Friday, November 25, 2011

MALBERI TAWAR.....



macamana lah aku boleh terlupa pasal buah malberi..
yang tengah banyak berbuah...
baru ni tersedar...
tengok2....buah dia habis..
ada yang hancur kena hujan..
ada yang semut bawak lari.....
ada yang kena makan di belalang.....
adehh!!!...takde rezekiuntuk malberi bulan ni
biasa petang2 kalau lepak...
mesti kutip buah ni dulu....
ada benda nak mengunyah baru sedap bergosip kan...
rasa dia kalau setengah masak....masam2 manis....
kalau dah hitam tu memang masak sangat2..dan rasa dia memang manis giler2...
nak try meh umah aku....



ni je yang sempat aku kutip..
tu pun berebut dengan semut....


yang hitam tu memang masak sangat2...
sebelah dia separuh masak...
disebabkan hujan...
terlebih air..
rasa dia agak hambar...
sebab dia memang nak matahari yang cukup air yang kurang..
baru manis...



ni je yang tinggal kat atas pokok....
habis semua buah..
batang dia memang kena cantas...
kalau tak dia memang takkan berbuah...
batang yang dah korang cantas tu..
jangan buang....
ambik cacak balik kat dalam pasu..
nanti dia tumbuh lah...
lag banyak tanam..lagi banyak leh makan..
daun dia boleh buah teh..
tapi hanya 7 helai dari pucuk saja...
ermmm..tapi aku tak pernah cuba plok....
daun yang tua dijadikan santapan untuk ulat sutera..
sehari 10 tan ulat sutera makan daun...
kaya wehyyy..wa cakap lu..
tanam pokok ni....
semua ada...
cuma aku je yang kayap sikit...
kih3....

14 comments:

Afida Anuar said...

malberi..mcm best..

next time kalau balik kg nak singgah la umah akak, nak amik batang dia tanam kat pulau rusa..kekeke

eita said...

boleh2..tapi kalau tengah berbuah jangan harap lah akak bagi....
tengah berbuah takleh cantas..mati dia..siannnnn...

Acik Erna said...

assalam eita..pertama kali acik tengok buah ni

cik Kartun said...

uit..buah nie same ehh ngn bluebery?? hehehe c0nfius

ORLANDO AHMAD said...

hantar umah aku sikit

Tihara said...

mane awok dpt benih pokok ni..ske nyer :)

Asrul "iLham" Sany said...

pos kat rumah i sket leh wat jem muahahhaa

kakyong said...

pokok ni di rumah kakyong hampir ranap di 'jajah' dek bena.. lama juga dia tak berbuah.. memang nak kena pangkas.. tp nak pangkas apa nya.. baru naik sikit.. huwaaa..

eita said...

acik....
sebenarnya pokok ni ramai yang tanam..cuma lepas habis buah diorang tinggal macam tu je....tu pasal lah jarang nampak..

eita said...

cik kartun....
setengah tempat memang panggil blueberry....

eita said...

orlando...
hujan xleh nak atar......

eita said...

tihara...
ambik kat kampung mak mertua kakak eita...kag senggora..tapi dekat maran pun banyak orang tanam kak.....
nak benih meh eita pos...

eita said...

asrul...
aku sendiri pun tak pernah buat jem...

eita said...

kak yong..
kalau banyak bena memang kena pangkas terus...
kalau tak memang jahanam pokok tu....
takpe nanti di tumbuh lagi yang lain...lagi comel..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...