Sunday, June 24, 2012

TERBANG TINGGI-TINGGI YE...

petang semalam adik aku datang..
singgah nak ambik benih nyor...anak pokok nenas..
sambil tu usha buah kuini kat belakang..
rambutan tak masak lagi..
jadi takleh nak pau..
yang ada hanya buah pelam...
pahtu ajak dia tengok baby burung..
yeaaayyy..baby burung dah belajar terbang...
ermmm..dah rasa macam rancangan national geografi lah plok..
hehehehhe
nak tengok masa dia menetas..klik SINI

masa gi tu tengok sarang dah kosong..
cepat betol dia membesar..
minum susu enfagrow kot..
errr....burung minum susu jugak?.

sekali tengok burung tu jatuh terbang..
jatuh terbang....
in proses nak belajar pandu kapal terbang.....
patut lah bunyi bising mulut burung..
rupanye mak burung tengah beleber kat anak burung..
sebab dah banyak kali ajar..
tak reti jugak nak terbang..
alahai kiut nyer...
ni lah rupanya anak burung merbah...
hari tu masa tumbuh bulu nampak macam geli...
sekarang sungguh kiut maaaa....


adik aku sian...
ambik dia gi taruk atas pokok..
sebab mak dia tengah duk menunggu..
mulut mak burung tu..
ya Allah...bising yang amat sangat...
sebab apa mak burung tu bising..
sebab nak bagitahu ada ba alif bi dalam rok..
lintang pukang aku lari dengan adik aku..
anak burung aku tak tahu macamana citer..
harap2 selamat....

41 comments:

Acik Erna said...

nasib baik tak kena kejar ye eita..baik mak burung bagi tau

Wanieys said...

owh burung merbah rupanya.....kat rumah wani ada bela burung puyuh ja...best la kak eita da pengalaman tgk anak burung belajar terbang :))

Che Rosliza Che mat said...

comelnya burung tue hihihi

ieda said...

oww burung merbah ke nie ?? huuhu akk x pernah kenal jenis2 burung nie huhuhuh

ahh kiutt burung nie .. geram lakk ;)

sHaR!Na eLyaNa said...

hehe dia minum susu tu la membesar..wah..comel la brung tu..

Uncle Jonni said...

hakhakhak... tu ah.. suka merayau masuk rok... huehuehuehue

MOH KEMBARA said...

Salam Ta,
masa ni yg paling bahaya utk anak burung sbb kekadang ada kucing ngendap!

angahpikah said...

rok tu benda gapo dia kak eita? hahah..

Masya said...

bertuahnya... susah nak jumpe burung ade sangkar.. selalu burung2 tglkan sangkar jer... jumpe.. xtaulah burung tu blk malam kot x jumpe huhuhhuhu

Ujie said...

Kenal jugak eita merbah ni..kalo akak sure tak tau punya.

Saya Disini said...

eh..dh besar ke...bestnye

izan mama mia said...

mung dok beleber ape tuu cik burung?..ooohh,,rupanya ada binatang tuu,..nasib baik yer eita,...burung tu cpt btol besar yew..

HeNRieTTa JoSe said...

ooo...patut lew maknye bising....hehehe....comel lew akk....burung merbah erk.....

wantie said...

syoknya kalau akak boleh pegang sendiri burung tu. tapi kan mak akak selalu ckp jgn dok main anak burung ke anak kucing ke yang masih kecik. sebab takut mabuk tangan then mati....

eMMe said...

kenal ek burung apa...huhuhu..mmg sesuai la jadi jurnalist NGeografi, hehehe... nnt citer la lagik.. pasal haiwan yg ade di sekeliling anda... ade Ba Alif Bi? mane? tak sempat snap gambar dia ke? hhahaha!

Asrul "iLham" Sany said...

comel.... aku ngah tunggu anak2 lana del rey besar... hahaa

Tihara said...

buwung gapo dio namo ney...wajin nye eita main ngan buwung,..terfikir jugak buwung ado susu ko..huhi :)

9n0L4 said...

huihhh. siap tahu name burung. mmg pakar lah ni. ;)

fieda said...

eh..ye la cepatnye besor burung ni..

eita said...

@Acik Erna
memang nasib baik sangat2..
kalau tak jenuh bersamak bagai kan...

eita said...

@Wanieys
sedap tu telor puyuh..

kebetulan je tu..

eita said...

@Che Rosliza Che mat
kiut kan

eita said...

@ieda
ni pun adik yang bagitau...

macam anak ayam pun ye ni...

eita said...

@sHaR!Na eLyaNa
susu cap junjung agaknyer

eita said...

@Uncle Jonni
hilang tensen bos...

eita said...

@MOH KEMBARA
wslm kak..
memang lah...
sebab dia tak reti lagi nak terbang tinggi..

eita said...

@angahpikah
rok tu semak samun..

eita said...

@Masya
biasanyer bila dah terbang takde nyer nak balik ke sarang dah

eita said...

@Ujie
set kampung kak..
tu pun tanyer adik...

eita said...

@Saya Disini
dah belajar terbang dah

eita said...

@izan mama mia
tulah..
rasanyer baru je tak sampai seminggu..

eita said...

@HeNRieTTa JoSe
hahahha..
tu lah pasalnyer....

eita said...

@wantie
ye ke..
sian plok tengok dia asik jatuh je..
tu yang ambik..

eita said...

@eMMe
gambo ba alif bi..
takleh masuk sini..
penyebarannyer di haram kan..
hahahahha

eita said...

@Asrul "iLham" Sany
aku dah tau..
semalam baru gi melawat baby dia kan..

eita said...

@Tihara
aik!!..
baru ni slaig KL..
la ni dah tukar plok...
burung merbah...
tu tengah fikir ni..
burung ada susu ke?

eita said...

@9n0L4
berapa bintang nak bagi kat ita?

eita said...

@fieda
memang pun...

IntaNBerliaN said...

baguslah tahu nama lg... kalu sy, tahu tgk je.. hihii

9n0L4 said...

hmmmmm. 4 bintang setengah. hehe.

Siti K------- said...

terasa suasana kampung pulak :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...