bila dah di sahkan positif...setiap bulan kena ambik darah dan makan ubat sampai 2 tahun...tu pun kalau disahkan baik...
sekarang ni memang banyak sangat nyamuk....tambah plok kalau air bertakung langsung tak bergerak...

eita said...

nurul...
jangan tunggu lama2...
lebih baik tau daripada senyap dalam badan...

eita said...

kalam hati...
seyes takut

Waqheh said...

mak aii takutnya gua ngn sakit untut ni. org kampung gua kata sakit kaki gajah

eita said...

sama lah tu....
untut bahasa bandar....
kaki gajah bahasa kampung....

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Sekarang ni jangan kata, silap sedikit saja boleh membawa kemudharatan yang besar. Kadang2 tu, ada yang berjaga makan ubat canggih2 tetapi kalau ditakdirkan nak kena penyakit, kena juga. Penyakit untut ni memang saya gerun sejak dari kecil lagi tetapi lebih kepada masalah nyamuk yang membawa vektor, mikrob telah memerangkapkan diri ke dalam pembuluh darah (capillaries) dan sistem `lymphatic` sehingga sel2 tersebut membesar dgn gerunnya. Subhanallah semua ini bala yang Allah SWT turunkan di akhir zaman tanpa mengira sesiapa. Wallahualam.

aleen aiden said...

la,rupanye sakit tu dsebabkan nyamuk juga..baru tau.hu3

MOH KEMBARA said...

Assalamualaikum Yong Eita,

Eh dah timbui balik kisah penyakit untut ni. Akak ingat belajar pasal sakit ni masa sekolah rendah, masa tuk takde demam denggi. Ada paya ke kat rumah Eita?

eita said...

tajnur...
waalaikumussalam...
betol tu...sakit sekarang ni tak kira sapa2 pun kalau Allah nak bagi kan....
tapi memang takut sangat bila tengok...

eita said...

aleen...
sama lah kita...ni pun baru tau....

eita said...

moh kembara...
waalaikumussalam yong..
tak tahu lah macamana timbul balik citer pasal ni...
tiba2 je jabatan kesihatan bagi notis...
memang kawasan paya pun kak..belakang umah eita..
bila orang dah start tambun tanah...
paya yang terbiar tu air takleh nak gi..tu pasal lah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...