Tuesday, June 19, 2012

BURUNG AKU DAH MENETAS...HOHOHOHO

hari ni teruja nyer..
teruja sebab apa?...
anak burung tu dah menetas....
mujur adik aku singgah kat umah...
ikut dia gi belakang umah...sebab dia nak cari batang pokok yang tinggi sikit..kasi tebang...
nak buat galah kait nyor separa tua...
isteri dia nak buat kuih..
mengidam lagi kot..
hehehehhehe....
saja tarik pokok resam..
sekali rasa berat...ingat anak bewok..
sekali tengok...
tadaaaaa......
dah menetas..tapi terlepas untuk rakam gambo yang baru menetas..
sebab dalam minggu ni banyak sungguh...ba alif bi..
belakang umah aku...huhuh

hari tu aku jupe sebijik je..
lepas yang kat pkok pandan tu..
hilang di makan binatang buas..
(bukan aku ye..)

dalam 2 3 hari lepas tu..
rupanyer dia bertelor lagi..
errmm...goreng pun sodap ni..

hari ni...
tengok dah menetas....
bulu pun dah banyak sangat tumbuhnyer..
terlepas untuk yang masih baby...
huhuhuh...
masa aku ambik ni dia tengah syok tido...
rasanyer dalam seminggu lagi..
terbang lah tu..


Masa ni terbangun..
mata pun dah bukak sikit...
mungkin sebab terkejut tengok aku...


61 comments:

Norzie hany said...

Burung apa ni Eita.

9n0L4 said...

jgn dicube² utk goreng ye. hehe.

IntaNBerliaN said...

wah.. akhirnya dah menetas.. :-)

izan mama mia said...

dah bg nama ker...eita nak bela ker..nnt mak dia tak marah ker...pokok resam tu pokok pa eita...

HeNRieTTa JoSe said...

wah...comei la akak...sukanya....t akak upload larr lgi bila bulu dah penuh....comei sgt sgt...

Rietta bukan lpa akk...rietta xsngka plak, origami tuh dia nmpak cam monster...trus dia conteng gigi la apa la...

eita said...

@Norzie hany
rasanyer merbah...
tapi tak tahu lah betol ke tak..

eita said...

@9n0L4
hahahahha...
ja ni macam tau2 je benda apa yang ada dalam pala orang...
baru ingat nak goreng berempah hot spicy...
kihkihkih

eita said...

@IntaNBerliaN
rugi tak dapat yang masa takde bulu

eita said...

@izan mama mia
terlalu gumbira..lupa plok pasal nama....
mestilah mama dia marah ..

pokok resam tu sejenis pokok paku pakis...

eita said...

@HeNRieTTa JoSe
kalau dah tumbuh bulu penuh rasanye dia dah terbang kot...

aduhhh.....sian sungguh

ainnoraini said...

Nasib baik tak goreng telur burung tuu...hihihi
Burung apa tu yee...comey jer..

teratak hati said...

Comel je baby burung..dpt jgk gmbarnya ye..

Acik Erna said...

tak lama lagi terbang..tapi mula2 tu jatuh jugak sebelum betul2 pandai

Telor Power said...

ini kajian berbulan, kalah si kerang punya kajian hehehehe

rasa2nya mcm spesis burung gembala kerbau la...




psssst: tak sabo nak tahu spesis burung apa ni

ERYZA said...

rajinnya dok update pasal burung ni dari telur sampai dah berbulu pun :)

izzah said...

kagum...subhanallah...slalu tgk telur wrna putih jer...

muarra said...

bagi-bagi ya telurnya buat saya,, lumayan di pelihara sampai besar,,,

Djangkaru Bumi said...

hore ! sudah menetas , ikut senang saya melihatnya jangan lupa kirim ke rumahku ya :D

juanz said...

sh nk jumpa sarang burung kecuali kt kg2..... bestnya terkenang blk zaman kecik2 dulu.... :-)

Che Rosliza Che mat said...

Besarnya...anak burung apa nie eita?hehehe...cik rose kampung Langkap Setiu..

Saya Disini said...

wah...bestnyeeeeee...dpt tngk anak burung dlm sarang lagi.

Afasz said...

wahh comel nye dia..... ,burung apa ni?

wantie said...

hmm.. akhirnya menetas jugak dia yer. ouh.. 2 ekor tu..

MOH KEMBARA said...

