Wednesday, October 26, 2011

MEH..LEPAK...MASAK....


meh aku ajar macamana nak buat acar berempah...

(sebenarnya aku pun baru belajar hari ni...kih3)
ni resepi mak aku....
dulu2 mak aku yang masak...
la ni mak takde dah...kena masak sendiri lah...
ingat2 lupa sebenarnya...
pastu tanyer kakak aku...
leh lah buat hari ni...
hilang rindu kat mak aku....
tapi mak aku buat lagi best...
aku buat plok laaaaaaaagi best dari mak aku..ha3......
jom3...kan boleh lunch sama2.....




ni bahan2 dia...
lada besar, bawang kecik, bawang putih..halia..kasi potong..
cair kan serbuk kari..
aku guna rempah kari daging
baba's....5 sudu...
timun potong nipis2 macam tu...





panas kan minyak...
masuk kan rempah kari...
kacau..
kalau kering masuk kan air..
kalau tak nanti hangit plok.....
biar sampai pecah minyak...
jangan plok pecah perut..




bila dah pecah minyak..
masuk kan bawang2 n lada tadi tu...
kacau pahtu masuk kan...
cuka, garam, gula,...
ikut kreatif lah..
korang nak rasa macamana...




bila dah sebati dengan rasa..
last sekali masukkan timun..
gaul sampai mesra alam...
pahtu rasa lagi..
kadang2 tu bila air timun turun dia jadi tawar sikit...




tadaaa...
dah masak....
bukan susah pun.....
simple but nice....
tak sampai setengah jam pun...
(aku kan sawan buih kalau lama kat dapur..he3..padahal malas...)

alamak....lupa plok nak masak nasi....aduh....
bila dah naik kat atas malas nak turun semula kat dapur...

13 comments:

Tihara said...

emhh..lovely, thanks 4 the recipes..

ngade nk cakap omptih..
elok la lupa masak ns, kang makang lauk saje..

kakyong said...

lama jugak tak masak acar mcm nih..

sawan buih masuk dapur lelama??? hahhaha...

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Berapa lama dah eita masak ya? Kalau lebih dari setengah jam tentu sedap sebab dah bercampur dengan `sawan buih`. Lengkaplah segala kekurangan kalau tawar dek air timun pun tak mengapa!

Afida Anuar said...

Senang je rupanya eh kak..

ok boleh cuba skrang..cheewah:)

MOH KEMBARA said...

Assalamualaikum Yong Eita,

Mentang2 ari ni Deepavali, dia pun buat masak ala2 Bollywood! Pandai Yong masak!

eita said...

tihara...
hari ni depavali..patut nya kak cakap hindi ke tamil ke.....
ni speaking london plok..
ha3...

eita said...

kak yong....
ha2....dalam erti kata sebenarnya adalah malas kak....

eita said...

tajnur...
waalaikumussalam....
keh3....cukup2 setengah jam yob....
tak sempat nak sawan....

eita said...

afida....
resepi orang malas macam akak..memang senang...kan..kan...
nanti jangan lupa ajak erk...

eita said...

moh kembara..
waalaikumussalam....
hujan sekarang ni jadi makan ala bolywood baru kaw....
kih3

ainhany said...

sedapnya nampak..
tmeksih berkongsi cerita..

bolehlaa mncoba nnti..mekasih ye

HeNRieTTa JoSe said...

yummy...akak pown pndai masak cam mak akk jugak...

fieda said...

ooo..gni cara wat dia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...