Tuesday, June 12, 2012

POKOK KEMUNTING...

hari tu lepak kat umah adik aku...
tertengok pokok kemunting..
apa lagi lepak kat dalam rok lah plok..
rasanye pokok ni dah hampir pupus pun...
masa kecik dulu selalu makan..
sedap...
tapi rasanyer aku dah makin lupa rasanya...
nak tahu khasiat dia klik je SINI..


tak banyak rumpun pun..
ada dalam 3 4 rumpun je...
rasanya bila orang nak guna tanah ni..
mesti habis di sodok nyer...

baru nak belajar kuar bunga..
ada sedikit rasa malu tu..

keluar je lah..
takde sapa nak tengok nyer...

tadaaaa....
sembunyi di sebalik langsir...

ni lah bunga nyer...
cantik...
kadang tu bunga liar ni ..
lagi cantik ari bunga kacukan..

bunga dah habis...
dah nak jadi buah..

membesar dengan enfa grow...

ni buah yang dah masak..
tapi yang ni pemberian dari en gugel..
buah kat umah adik aku tu ..
takde yang masak lagi..
sedap..
sekarang ni dah semakin lupa rasa dia..

47 comments:

HeNRieTTa JoSe said...

oooo....rietta paggil nama laen...pernah makan gak...rasa masam2 sket...skank dah jarang jumpa dah...

Acik Erna said...

pernah dengar tapi pertama kali tau rupnya bial tengok disini

izan mama mia said...

pertama kali berkenalan nih..tq eita

Djangkaru Bumi said...

baru kenal dan dengar istilah kemunting, mungkin karena di kampungku tidak ada.

eMMe said...

aa'ah susah nak jumpe pokok kemunting, kalo jumpe pun tak kenal hehehe.. pas tgk entry Eita ni, kenal dah camner rupe pokok kemunting ni.. tengs Eita~

IntaNBerliaN said...

a'aa la.. dh lama xtgk pokok ni..

Chumhienk™ said...

fotox keren mbak.... siapa yang motoin??? :D

Salam kenal mbak.,,Jangan lupa berknjung ke blogQ yah.. Catatan Si Chumhienk

Sangat mengharapkan dukungan dengan komentar + Share artikel saya kang... Hehehe

Terimksih,
salam

Catatan si chumhienk

Asrul "iLham" Sany said...

ada berlambak kat kg aku... :D

Tihara said...

tak pernah try pn lg pokok ni...eh makan pokok lak..buah dia, hehe..maybe tk penah tgk or tk pasan kut..hehe :)

wantie said...

hehehe... T panggil nama lain le. nama yg tak best di dengar. tak yah tulis kat sini la.

nama kemunting upernya. thanks for the info.

Wanieys said...

baru tau pokok kemunting mcm ni upanya :))

Saya Disini said...

ooo bru tau nama pokok ni

Ujie said...

tak kenal pun pokok ni..tapi bunganya cantik lah!

boleh mkn ya..info nih!

Kancil 8349 said...

cantik bunganya

teratak hati said...

Tk pernah mkn pn buah tu..

MOH KEMBARA said...

Salam Eita,
suwah suwey Kemuning,
Suwah sumwey Kemuning,
Suwah suwey Kemuning,
......ahhh baris ke 4 tak ingatlah!

9n0L4 said...

buoh mmutingggg. lame dok mkn. dulu kecik kecik pun mkn sokmo. rase mcm ceri kot tapi mmuting ni dok berair mcm buoh ceri. ;)

eita said...

@HeNRieTTa JoSe
ada nama lain ke?..
tak pernah tahu plok....

eita said...

@Acik Erna
laaaaa...
tak pernah tengok ke kak....

eita said...

@izan mama mia
aikkk!!!...tak pernah tengok jugak ke?

eita said...

@Djangkaru Bumi
mungkin dikampung djangkaru takde pokok ni..
tu pasal lah tak pernah dengar

eita said...

@eMMe
kat sini pun susah jugak nak jupe...

eita said...

@IntaNBerliaN
kat betol2 kampung baru lah ada pokok ni..
tu pun dah makin pupus.

eita said...

@Chumhienk™
jap lagi kite terjah ye..

eita said...

@Asrul "iLham" Sany
ye ke?

eita said...

@Tihara
aikk!!...lagi sorang...
akak tak pernah tengok ke?..

eita said...

@wantie
nama apa?...
tak pernah tahu plok ada nama lain

eita said...

@Wanieys
ye...
inilah rupanya

eita said...

@Saya Disini
nama lain tak tahu..
nama ni je lah yang tahu

eita said...

@Ujie
bunga dia memang comel..

eita said...

@Kancil 8349
yup...
sekali imbas macam bunga senduduk

eita said...

@teratak hati
buah hutan..
susah nak jupe..

Siti K------- said...

comey sungguh...first time tgk :D

eita said...

@MOH KEMBARA
wslm kak...
amboi kak siap menyanyi bagai gitu...
tu kemuning..yang ni kemunting..
tak sama

eita said...

@9n0L4
memang lah kan..
tapi tulah langsung tak ingat macamana rasa dia dah

eita said...

@Siti K-------
ye ke?...
comel2.

fieda said...

olo...rindunya nk mkn buah ni..le ni kat beserah susah doh nok jumpe..

Khamsi Abdullah said...

dekat ngan umah ada agi ni...area pantai cahaya bulan..

Khamsi Abdullah said...

dekat ngan umah ada agi ni...area pantai cahaya bulan..

eita said...

@fieda
sini pun susah...

eita said...

@Khamsi Abdullah
best lah leh makan lagi..

Masya said...

pertama kali saya tgk... baru tau macam ni rupa pkok kemunting tu...

ieda said...

selalu tengok pokok ni kat kebun2 tepi jalan...tak tau plk boleh makan buahnya..

eita said...

@Masya
kat tempat lain mungkin nama dia berbeza tu yang orang tak berapa nak perasan...

eita said...

@ieda
boleh..sedap lagi..

Che Rosliza Che mat said...

Buah nie sedap hihihi cantik bunganya...

izan mama mia said...

tak pernah..tu laa mujur ada ita yg rajin post entry menarik ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...