Friday, February 17, 2012

MELAWAT TAMAN ORKID...

kat umah untie sally ni..
banyak sangat bunga orkid..
macam2 jenis ada..
tapi bukan yang untie sally punyer..
yang suami dia punyer...
suami dia memang seorang yang giler orkid...
kalau suami dia ada aku takut nak menyibuk ambik gambo...
hehehehehe...suami dia jenis tak banyak cakap....
serius je memanjang....takut i....
baru ni gi banyak yang tengah berbunga..
nak klik banyak tak tercapai tangan...
maklum lah jenis ayam katik...
klik mana yang sampai je....tu pun memanjat atas kusi...
kihkihkih....


jangan tanyer kenapa..
ada biasan cahaya UFO...
belom tukar lagi cover lens retak aku...
tu pasal lah ada cahaya UFO..

ada 3 umah orkid...
aku langsung tak tahu nama2
orkid ni..
bagi yang peminat orkid..
memang tau lah...

ni yang paling besar...
memang aku tak tahu nama apa..
nak tanyer untie sally..
dia sibuk tengah sembur racun ..
pada pokok bayam dia..
malas kacau..
takpe aku reka sendiri...

ni yang paling kecik..
atau lebih di kenali sebagai..
small matter..
hahahahah...

ni rasanya...
orkid kurap...
hahahahah...
teruk je rupa dia tu..

di sebab kan wana putih...
aku bagi lah nama ..
orkid snow white...

ni orkid kurap yang kronik...
memang tak dapat di selamat kan lagi...
hahahahahha...

ni jenis kurap jugak..
tapi kurap yang lawa..
ala2 beauty n the beast..
kihkihkih...

ni orkid kutil..
nampak tak banyak kutil kuning...
hahahaha...
memandai je aku bagi nama kan...
dah memang tak tahu...
hentam je lah..
gurau2 manje kan..


26 comments:

Teenager Housemaid said...

whoaa..orkid snow white tu lawa..:D

Nadhirah said...

=.= orkid kat umah kte tak bunge2 lg..
bosan betol tunggu..

Ati Masrif said...

amboi ...cantik2 bunga orkid tu
tangan kita ni tak menjadi sgt kalau
utk pokok berbunga tp kalau hb menjadi
saje... :)

kakyong said...

hahhaha... mcm2 kami ni ita.. x per,.. janji x kacau org udah..

rajin yer pakcik tanam2 pokok orkid ni.. pak mertua kakyong pun rajin melayan pokok2 bunga di rumah tu.. orkid dia pun ade bala.. tp xde lah sebanyak sampai 3 rumah mcm pakcik ita ni..

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Sebagai seorang guru bio dan pernah bekerja sementara kat MARDI, saya ketahuilah serba sedikit bagaimana membiakbaik pelbagai tanaman termasuk orkid! Bagaimana cross-link 2 varieti yang berbeza sehingga menghasilkan bijibenih. Dgm menggunakan teknik inokulasi dan kemudian `cultivate` dlm PDA (Potato Dextrose Agar) sebagai medium kerana bijibenih orkid tidak akan membiak dlm tanah. Jika penjagaan yang baik dan menggunakan varieti orkid liar (contohnya ambil di hutan Janda Baik) maka terhasillah pokok orkid dgn kultivar yang baru atas nama seseorang.
Bunyinya senang, tetapi prosidurnya sangat rumit dan teliti. Akhirnya jadilah cikgu bio saja, relax sikit...

Ujie said...

cantik2 orkid! akak pun minat..

minat tengok, tapi tak rajin bela! ^__^

Ros said...

Salam eita,

kak Ros suka jugak ngan bunga orkid ni,tapi tak pandai nak tanam dan menjaganya...Syok macam2 rupa bentuk bunga dia,macam2 warna dan jugak bunga orkid ni tahan lama tak mudah layu.......

IntaNBerliaN said...

opah saya pun sk orkid.. byk dia ada orkid.. walaupun opah dah hampir 80thn tp opah rajin jaga pokok orkid.. hari2 dia siram, siap sembang2 lg..hihii

cik.blogger said...

:)

ILA HonEyBuNNy said...

orkid putih tu lawa la....sukanya....

suci ja..heheheh

Aku Dan Teksi said...

Ingatkan Taman Orkid kat Tasik Perdana tu,rupanya kat rumah je....

Uncle Jonni said...

kesian orked tu... ko bg nama pelik2...
huhuhuhuhu

eita said...

ha'ah lawa kan....

eita said...

kat umah akak ada satu orkid harimau..
25 tahun baru bunga sekali...
bunga dia memang lawa....

isi lah baja sikit dik oi...baru lah berbunga...

eita said...

sama lah kak...
tangan ita ni langsung tak menjadi...
harap tolong jaga yang orang boleh lah....
kalau tanam sendiri hancur..

eita said...

hahahha...saja2 je kak..gurau2 manjer...

pakcik tu memang giler orkid..
pantang kalau orang sentuh orkid dia tu...

eita said...

waalaikumussalam....
ita selalu tengok dalam agrotek...
memang merumitkan..melopong tengok....heheheh...

jadi cikgu mana ada rilek nyer yob....
bertmbah banyak ada lah..huhuhuuh

eita said...

hahahaha...kita serupa...

eita said...

wslm kak...
memang tahan lama...
kadang tu sampai sebulan tak layu lagi kan..

eita said...

leh lah kawan dengan opah...
ita pun suka jugak sembang dengan pokok..kihkihkih

eita said...

:)

eita said...

tumbuhan semua suci....
hehehe

eita said...

lebih dari satu jadi taman lah tu...

eita said...

dah aku tak tahu...
hentam je lah..hahahahah

QasehnyaRania said...

Suka orkid tapi susah nk bela.tambah pula org neolitik mcm su....hahaha

9n0L4 said...

suke bunge orkid. tapi tu lahhh cerewet eh. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...