Monday, June 4, 2012

SURAM NYER HIDUP....

sehari sebelom ribut kat umah aku..
yang takleh nak online kes kilat hari tu.
gi lepak2 kat belakang umah...
saja.....bosan....
dan hasilnyer....

awan nano...
memang jap lagi bakal ..
kuar air mata..

suasana sekitar dalam kul 6..
tapi memang dah semakin gelap..
tapi aku masih kat tanah lagi..
lepak...
sambil belek2 kamera..
bosan lah duk dalam umah..
takde sapa2 jugak..

pokok resam..
seangkatan dengan paku pakis...

 
tak perasan plok selama ni..
kat belakang umah aku banyak..
pokok periuk kera ni..
yang ni tudung periuk dia tak bukak lagi..
jadi takleh nak masak lagi lah..

   
yang ni tudung periuk dia dah buka..
jadi boleh lah setat masak...
ye puan2 semua...

 
yang sadisnyer....
gi tengok sarang burung..
telor dah hilang..
aku tak tahu sapa yang makan..jahat betol lah..
lama aku tunggu dia menetas...
'ermmmm...'
'apa errmmmm...'
'jadi memang betol lah kau yang ambik telor tu buat sambal hah?'
'eh..eh...tolong sikit ye..
bukan aku yang makan lah...'
'aku akan report kat perhilitan'
'weyh...bukan aku lah..'
korang percaye ke aku yang makan telor tu hah?
:P

pastu...
masa ramai2 orang balik kat umah aku..
jupe satu lagi sarang kat pokok resam...
tapi yang ni ada sebiji je..

ni telornyer..
harap2 yang ni sempat lah menetas...
nak tengok jugak macamana rupa burung tu..
ermmm...sekali sekala..
rasa macam aku ni pengkaji telor dinasour plok..

41 comments:

Tihara said...

cer eita eramkan telo tu kat mentol..agak2 kua kut anak burung..jgn kua burung unta sudoh la eks :)

izan mama mia said...

sokong tihara....cer eramkan eita....heheheh...kalo dibiorkan nnt hilang pulok kan..telor tu...
periuk tu kera punyer eks....kera nak masak pengat pisang kot...
oooo..pokok resam...nyaris ingat pokok pakupakis tadi...
pandai eita ambil gambar awan nano....cantik....gune camera apa eks..

eita said...

@Tihara
tak berani nak ambik....

kalau ita eram dalam perut boleh tak?
selamat sikit..
hehehehhe...jahat sungguh lah..

eita said...

@izan mama mia
nanti lah suh adik yang buat..

memang kera yang punyer..
kera buat masak air je....
heheheh....

camera canon ixus 300hs...

Mak Wardah said...

salam kenal. suka baca blog saudari, pencinta alam jugak rupanya. maaf masuk blog tanpa diundang

Nadhirah said...

periuk kere tuh boley mkn ker..?
tak pernah tawu pon =.=
huh! cetek lg pengetahuan kte nieh!
:p eh,, lau betol2 nak eram kan telo tuhh,, nnt dah netas nak tengok taw.. hihiii..

Telor Power said...

periuk kera...jika tudung tertutp. adalah bagus utk diminum jika kehabisan air dan tiada punca air dlm hutan. tapi jika sudah terbuka sila abaikan kerana ada sedikit racun yg dirembes utk menarik perhatian sang serangga.

Uncle Jonni said...

haaaaaaaaaaaaa... kan ? kan ? kan ? ilang dah telur tu.... buat masak sambal.... huehuehuehuehue

Aine Ainun said...

cantiiknya gambar2 eita=)))

alahai telur tu tinggais ebiji ja???=)))

akak pun excited nk tgk dia menetas nih!

HeNRieTTa JoSe said...

alaaa....telur yang 2 biji tu ilang kew? sedey nye....ke dah netas akak....

Saya Disini said...

lmbtnye telur tu nk menetas

Ujie said...

