Sunday, June 10, 2012

ROSSELE....

baru ni masa gi kenduri kawen..
kawan anak sedara aku tu..
ternampak lah pokok rossele...
dah lama sangat tak nampak pokok ni..
dulu ada jugak tanam tapi cepat sangat mampus nyer...
ingat kalau ada masa nak gi mintak benih dengan tuan punyer dia ni..
aku tengok hari tu banyak sangat benih yang dah  tua..
buah dia ni banyak mengandungi vitamin c..
3 kali ganda vitamin c dari anggur..
(patutlah rasa dia masam...)

antara khasiat dia...
  • melancar peredaran darah..
  • mengubati luka..samada luar atau pun dalaman..
  • mengatasi masalah selsema, batuk dan demam..
  • anti penuaan...kira macam awet muda lah tu..
  • mengubati asma..
  • mencegah penyakit jantung...


aku tunggu jugak bunga ni berkembang..
takdenyer...
malu je...
mungkin sebab hari tu ramai sangat ..
orang yang lalu lalang gi kenduri..
tu pasal lah tertutup malu..

kalau banyak..
buat jem sedap ni...
rasa dia masam2 manis...
buat jus pun sedap ni...


malam ni layan mentol....
dan aku tak tak faham..nape lah diorang semua terloncat2 tengok mentol..
walhal kalau diorang menang..bukannyer diorang nak bagi2 kan hadiah tu...
menang mentol dapat hadiah beratus ribu..
tapi kalau tilawah al quran..hadiah ciput je...
takde sambutan plok tu...

51 comments:

izan mama mia said...

vote datuk seri untuk ayat perenggang last tu....

mmg betul tidak dapat disangkal lagi...

er cantik laa bunge tu..pink mmg cantik..

Nadhirah said...

my favie!!!!
suke giler minom air roselle
and paling suke skali mkn bunge die..
mkan fresh2 sedapp! :)

Siti K------- said...

wah,..bnyk btul khasiat..kne blend ke nie..hehe

9n0L4 said...

huhuhuhuhu. napok jugok aritu tepi pagor tu. tapi dok dang nak amek gmbr.

Nadhirah said...

kak ta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

heppy birthday!!
hope tak lmbt wish :P
baru bace entry td.. huhuuu..
takank komen kat entry tuh..
-______- dah ramai sgt.. kang kak ta tak psn pulak!
hoohohooooo! ;) hepy birthday,,
kak ta dah tue,, hihii

Wanieys said...

dulu mak wani ada juga tanam pokok rossele ni tp betul la cpt mampus haha....

Norzie hany said...

Sekarang dah susah nak jumpa pokok rossele ni.

miss cloudy said...

salam singgah.. betul psl yg mentor tu.. even esk hari keje pon ramai yg g tgk kann...xkeje ke diaorg esk?

Penyuluh Perikanan said...

Bunga yang sangat bagus, dan indah..terima kasih sobat atas postingannya, bermanfaat nih..

Telor Power said...

owh....
baru aku tahu kehebatan nya.

ok plus 1 di google utk entri ini

IntaNBerliaN said...

buah ni sedap kn.. sk mkn.. ;-)

gadisBunga said...

kat nursery ada banyak jual pokok ni. :)

HeNRieTTa JoSe said...

dah lamer xbuat jus roselle...sejak roselle kat blakang store nieh dah pupus...huhuhuh....

wantie said...

dodulu masa saya kecil, banyak tul pokok ni kat depan umah saya. Mak ckp ni pokok asam paya.

then ada jugak le pekerja kontrak jalan . org india dok ambil daun dia nak masak asam pedas.

bila besar baru tau yg pokok ni namanya resele.

tapi saya suka sebut asam paya.ngeee

Asrul "iLham" Sany said...

wat perhiasan sambil minum air die ohsem gak ni... :D

Mbak Iis said...

sangat cantik sekali bunganya...

Cilembu thea said...

buah cantik yang kaya manfaat, dicilembu banyak yang membudidayakan, untuk dibuat minuman yang menyegarkan.
salam sehat selalu

izan mama mia said...

eita...folower id tu,..nama yang digunakan untuk folo sesebuah blog.

Kancil 8349 said...

rupanya banyak khasiat....terima kasih

Djangkaru Bumi said...

