Tuesday, September 20, 2011

KEK PUTUS ASA.......



hari ni luang masa untuk anak sedara aku..
buat kek....
dan aku paksa dia ikut sekali buat sama dengan aku..
jangan sedap nak order je ye....
hahahahaha....
aku lah mak sedara yang paling jahat sekali kan.....
kalau korang nak belajar pun meh lah...
kek yang paling sempoi pernah aku buat....
simple but nice....
sokmo perasan kan...
layannnnn...




1 cawan planta...
1/2 cawan gula halus..
pastu korang putar...
biar sampai jadi sedikit putih..



bila dah mesra ...
masukkan 2 biji telur..
di sebabkan aku guna telur ayam hutan..
jadi aku letak 3 biji..
maklum lah telur dia kecik..
putar lagi ye...
lepastu masukkan sedikit esen vanilla..




1 1/2 cawan tepung gandum...
di campur sekali dengan ..
1/2 camca teh serbuk penaik......
bila telur tu dah mesra...
masuk tepung sedikit demi sedikit....
putar sampai mesra..
kalau tak mesra jugak..
baik korang gi lepak kat mesra mall je...
leh window shopping
sambil main bowling...
hehehe..





bila dah mesra..
korang masuk susu cair..
1/2 cawan....
kasi dia gebu macam kulit aku...
hahaha...
perasan lagi kan..




ini atas kreatif korang lah nak masuk apa...
aku letak kismis..
yelah untuk budak2 sekolah..
kasi minda diorang up sikit...
kalau nak letak sirap sikit pun boleh..
kasi cun sikit..



pahtu letak dalam cake paper cup..
senang nak makan..
sorang satu jangan berebut ye..
kalau tak nak letak kismis...
leh tukar dengan coklat chip...
letak adunan gandum..
pastu tabur coklat chip...
baru bakar...



bakar dalam suhu ..
150 celcius..
selama 20 minit..
tapi bergantung lah..
anggar2 dekat nak rentung tu korang angkat lah..



tadaa...
ni lah hasilnya...
masa dalam oven bukan main lagi naik..
bila dah bawak kuar..
leper je..
ok lah tu..
1st time buat kek...
dah jemu kek coklat....
cuba resepilain plok...
nasib aku tak putus asa masa buat ni kan...


20 comments:

Tihara said...

gigih memuko gambo..
yer2 jer tulo ayam utan, ntah2 burung puyuh..

tp cun arr.x nampak give up pn kek tu..rasa cam nak ngap skrin tv ni :D

a.samad jaafar said...

tak buatkan baju utk kek tu ke dik ?? hihihi.. apa2 pun..tahniah la..hebat tu..pandai memasak pandai menjahit..

eita said...

tihara....
percaya lah......
he3...
telur gred c kak.....

eita said...

a.samad...
keh2...stop dulu bab menjahit ni..tengah cari idea untuk design terbaru anak patung..lagipun sibuk lah yob...tak sempat...
tinggi sangat puji tu yob...errr...tapi kalau yob nak rasa meh lah.....
silap hari bulan koma....ha3

Waqheh said...

masa tgk gambar atas mcm cucur bilis je letak dlm cup..

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Wah! eita sampai 3/4 cawan gula halus lepas tu tambah pula susu cair. Patutlah manis macm mak sdaranya. Eh! betul ke bila dah keluar dari oven jadi leper? Betul ke telur ayam hutan krn mmg betul kalau pakai telur itik atau telur haiwan lain, kek tak akan naik! Sebab disitu byk jenis haiwan yg bertelur....

ORLANDO AHMAD said...

kim salam anak sedara ngko yg junior aku tu keh3

Abang Jonni said...

phewitttt... nampak sedap...

tonaH iS herE said...

laparnye bila tengok kek kecik kak eita ni~

aleen aiden said...

akak alin sukelah buat2 kek nih.asal balik umah mak je mesti die suk sebuk2 bakar kek.alin sebuk2 makan je.hi3

eita said...

waqheh...
apa daaa.....tu lah sibuk sangat keje...mata pun dah jadi lain macam je....

eita said...
This comment has been removed by the author.
beautiful_rose said...

untung la pandai buat kek....aku tau makan jelah...heheheh ko serba boleh.kagum aku

eita said...

tajnur..
waalaikumussalam...
ikut sukatan dia semua 1 cawan ...eita kurang kan semua tu...takut nanti bertambah manis plok....
bercampur plok dengan senyuman eita ni...kan bertambah2 plok manis nya....hahahahaha....
mana adalah yob...tu telur ayam gred c.....saja2 je gurau...keh2

eita said...

orlando....
aku tak tahu lah kat mana budak tu sekarang....
lost contact dengan keluarga dia...
raya pun tak balik...
jadi no komen lah yang oiii....

eita said...

abang jonni...
nak ke?

eita said...

tanah...
kalau lapor meh akak buat kan....sekarang ni akak dah pandai...heheheh

eita said...

alen.....
kalau suka leh suh mak buatkan...
ambik je resepi kak ni...

eita said...

rose...
waaaa...lama tak datang sini...rindu aku ...keh3....
ala rose..tengok buka resepi jugak....aku bosan bile budak2 merengek kat aku...

IntaNBerliaN said...

ooo senang je yer.. lenkali blh try.. tp nak kne beli kertas nk ltk tu la dulu..hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...