Mak dia bwk g tmpt lain kot..org kata dia tau bau sarang kena kacau..

Bestla pulak kt area rmh ada periuk kera..boleh buat ketupat kn??

wantie said...

sedihnya telor that day dah hilang. mungkin di makan dek ular kot.

ha.. ada yang satu tu, jaga leklok noh. nak jugak nengok rupe anak burung tu.

izan mama mia said...

kenapa suruh adik lak yg buat?..

MOH KEMBARA said...

Salam Eita,
yg akak tau dlm utan banat jer ada pokok periuk kera...err belakang rumoh mung tu utan banat ke, utan tropika?

Hasrina said...

cantiknya belakang rumah..

9n0L4 said...

ohsem sungguh gambor telur dgn sarang tu. terang molek! ;)

Asrul "iLham" Sany said...

cantik gambar2 ko ni... :D

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Sengaja menghilangkan diri. Lebih2 lagi waktu cuti sekolah ni. Bukannya apa, rasa berdebar2 pula bila tahu eita nak buat pengumuman mengejut! Hai! hai! bila lagi? Adakah orang kampung semua sudah tahu....

eita said...

@Mak Wardah
bila bosan memang suke masuk hutan...
takpe..tak di undang pun apa salahnyer singgah kat sini...

eita said...

@Nadhirah
mana boleh makan lah....
tapi kat pahang rasanya ada orang buat lemang dari periuk kera...

tapi akak tak pernah plok nak mencuba nyer..

eita said...

@Telor Power
boleh minum air ke?..
tak pernah tahu plok....
dah dapat satu ilmu ..

eita said...

@Uncle Jonni
apa?...
mana ada aku ambik lah..
tolong lah percaye cakap aku ni...
hehehhe

eita said...

@Aine Ainun
tima kasih....

telor yang hari tu dah hilang..
yang ni yang baru plok....
tak tahu lah sempat menetas ke tak..

eita said...

@HeNRieTTa JoSe
dah hilang....
2 hari lepas ribut hari tu...
rasanya tak menetas pun lagi..
tak nampak plok kulit telor..

eita said...

@Saya Disini
rasanya dah tak menetas kot...

eita said...

@Ujie
ye ke kak?..macamana plok dia nak bawak telor tu terbang...

penuh kat belakang umah...
tak pernah plok mencuba buat ketupat...
kalau lemang tu pernah lah tengok...
lemang periuk kera...
dia ambik periuk kera yang bulat2...

eita said...

@wantie
tak tahu lah sapa yang ambik..

yang ni pun tak tahu lah sempat ke tak menetas...
rendah sangat sarang dia..

eita said...

@izan mama mia
adik suke sikit kegiatan macam ni...

eita said...

@MOH KEMBARA
wslm kak...
kat umah ita hutan bukit bauk...
ehehehhe

eita said...

@Hasrina
tinggal sikit je lagi hutan tu...
yang lain semua orang dah sodok buat umah..

eita said...

@9n0L4
pakai flash...

eita said...

@Asrul "iLham" Sany
tima kasih..

eita said...

@tajnur
waalaikumussalam....
nape lah selalu je menghilang....
pergi bercuti kat mana?...

ermmm...confius ni..pengumuman apa erk?...
mana tahu ni yob?

IntaNBerliaN said...

harap2 telo ni ita dpt tgk dia menetas.. :-)

Ibu Lala said...

wahh bestnye dok kat kg...salam ziarah..

Siti K------- said...

jangan ambil buat masak ye...hehehe...nanti dah menetas letak gambarnyer :D

eita said...

@IntaNBerliaN
harap macam tu lah

eita said...

@Ibu Lala
memang best..
leh merayap

eita said...

@Siti K-------
hahahha..kalau lambat tunggu...jadi lauk jugak sudahnyer

Che Rosliza Che mat said...

Duk kampung memang best....macam2 boleh snap hihihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...