Wednesday, April 18, 2012

JAWAPANNYER....

jawapan semalam tu..
ialah bunga buah munggal...
takde sorang pun yang betol...
huhuhuuh....



ni pokok nyer..
nak cepat tadi ambik sekali imbas je...
nak kejar gi bank..
gi kedai motor....beli cermin helmet yang baru...
n beli ubat aku..
sudah habis maaa....

ni plok buah munggal...
curi gambo dalam gugel...
pokok kat umah bos aku tu..tengah berbunga jadi buah nyer takde...
biasa kalau buat kari ..
orang letak yang muda...
kalau dah tua tak sedap makan..
berserabut dengan urat...
tak sedap...
untuk makluman ye..
bunga orkid takleh wat kari..
lembek..tak best..
hehehhehe

52 comments:

pisau belati said...

Pembunuh Tanpa Bayang :

kelihatan seperti anggerik.tetapi buahnya aku biasa lihat.

Umie Artoqiemie said...

1st time donga .

Camy Alya said...

tak penah tengok lagi orang letak dalam kari. mungkin tersalah pandang ^^

Puan Kutu said...

munggal?adoi first time dengar.harap maklum sy buta tumbuhan.tp byk belajar dekat sini...:)

Aine Ainun said...

Hihilssss...

Susahla, pokok yg x pnah dgar;)
bg la soalan kanak2 ribena...eheheheheehehhe

oh masuk dalam kari ek..mst bestkan kalo masak

Ujie said...

Tak penah dgr pun ita..

Mcm kcg pnjng pun ada.

Tihara said...

wahh tk penah denga lansung ni..darak, tol ke..kih3

buku tu akk baru survey kat gugel, bhgn books...byk buku best2 tp sekerat2 je mukasuratnya..kena beli buku real..la tahzan ni ada utk isteri, teens, parents, students kalo tak silap laa..

Karukord Jagau's said...

alaamaakk...! kita baru nk jawab td...dh ada dh jawapan nya... >_<

izan mama mia said...

munggal...apa ke pelik benor namanya xpernah tau nie...

Uncle Jonni said...

munggal? huhuhu... tidak pernah lagi aku jumpa... kehkehkeh

eita said...

@pisau belati
sama tapi memang tak serupa....

eita said...

@Umie Artoqiemie
biasa keturunan mamak yang suka buah ni..masak dengan kari...

eita said...

@Camy Alya
kena tengok...
huhuhu

eita said...

@Puan Kutu
ita pernah rasa sekali...
anak sepupu ayah yang masak..
sedap...
macam kacang bendi kalau buah munggal yang muda

eita said...

@Aine Ainun
hahahhahaha....
dah tu je yang terfikir....

best....

eita said...

@Ujie
sekarang dah dengar kan...

kalau panjang macam ni..
tak sedap..
rasa dia keras dan berselaput...

eita said...

@Tihara
mustahil akak tak tau...
akak kan expert bab tumbuhan..
darat apa nyer..

ooooooooo...nanti leh lah try cari...

eita said...

@Karukord Jagau's
hahahha...tulah lambat sangat...
kalau tak dapat hadiah kerete BMW mata belalang....
tapi yang mainan lah..
hahahhahaha...........

eita said...

@izan mama mia
rasanya orang india kot yang bagi nama macam ni...
tu yang pelik semacam tu...
heheheheh

eita said...

@Uncle Jonni
hahahahha....
kau memang....
yang kau pernah jupe...pensel n pemadam..pastu duk kat meja melukis je lah...
kihkihkih

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Mmg orang melayu jarang makan buah ni. Sebelah sini, dinamakan buah ramuggai dan orang India pun panggil dgn nama itu juga. Masa saya kecil2, mmg biasalah makan buah ni dari keluarga petai (Leguminosae). Termasuk dalam kategori protein tumbuihan kerana akarnya ada bintil2 legume. Mmg kalau nak makan, jang ambil buah yang tua sebab bijinya agak keras bila dah matang! Pokoknya agak besar macam pokok petai dan cara makannya pun kena pandai kerana orang hanya makan isi dan tidak kulitnya, jadi diraut dgn gigi.

9n0L4 said...

haha. nok teke orkid gok tadi.

eita said...

@tajnur
waalaikumussalam...
yang tahu macamana nak makan buah ni sebabnyer anak sepupu ayah kawen dengan peranakan india...
jadi dia selalu masak kari letak buah munggal + buah pelam kampung....
kalau yang muda ita makan macam tu je....
kalau yang tua memang kena raut isi dia je...
duk citer2 ni terliur lah plok....

eita said...

@9n0L4
nasib tak teka kan....
hahahha

ieda said...

uishh kalau ieda punn x dpt teka ..
x pernah dgr nie ..
buah dia punn x pernah nampak , macam kacang panjang erkk ..

Zie said...

Lama tak tengok pokok ni... dulu dok blakang rumah jerrr...... sib baik baru2 ni dah makan kari ni... kalau tak kempunanlh makcik nihhh

IntaNBerliaN said...

buah munggal?? xpnh dgr la plak..

Tihara said...

weyhh mana ada expertnya...byk jugak pokok2 kt rumah ni akk tk tau nama dia..besenye kawan2 blogger jugak la yg tlg bgtau nama..kui3 :)

Kancil 8349 said...

baru taw tumbuhan tu

Karukord Jagau's said...

Kita singgah lagi....kehkehkeh

Papa Mifz said...

1st time dgr namo buah tuh...

Azhafizah[フィザ] said...

First time dengar nama tu apatah lagi tengok.^__^

Asrul "iLham" Sany said...

cam sayur batang pun ada... :D

fieda said...

oooo...pernah la tgk buah munggal tu..tp tak pernah mkn..

fieda said...

oooo...pernah la tgk buah munggal tu..tp tak pernah mkn..

eita said...

@ieda
Kalau dah panjang macam kacang panjang..
tu dah tua sangat lah tu...

eita said...

@Zie
sedap kan letak dalam kari...

eita said...

@IntaNBerliaN
jarang orang tanam...

eita said...

@Tihara
sekurang2 nya tahu lah jugak kan...

eita said...

@Kancil 8349
:)

eita said...

@Karukord Jagau's
jap..nak ambik batang penyapu ni...
hahhahhaa...

singgah lah banyak mana nak singgah...
layan diri ye....

eita said...

@Papa Mifz
nanti kalau jupe senang lah..sebab dah tahu kan..

eita said...

@Azhafizah[フィザ]
takpe sekarang dengar nama..
nanti leh lah tengok...

eita said...

@Asrul "iLham" Sany
sayur batang?

eita said...

@fieda
nanti try lah..sedap..

NOOR FATIN said...

la.. hahah saya tnjuk kat mama, dia kata jiran kitorg kat kulim ada tanam pokok ni. ala, patut xperasan skrg kitorg dok ganu :P

eita said...

noor fatin...
nasib mama cam jugak kan...
gi ganu wat apa..bercuti ke?

9n0L4 said...

hehe. tapi series. mmg dok tahu kale pasal bunge ni. ;)

Nazayiena said...

Baru jumpa pokok nie,munggal {-

eita said...

@9n0L4
sebenarnya ita pun baru tau ni...
heheheh

eita said...

@Nazayiena
tu lah lambat sangat...

NOOR FATIN said...

pindah sini dah kak, bukan bercuti. abah kena tukar dok ganu, ikut je la. ehhehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...