Friday, June 29, 2012

BELAJAR MEMASAK KULIT KARIPAP......perisa gandum..

menjawab pertanyaan teratak hati..
relaks..relak..cuba2 bawak bertenang...kelas belajar buat inti baru je habis..
tak sabar nak buat kulitnyer..
tekun betol anak murid aku ni..
hehehehheeh
(gurau2 je..)

semalam kita  belajar buat inti..
hari ni belajar macamana nak buat kulit dia..

panas kan 1 sudu planta...
nak tahu panas ke tak...
tengok dia cair..

lepas tu masukkan..
minyak masak dalam 5 sudu..
biarkan minyak tu panas..
(dah ajarkan macamana nak tahu dia panas ke tak..
taruk tangan dalam minyak...
kalau melepuh tu memang dia dah panas..)

gandum 1/2 kilo...
ambik minyak tadi..
masukkan dalam gandum tu..

jangan curah semua...
masukkan sikit2 ye..
takut kulit tu berminyak..
nanti tak sedap makan..
kalau kulit muka berminyak takpe..
leh pakai pelembab safi...
yang ni takleh..

lepas tu..
gaul..
bagi dia kena angin...udara..
err,...tapi bukan angin korang ...
kalau angin tu takut berbau plok karipap nanti..
faham kan anak2 semua..


lepas tu masukkan 
air sejuk @ air bercampur ais + sedikit garam...
sikit2....takut kan jadi lembek plok..
tapi kalau lembek pun leh letak gandum lagi..
atas kreatif lah..


lepas tu..
uli biar sampai gandum tu tak melekat..
kat jari2 korang yang halus mulus tu..

lepas tu gentel lah..
nak besar mana karipap tu..
nak besar penumbuk buat lah besar..
kalau nak kena penumbuk...
gi lah kacau orang tengah masak tu..

pastu canai...
macam ni..
guna gelas pun ok untuk canai
kalau takde kayu canai...
tapi kalau nak makan roti canai..
gi lepak kedai mamak..

lepas tu taruk lah inti...
nak banyak taruk banyak..
kalau kedekut..
taruk sikit...

lepas tu tutup lah macam ni..
kalau tak tutup ..
tu bukan karipap...
tu di panggil karipap tak sudah..

lepas tu kelim tepi dia...
ikut kreatif..
macamana nak kelim..
jangan plok korang gi kelim tepi  karipap 
tu guna 
mesin kelim baju plok...
jahanam lah...


ni antara rupa kelim karipap yang..
anak murid kakak aku buat..
1.karipap  merak kayangan..
2.karipap dewa kali..
3.karipap rambut tocang..
4. karipap siput khinzir...

ni peserta yang paling kecik..
ahmad umar...
bagus dia ni..
kecik2 lagi dah ada minat nak memasak..
jahanam doh...
air liur dia menjejeh kena doh..
eeeeeiiiii....
buat ubat pengasih tu...

tak sempat nak bw...
hari dah mula nak ribut..
huhuhuh

31 comments:

Wanieys said...

kak eita wani copy inti dan kulit karipap tu yer hikhikhik...best tgk peserta plg kecik tu pandai buat kulit karipap kalah wani yg besar ni muahahaha

izan mama mia said...

haaah..buat ubat pengasih laa sangat..kahkah..apalah eita nie..

patutlah senyap jer..tak sampai rupanya..nnt saya pos lain tapi pas raya...kot2 nak buat open hause..heheh..

izan mama mia said...

eita..dah cek..mmg betul alamat tu..tapi napa tak sampai hah...

Ujie said...

Senyum sorang akak baca lawak eita tau!

Molek kelim2 tu..mana satu kelim cik eita?

Che Rosliza Che mat said...

Boleh try buat nanti...Pandai betul ita buat dengan tangan...CR tak reti...pakai adunan jer hihihi

eita said...

@Wanieys
di persilakan....
tak larat nak hambat dah...
last sekali biar je,,
budak baru belajar merangkak...
tak reti duk diam lah tu..

eita said...

