Saturday, June 30, 2012

13 PERKARA YANG PERLU DIJAGA SETIAP MUSLIMAT....



  1. BULU KENING.......Rasulullah melaknat perempuan yang mencukur atau menipis kan bulu kening @ meminta supaya di cukur bulu kening (riwayat abu daud)
  2. KAKI......firman Allah "dan janganlah mereka (perempuan) membentak kaki (atau mengangkatnyer) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan (surah An Nur..ayat 31)
  3. WANGIAN....sesiapa wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatukaum supaya mereka itu mencium baunyer.....maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanyer terutamanyer hidung yang bercerobong kapal...(riwayat Nasaii,ibn Khuzaimah dan hibban)
  4. DADA.....hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada mereka....
  5. GIGI.....rasulullah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikir giginyer....dilaknat perempuan yang menjarangkan giginye supaya menjadi cantik..yang merbah ciptaan Allah....
  6. MUKA & TANGAN....seorang gadis yang baligh tidak boleh menzahirkan anggota badan kecuali pengelangan tangan dan wajah sahaja (riwayat muslim & bukhari)
  7. MUKA & LEHER......dan tinggal lah kamu (perempuan) dirumah kamu dan janganlah kamu menampak kan perhiasan mu seperti orang jahiliah yang dahulu..(bersolek.)
  8. TANGAN.....sesungguhnyer kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginyer (riwayat at tabrani dan baihaqi)
  9. MATA.......dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari permandangan nyer (surah An Nur ayat 31)
  10. MULUT..(SUARA).....jangan lah perempuan lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinyer tetapi ucapkanlah perkataan2 yang baik (surah Al Ahzab..ayat 32..)
  11. KEMALUAN......apabila seorang perempuan itu solat 5 waktu...puasa di bulan Ramadhan...menjaga kehormatannyer dan mentaati suaminyer maka masuk lah ia ke dalam Syurga daripada pintu2 yang ia kehendaki...(riwayat Al Bazzar)
  12. PAKAIAN....barang siapa memakai pakaian yang menjolok mata, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti....
  13. RAMBUT...adapun perempuan yang di gantung rambutnyer hingga mendidih otaknyer dalam neraka adalah mereka yang hidup di dunia tidak mahu menutup rambutnyer daripadadi lihat lelaki bukan mahramnyer

32 comments:

Tihara said...

mekasih eita sharing info ilmiah ni...sekurang2nya bila terlupa jadi teringat..pasal tutup aurat tu..akak tgk ramai yang guna gambar profile tak tutup aurat...kadang2 dalam entry ada gambar yang bertudung kat profile free hair..macam mana nak cakap eks, susah..nak tegur serba salah..doa je lah yang termampu..n ada entry macam ni ..bagus sangat buat diri akak yang masih merangkak ni..harap dapt sama2 mengingatkan... :)

eita said...

kak tiha...
jupe dalam akhbar sinar tadi..
takut terlupa jadi share kat sini...
untuk ingatan diri ita jugak ni....

Siti K------- said...

ya allah, banyaknyer dosaku...ampunkan aku ya allah :(

Tihara said...

ooo..dalam suratkhabar sinar..tu lah bagus..kita share sama2...takut weyh baca pasal alam barzakh, tapi tu lah banyak sangat kurang sana sini....

izan mama mia said...

info yang sungguh bagus eita,....kita ni kena selalu diingatkan sbb kita kan mudh lupa..

cantik laa gambar belakang blog eita,..buluh lemang ker tuu...siaplah nnt nak raya kena tebang!!...

HeNRieTTa JoSe said...

thanks for the share.....

ieda said...

TQ sharing dikk
terasa diri ini kerdil ..:(

sHaR!Na eLyaNa said...

subhanallah semoga mnjadi iktibar buat kita semua dkala manusia skg d akhir zaman..

angahpikah said...

terbaik kak eita. well done! memang terbatuk2 gak la bila baca entry ni. msih bnyk bnda yg xwat. huhu

Nazayiena said...

Tq eita kongsi hal2 mengenai insan yg begelar wanita nie,insya Allah akan menjadi panduan kita bersama.

9n0L4 said...

ramai sgt terlepas pandang tang kening tu. musim kawen ni jage lah.

Wanieys said...

bagus kak eita kongsi kat sini...sebabnya kita kdg2 mudah sangat lupa hihi

Che Rosliza Che mat said...

nice info dear...takut pulak membacanya..

IntaNBerliaN said...

peringatan utk sy juga ni..

eita said...

siti K...

sama je kita...peringatan untuk kita

eita said...

tihara..

samalah kita kak..
rasa hina sangat

eita said...

izan mama mia..

peringatan untuk diri sendir jugak ni..

ha'ah..nanti nak buat lemang leh je ambik sini...

eita said...

henrieta jose...
sama2

eita said...

ieda..
sama je kita ni

eita said...

sha...

insya allah

eita said...

angah pikah...

untuk kita semua jugak ni..

eita said...

nazayiena...

untuk ita jugak ni..

eita said...

9n0L4...

betol..betol....

eita said...

wanieys...

untuk diri sendiri jugak ni..

eita said...

che rose...

semakin rasa banyak sangat dose ni hah

eita said...

intan berlian...

sama lah kita

Telor Power said...

sama2 kita beramal dan saling ingat mengingati

fieda said...

kena sntiasa beringat..

eita said...

telor power n kak fieda...
saling mengingati

Masya said...

lembaran baru.. haruslah diperbaiki ape yg perlu.... tq ingatkan sy juga ni...

Si Matatajam said...

Nice info..Tq for sharing...

Che Rosliza Che mat said...

Info yg menarik ieta.....tq share..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...