Monday, June 25, 2012

JELAJAH PETANG....

balik ngaji tadi lalu kut pasar buah..
banyak giler buah durian...
balik try jugak mengendap....
mana lah tau kot2 ada durian jugak..
alamak!!!..baru teringat pokok durian aku dah mampus lah..
tinggal rangka je....
huhuuuhuhu....


takde durian rambutan pun ok lah..
yang ni tengah berbunga...
rambutan gula batu..
alah takde nyer batu kat dalam rambutan tu..
nama glamer je..

yang ni tengah berbuah..
pun rambutan gula batu..
tapi yang menyampahnyer..
tupai..
hari2 duk curi..
tak larat nak bagitau ..
buah tu tak masak lagi..
kalau ambik pun tak sedap.
tak faham jugak si tupai..
curi jugak..
sudahnyer aku biar je..

 
ni je buah salak yang berbuah..
pokok punyer lah besar..
buah 2 biji je...
tapi rezeki jugak tu..

 
masa nak balik ke umah..
terserempak dengan pok ke angguk..
sebab apa nama macam tu..
sebab dia suka buat aktiviti mengangguk kepala..
dulu mak aku cakap..
kalau binatang ni langkah kepala kite..
nanti rambut semua luruh..
sampai sekarang aku bagi dia lalu dulu..
baru aku lalu..
tak rela i..
kalau rambut botak..
walaupun telor power selalu kata ..
'botak itu gojes'..
tapi bagi aku takde gojes nyer..gonjeng ada lah..
huhuhuhu

duk tengok anak nenas..
sekali jupe si mangkuk ayun ni..
cantik je buat umah dia plok...
katak pisang rasanyer..
mujur dia tido..
kalau tak mau di kencingnyer aku..


58 comments:

Wanieys said...

betul ker klu pok ke lalu atas atas pala kita habis luruh rambut hihihi..tkt la cm tu...pokok nenas tu baru nak jd buah ke hahhahha...buah nenas baru kot (^____^)

Tihara said...

lawa2 laa gambo eita..akak pon panggil pok ke..idok le jakun sangat sbb kenai mangkuk ayun kaler ijo tu...

rambutan gula batu sedap nyer...huwaaaa.tetiba je sawan nangis plak...


kalo ada binatang curik..kita halalkan je...pahala sedekah..kadang2 dlm hati ni nyumpah kemain..huhu..nak2 kalo buah duyan, istigfar byk2..aduyaii sedap nya duyan..

izan mama mia said...

heheh..mai komen entry eita lak...,

pokok durian yang dah mati tu, elok tebang jer...
tupai tu tak faham cakap ganu kot eita,..cer cakap kolompo ngan dia..hahha
kag kg pun ada pokok buah salak..sedap, saya suko hok muda, masam cicah garam..wowowo..sedap lor
pok ko tu saya takut hahah
katak ..ee xmo geli,

macam2 eita nie....

eita said...

@Wanieys
betol..hahhaa....
tak dapat di pastikan..
sebenarnyer binatang ni bile dia marah kulit dia tu mengembang..
lagipun suka gigit orang tu pasal lah orang tak bagi kacau..
jadi buat lah kata2 hikmat yang menakutkan tu...

buah nenas pesen baru

eita said...

@Tihara
tima ksih atas pujian..
ni nak kena belanja air 3 layer ke ni..
hehehehhe...

kalau tak halal pun memang kena halal jugak kan...
pahala jugak tu..

buat poyok durian sedap tu kak..
terliur nyer nak makan..

Ujie said...

Gmbo yg ada katak tu cantik..gaya katak tu lawak pun ada..

Rmbutan gula batu tu yg manis kn?

eita said...

@izan mama mia
tak tebang pun..
luruh macam tu je...

aiseymen..patutlah tupai tu tak faham..
esok nak try lah..hahahha...
macam2 lah mama ni...

tak kelat ke?...
geli katak?..kata hari tu nak buat haiwan kesayangan...hehehhe..
tak jadi lah ni...

eita said...

@Ujie
gaya tido manja2 gitu..

ha'ah..kalau ambik muda rambutan kuning tu kurang sikit manis dia..
kalau di biarkan jadi kaler oren..
memang manis giler lah..

LYAfrina said...

1st time tgk pokok buah salak ni.. selama ni beli y buah j..x pnh tgk pokok dia..

lya pon dh pekena durian 2-3 mlm lps..tp merasa 2 ulas j la...xleh lbh2..kan lain jd nyer

ainnoraini said...

Mcm tu pokok buah salak..selalu tengok buah dia jerr...

Katak ni kakain geli kalau nengokknya..mcm lembik jer badan dia tuu..

IntaNBerliaN said...

buah salak tu elok je 2 bijik duk situ :-)

Azhafizah Md Nor said...

sedapnya rambutan gula batu..manis je kan rasanya..

eh eh katak pisang bukan warna hijau ke?alahai..gelinyeeee..kalau terjumpa ni gerenti lari lintang pukang.padahal katak tu dok senyap je.almaklumlah fobia katak ni =__='

ERYZA said...

eee.. Geli la tgk katak tu...Besttnye kalo de dusun buah

HeNRieTTa JoSe said...

lorr igtkn ada buah doyan tdik...nk mnta pos cni sket....hehehe...klu pokke xpe...klu ktak pisang mmg rietta tkut...