Ternyata ada kasiatnya juga. Boleh tu kirim ke aku Rossele nya..:>

Ujie said...

mertua akak ada tanam.

eh, mentol tu rancangan apa?

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Apabila kita menyebut tentang khasiat sesuatu tumbuhan, perlu kita ketahui bhwa bukanlah semudah itu kita mendapat khasiat dan kebaikannya. Contohnya Vitamin C atau lebih dikenali sebagai `ascorbic acid` mudah volatile atau hilang apabila kita cuba menekstrakkanya dgn cara emparan, memanaskan, kisaran dsbnya! Lebih jelas lagi, tidak mungkin kedapatan vitamin C dlm btk tablet atau pengeringan! Apa yang ada dlm itu hanyalah perasa buah2an tersebut saja tetapi x bolehlah cerita byk2 sebab sentuh soal perniagaan. Mungkin org x percaya! Tapi saya harap eita seorang je yang percaya pun tak ape! Vitamin C ini hanya dpt jika makan secara `fresh`. Aspek kebaikan itu betullah jika kedapatan Vit C, ia berkait-rapat dgn fisiologi dan metabolisma badan. Wallahualam

eita said...

@izan mama mia
ni nak kena naik gaji ke?
hehehhehe...

tunggu berkembang..
tapi takde plok..
kalau kembang mesti comel kan..

eita said...

@Nadhirah
sedap kan..
makan bunga?...
tak pernah cuba plok....
biasa makan buah dia macam tu je
nak kena try ni

eita said...

@Siti K-------
blend lah kot....
kalau nak buat air...
tak pernah cuba lagi..

eita said...

@9n0L4
masa ita gi hari tu tak ramai lagi..
jadi leh lah ambik gambo...

eita said...

@Nadhirah
alahai..terkezut akak..
ingat kena hambat dek angsa tadi...
hahahah...

tima ksih...
alaaaa....tua tapi stil remaja..
hehehe

eita said...

@Wanieys
memang lah...
nak kena tanam banyak2..baru ada kesinambungan dia..

eita said...

@Norzie hany
terjupe baru ni tu yang teruja tu..

eita said...

@miss cloudy
ita hanya dengar je sambil wat keje..
diorang rela mengantuk....janji dapat tengok

eita said...

@Penyuluh Perikanan
tima ksih

eita said...

@Telor Power
banyak lagi tapi biasalah..mals lagi banyak dari rajin nak menaip....
huhuhu..

good...

eita said...

@IntaNBerliaN
sedap..masam2 manis..

eita said...

@gadisBunga
kat sini payah nak jupe...
kebanyakan nursery jual bunga

eita said...

@HeNRieTTa JoSe
pokok ni cepat hidup n cepat pupus

eita said...

@wantie
wah..baru tau ada nama lain....
daun pun boleh makan ke?...

eita said...

@Asrul "iLham" Sany
satu cadangan yang cukup bagus...

eita said...

@Mbak Iis
mungkin di biar kembang lagi cantik barangkali

eita said...

@Cilembu thea
hari panas sedap kalau minum air nyer

eita said...

@izan mama mia
oooo....baru tau...

eita said...

@Kancil 8349
banyak lagi tapi malas nak mencari..

eita said...

@Djangkaru Bumi
bisa je pak...

eita said...

@Ujie
kalau tanam sendiri..
hari2 leh makan kan...

mentol tu rancangan mentor tv3 lah kak....

eita said...

@tajnur
waalaikumussalam...
ooooo...baru tahu..
beol lah kan..makan fresh lagi terasa....
yob kan banyak pengalaman..mesti lah percayer...

Che Rosliza Che mat said...

Bunga pink tue memang cantik...

Encik Zaharin said...

Jus rozel peberetku ..

fieda said...

masa kecik2 duk panggil buah ribena ni..

eita said...

@Che Rosliza Che mat
ha'ah kan..

eita said...

@Encik Zaharin
klau minum masa cuaca panas..sedap je..

eita said...

@fieda
sama lah..bila dah besar ni baru tau tu rosele

juanz said...

dulu kt kg mak zuan ada tanam pokok ni, pastu kitaorg slalu wat air ltk ais.... wah! sdpnya....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...