Thursday, February 16, 2012

EDISI TERJAH UMAH ORANG TUA...

hari ni luang masa gi umah kawan mak aku...
yang kawen anak baru ni.....
banyak kali untie sally ni aku tipon..
tak berangkat...bukan apa..takut dia sakit je....
sampai2 tengok2 dia tengah berkebun....buang tanah2 lama dalam pasu...
patut lah tipon tak berangkat rupanya baru balik dari KL..
cek sakit dia..banyak sakit dia ni...
hepatitis B, kencing manis, darah tinggi, sekarang tambah lagi sakit baru.....
kanser usus....sedih dengar...
aku ajak duk dengan aku untie sally ni tak nak....
apa2 hal leh jugak aku tengok...dia dah macam mak aku...lagipun..
orang tua bukan selesa duk umah orang pun....
sambil melayan dia berkebun aku klik gambo...
kebetulan peria katak...atau nama lain dia frog of peria..hahahahah...
kak ujie suh aku tukar nama peria ni..jadi aku tukarlah...
haaaa..sedap sikit nak sebut...kihkihkih...... 
kat belakang umah untie sally ni..
penuh.tengah berbuah....orang tganu kata 'bergender we'.....
orkid dia pun tengah galok berbunga jugak ni.. berbunga...
citer orkid lain kali aku citer...


sambil untie sally kutip frog of peria...
aku sibuk duk klik gambo...
tak pernah tengok bunga dia...

ingat sama lah bunga ni dengan bunga kat umah aku..
rupanya tak pun...

ni buah dia...
warna hijau pekat ni..
rasa dia pahit2...
bukan setakat pahit2..
tapi memang pahit nak mampus...
tapi ranggup...

ni yang aku ambik...
selebihnya aku bagi kat jiran sebelah..
untie sally tanam ni ..
sebab hari2 dia makan ulam..
dan buat jus peria + epal hijau..
untuk ubat kencing manis....

ni kalau tak silap aku bunga kacang...
nak klik kacang..
kacang tak berbuah lagi..
tapi tak tahu kacang apa...
lupa tanyer tadi..

baju untuk anugerah....
top commenters blog kak tihara
hahahahaha....
cantik tak?
kalau aku buat baju anak patung ni..
makna nya aku tengah tensen lah ni..

26 comments:

a.samad jaafar said...

kanser usus biasanya boleh sembuh jika cepat dibedah..harap masih belum terlewat

peria yg tu kesukaan saya..sedap dibuat ulam.. gambo bunga kacang tu nampak 'timbul'..mengagumkan!

Uncle Jonni said...

hahahaha.... frog of peria? kehkehkehkeh...

fieda said...

amboi...tgh2 tension pun baju barbie kan main menarik lagi tu..pandai sgguh la eita ni..

9n0L4 said...

tak pernah pun makan peria. ;)

Ujie said...

frog of peria..better than peria katak! hahaa

akak rasa eita sesuai jadi fashion designer baju barbie. sbb baju rekaan awak cantik2!

*ni komen sekali lg..yg mula2 mana ntah.

eita said...

untie tu taknak bedah...katanya faktor usia....just makan ubat je...

sedap kan yob buat ulam.....

eita said...

nak ke?
aku ada banyak lagi ni...

eita said...

bile serabut kepala...kena rehat minda jap....
tak lama pun 20 minit je..
hehehe...

eita said...

sedap..kena try tu..

eita said...

hahaha....sedap kan nama tu....
fashion designer yang kena buang kak...kihkihkih...

ermmmm....xde plok komen kak tadi....
kena virus kot....tu yang takde komen tu..

IntaNBerliaN said...

tak suka peria sbb pahit yg amat... huhh..

itaaaa....... cantik giler baju barbie tu.. xnak buat utk alisha 1 ke?... hahahhahhah

QasehnyaRania said...

peria my feberet..hari ni pon nak mask peria katak jugak.baru beli kt pasar semalam..citarasa kita sama lah...hehehe

tajnur said...

Assalamualaikum wbr
Memang orang tua ni eita, jiwa mrk mudah sensitif dan sentimental Sebab tu kita kena aturkan percakapan kita dgn hati2 sebelum bercakap dan cakap dgn nada yang perlahan Sikit je silap akan disimpan dlm hati berpanjangan. Mana mahunya mrk duduk rumah anak2 apatah lagi yg tiada hubungan! Kalau dah berangkai penyakit macam tu, sukar juga nak diduga ye. Kanser ni macam2 jenis, ada yang tak serius dan ada yang serius bergantung pada bahagian anggota yang mana satu Biasanya orang tua byk berlaku kanser pada usus besar (spastic rectum). Puncanya terlalu byk makan ubat kimia (alleopathy) hospt kjaan. Sekali makan kesemuanya sekali adalah segenggam! Bygkanlah kalau sebulan adalah sebakul! Esok nanti tentu akan berjangkit pada buah pinggang dan seterusnya pada hati (liver). Wah dah mcm doktor, maklumlah guru biologi, beranilah bercakap...

Mishter Izwän said...

bunga kacang tuh lawa lahh,
jus peria, mcm sedap jerk, ade rs mcm jus timun tak

cik Kartun said...

buah peria tu memang sgt2 la pahit!
CK tak suka @_@

eita said...

pahit tu leh jadi ubat....

boleh..boleh......
buat suke2 je ni...

eita said...

ita biasa makan buat ulam je....
jarang masak peria katak ni..

eita said...

waalaikumussalam.....
betol lah tu yob....
arwah mak dulu pun macam tu juga...
makan ubat untuk darah tinggi n jantung....tu saja penuh tangan..
lama2 makan rosak buah pinggang sampai habis hayat...

ermmm....ita ni agaknya dalam kategori warga mas jugak lah kot...
silap sikit berbekas dalam hati bertahun baru nak hilang..huhuhuhuh

eita said...

jus peria sedap?..
eeeiii..tak sedap langsung...minum sambil tutp hidung....kalau tak konfem takleh telan...

eita said...

memang pahit...
tapi kalau buat ulam kurang sikit pahit...

Tihara said...

wehh rasanya mcm ada komen kat sini semalam tp dah hilang...sensored ke ape..haha :)

kakyong said...

memang terer la ita snap gambor.. kamera kakyong sure jadi blur kalo nak snap gambor bunga/buah.. langsung x nampak seninya..

kakyong suka peria.. memang suka makanan yg pahit2 ni..

eita said...

memang takde pun kak.....
tak tahulah nape...

eita said...

takde lah terer mana....
cuma kena adjust betol2 lah....

pahit tu kan ubat...

IntaNBerliaN said...

oo yeke.. tp serius lah, mmg cantik.. td g shopping comlex, nampak patung barbie.. terus tingat kat ita..hihi

psttt tadikan beli brg mainan msk2 dkt alisha, sekali tingat ita ckp beli brg doktor2 jugak takut bear alisha sakit.. terus ibu alisha beli..hahahhahhahahha.. tp entry pasal ni, nextweek la,..hihii

eita said...

hahahaha....mesti suka kan tengok alisha jadi meksi....
kalau dekat tu leh jugak join sekali...kihkihkih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...