@izan mama mia
laaa..tak cayer ke..
betol leh buat ubat pengasih...
x cayer try...
siang malam orang duk ingat nanti..
kihkihkih..

rasanya kan..mesti abang pos dah pau ke dia...
kebanyakan surat yang sampai semua nyer selalu kena koyak...

eita said...

@izan mama mia
abang pos buat lari kot...

eita said...

@Ujie
kelim ita takde kat atas tu...
ita suka menyibuk je...
hehehehhehe

eita said...

@Che Rosliza Che mat
ita sambil menyibuk sambil belajar..
ita suka tengok dulu...
pastu tulis dalam blog untuk ingatan...

Djangkaru Bumi said...

Dikampungku namanya kue pastel, rasanya manis.

Tihara said...

(gelak terbahak2 di dalam hati, takut eita dengar)

memang betul lah eita, engkau selalu menghiburkan hati orang..

kenapa ayat akak ni macam bukan akak yang taip heks??

suka part umar nguli tepung tu, kusyuk sunggguh!

eita said...

Djangkaru bumi.
lain tempat lain rasanyer...

eita said...

kak tiha..

dah dengar pun...
kihkih...

hati orang yang terhibur...

aik!!!,...kalau bukan akak ..
sapa plok yang menaip nyer..
confius ni..

baru belajar merangkak kak..
tu yang habis semua di geledahnyer

fieda said...

eita..klau tak buat lawok tak sah ye..hihi..

eita..abg posmen bwk lari la tu..kak fieda pun sokmo2 ada gok kena pos brg ke org tak sampai..izan mama mia la yg kena aritu..

9n0L4 said...

jgn lupe, dtg rumah bawak karipap. bukan yg ade ubat pengasih ye. hehe.

Acik Erna said...

salam eita.dah lengkap dah..dah boleh buat karipap sendiri dah ni.

ieda said...

adoii dah sedapp dahh akk tgk
sekali ada peserta paling kecik tuu dtg ... siap ada air liur menjejeh lagi ko cakap dik ...
terus penghsan akk kat sini !!! ;))

sHaR!Na eLyaNa said...

wah sdpnya bila post psal mkanan ni hehe..lau sha tgl uma kak eita compom gmuk heheh..

wantie said...

si cilik tu uli doh karipap sebijik mcm dok uli doh roti canai da... cute

ooo... kelim karipap pun ada nama jugak ek. tak tau la pulak akak ni

eita said...

KAK FIEDA...

tu lah...
tak tahu plok mama mia pos rempah...
tiba2 je dia tanyer..
sebab nyer memang tak dapat pun...
sini abang pos selalu je masuk air..tu yang tak sampai2 tu..

eita said...

9n0L4....
alaaaa...baru nak bwak yang tu tadi...

eita said...

ACIK ERNA...
wslm kak..
memang dah boleh lah ni tu pun kalau rajin banyak dari malas...

eita said...

IEDA....
peserta tu selalu je menyibuk...

eita said...

SHA...
bukan conpom dah..memang gemuk terus tu..
hehehhe

eita said...

WANTIE...
budak baru dapat lutut..semua nak mencuba....

takdelah kak..
ita saja reka je tu...
saja2 je..hilang bosan

Siti K------- said...

nampak kiut je karipap tu..hehehe...favourite ni :D

HeNRieTTa JoSe said...

yummy....bila nak dpt rasa karipap akk buat nie yea...

IntaNBerliaN said...

amboi... cantiknya kelim... xreti nak kelim2 ni...

teratak hati said...

La dh ada entry buat kulit karipap rupenya..oo..ok2..paham cikgu..sama la cam mak sy buat..tp sy tk prnah nk bljr buat..

Si Matatajam said...

Adoi nama karipap yg keempat tu, tak menahan skit la... Peserta terkecik tu comelnya...Bagus la kecik2 dah ajar buat kerja..nanti besaq bleh tolong mak dia kat dapoq..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...