Salam Ta,
Mana buleh seminggu Ta, mau 2-3 minggu baru kuat nak terbang. Seminggu baru tumbuh bulu. Ta buleh jadi Godmother deme!

Wanieys said...

best2 dpt tgk anak burung menetas...tp burung tu burung apa yer?

sHaR!Na eLyaNa said...

byk sgt sha xtau kak..pokok resam tu apa ya? hehehe~ ni burung apa hehe~
sha nak bela..eh..bole makan ka??xmo la..

ieda said...

alhamdulillahh
sekali tgk cute
bila lama2 geli lak akak rasa ekek ;)
burung jenis ape ye dik ??

Asrul "iLham" Sany said...

tahniah dpt anak baru :D

Papa Mifz said...

bertambah lagi makhluk Allah kat muka bumi nih kan...;)

LiYa HaNiF :: said...

burung apa nie? hehe

salam kenal & i follow....

Tihara said...

buwung gagak ke ni ta ?

Ujie said...

Untungla burung ni..dh ada mak angkat..^___^

Siti K------- said...

betul tu kak ujie...hahaha....tahniah kak eita :D

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Subhanallah! Kalau diikutkan telor burungnya kecik, tapi bila dah menetas dan selang seminggu je dah membesar dgn cepat! Macam tak logik je pembesarannya tapi apakan daya, Allah SWT Maha Berkuasa. Samalah seperti cendawan, siapa boleh terfikir membesar dgn cepat hanya semalaman? Sebaliknya manusia pula. bertahun2 membesar, tak juga pandai2 dan begitu sukarnya menunaikan perintag Allah SWT....Astaghfirullah Al`Azim.

eita said...

@ainnoraini
hahahha...nyaris2 jugak nak kena goreng tu..
burung merbah

eita said...

@teratak hati
comel..tapi kalau tengok dekat..rasa geli...

eita said...

@Acik Erna
dah terbang..sarang kosong lah

eita said...

@Telor Power
kajian mengalahkan national geografi..
hahahhaha...

ni burung merbah

eita said...

@ERYZA
rasa nak tahu kisah burung ni..
tu yang menunggu jugak sampai menetas..

eita said...

@izzah
ita plok biasa tengok burung puyuh je..
lain tak pernah layan pun..

eita said...

@muarra
rasanye tak bela kot..
kesian...biar lah dia terbang..

eita said...

@Djangkaru Bumi
hahahha,....nanti ita titipkan buat kamu ye..

eita said...

@juanz
setakat hari ni kat umah ita masih di gelar kampung..
tak tahulah 2 3 4 tahun akan datang..

eita said...

@Che Rosliza Che mat
burung merbah kak...

oooo...jauh sangat2 dari ita..

eita said...

@Saya Disini
geli sebenarya...bab bulu dia masih basah..

eita said...

@Afasz
burung merbah

eita said...

@wantie
yelah..lama nak kena menunggu tu

eita said...

@MOH KEMBARA
wslm kak..
ye ke kak....
tak tahu plok..
ingat dah tumbuh bulu terus dapat terbang

eita said...

@Wanieys
burung merbah...

eita said...

@sHaR!Na eLyaNa
pokok resam tu..masuk kategori paku pakis....

ni burung merbah..
mana boleh makan....
selalu tengok mak dia makan nasi kat tepi umah..

eita said...

@ieda
memang geli pun..
seriau kepala masa ambik gambo tu...
burung merbah

eita said...

@Asrul "iLham" Sany
hahahah..tima kasih

eita said...

@Papa Mifz
ha'ah kan

eita said...

@LiYa HaNiF ::
burung merbah..
thank...

eita said...

@Tihara
tak lah kak...
burung merbah

eita said...

@Ujie
hahaha....betol doh tu...
jadi mama..

eita said...

@Siti K-------
tima kasih..tima kasih...
:)

eita said...

@tajnur
waalaikumussalam....
betol tu yob..
kalau di ikut kan telor tu memang bayangkan burung yang kecik je..
sekali...penuh sarang....
manusia ni banyak sangat godaan...tu yang susah sangat nak ikut apa yang Allah perintah

fieda said...

ooo..telor burung dia netas doh..

eita said...

@fieda
ye...
dah seminggu lebih rasanya

9n0L4 said...

beng wat jahat gitu. hehe. laut yg tenang jgn disangke² ape yg ade dlm fikiran org. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...