Uncle Jonni said...

uiiii.. katak pink... huhuhuhu...

nasib baik umah gua durian berbuah... dan rambutan pon lebat berbuah,... huhuhu.. seronok...

MOH KEMBARA said...

Salam Ta,
Tak dok ke ular sawa kat belakang rumoh mung? Kampong mak akak ada tapi yg baby jer! Katak tu tngah spare tenaga dan control suhu badan dia, sbb lama dok ujang. Nanti ujang turung, gumbira sokmo dia!

Ros said...

Assalamualaikum eita,

macam2 pokok buah yang ada ya eita....tu yang seronoknya kalau duduk kat kampung nih macam2 kita boleh tanam....he.he.he....

Saya Disini said...

nak buah salakkk

wantie said...

wa... banyak tul tanaman kamu ye. tetiba teringat pokok rambutanku kat kampung. huhuhu

Asrul "iLham" Sany said...

cantik katak pisang tu...

fieda said...

punyalah syok membaca..sampai jer part katok tu selok kak fieda suke sorang..adoii laa..

eMMe said...

tanam le poko durian Eita..
cukup mase tunggu buah luruh lak kan... kalo de rezeki lebih, leh jual kat pasar buah, hehehe~

9n0L4 said...

euwwwwww. geli tgk katak pisang. hehe.

Che Rosliza Che mat said...

Yang last tue gambar katok tidur...nasib baik tidur hihihi geli tengoknya..

Nadhirah said...

wahhh!
bnyak nye pokokk buah! :)
kte suke buah salak,, but hate nenas -.-
bile mkn jeh mesti lelidas.. huh~
rumah kte pon ade buah rambutan :D
satu merah, satu kuning..
sedapp :D sampai batok2 lah makan...

sHaR!Na eLyaNa said...

haha! 1st time tgk nenas buah katak heheh..

Djangkaru Bumi said...

Foto - fotonya sangat cantik sekali, apalagi katak warna putih itu terasa sangat menakjubkan.

pisau belati said...

Pembunuh Tanpa Bayang :

rajinnya kamu tanam pokok buah keliling rumah.berbudi pada tanah,dapatlah hasilnya =)

izan mama mia said...

eita, kt rumah kg saya ada pokok salak tu...makan jgn gigit sampai kn bj die,..tak dok laa kelat..cer cuba..sedap woo..haha..cam mengidam dah..

muarra said...

asik ya jalan2 jelajah petang dengan buah2 yang siap2 akan di panen,,
selamat berjalan2 saja, menjelajahi sore,,

eita said...

@LYAfrina
kalau tak sihat jangan lah banyak sangat makan durian...

eita said...

@ainnoraini
baru ni katak ni masuk dalam umah..
jenuh lah menghambatnyer...
geli

eita said...

@IntaNBerliaN
tulah kata nyer...
nasib tuan umah duk sorang je..

eita said...

@Azhafizah Md Nor
memang manis....

akak pun geli tau tak...
dia tido leh lah ambik gambo..

eita said...

@ERYZA
betol2....kalau ada dusun buah...
perghhh....tak tahu nak makan yang mana kan..

eita said...

@HeNRieTTa JoSe
pejabat pos dah tutup lah..
hehehhe..

akak dua2 takut...

eita said...

@Uncle Jonni
kau ni buta wana ke?..
katak tu wana putih lah..

pos lah aku sikit...

eita said...

@MOH KEMBARA
wslm...
dulu ada lah ular sawa..tapi dah mati...abang ita tembak...
sekarang tak tahu lah..

eita said...

@Ros
memang lah...

eita said...

@Saya Disini
meh lah..tapi tak masak lagi

eita said...

@wantie
ayah yang suka menanam..kita makan hasil je

eita said...

@Asrul "iLham" Sany
kau nak bela ke?
kalau nak aku pos..

eita said...

@fieda
hahahha..terkejut kak...
geli pun ada..

eita said...

@eMMe
banyak tanam tapi semua dah mampus,..sebab banjir..

eita said...

@9n0L4
semua benda kau geli ja...
berat berat

eita said...

@Che Rosliza Che mat
sebab tido lah ita berani ambik...
hehehe

eita said...

@Nadhirah
kalau taknak bagi lidah rasa lelidas..
ph makan nenas jangan minum air...

eita said...

@sHaR!Na eLyaNa
kihkihkih..
pelik bin ajaib...

eita said...

@Djangkaru Bumi
kalau dia bangun memang ita yang akan rasa takjub..
tak sempat nak lari

eita said...

@pisau belati
betol tu...

eita said...

@izan mama mia
nanti leh lah try...

mengidam?...
ramai nyer orang mengidam..
musim orang mengidam rasanyer tahun ni...
huhuhuhuh

eita said...

@muarra
memang asik...

angahpikah said...

adoi.. seramnye gamabar last skali. euwww katak. geli. teringat zaman lalu bila ada katak di kaki. arghhhh nehi mujke

eita said...

@angahpikahnampak katak je speaking india kau ni..
dasat tu

9n0L4 said...

yg penting, rambutan tu dok geli. simpan ke kite sket. hehe.

eita said...

ja...
tupun kena berebut dengan tupai lah...
meh tunggu..

9n0L4 said...

dok kireeee, lame dok mkn muktang retuh dr pokok. hehe.

Siti K------- said...

macam tengah tgk crita menjelajah malaysia plak..macam2 info...hehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...