Sunday, January 8, 2012

BAHASA TGANU....



Bila rehat keje...tengok ceramah UAI....
terjumpa video ni...
suka sekejap...
bila tengok video ni teringat kat kawan aku mariam...
budak pasir raja.....dia ni duk kat hulu dungun tapi memang berlagak cakap KL..
kadang tu aku sendiri pun menyampah..sebab terlebih KL..
cakap biasa dah lah..bukan berkudis pun mulut tu.....
sementara tunggu STPM ..mak aku suh gi belajar menjahit...
praktikal diorang atar kat KL...kat kilang pakaian..
taman shamelin perkasa....situ memang berhimpun semua kilang...
sekarang aku dah tak jupe kat mana tempat ni....kih3....terlebih membangun...
biasa habis keje kitorang gi kuar makan..sebab memang takde kantin.
jadi beli kat gerai je lah...
maria ni badan dia biasa sikit jadi makan pun lebih lah sikit..
lauk banyak memang rambang mata...
pilih punye pilih..dia punya takleh nak ikat.....
dia suh aku minta plastik lebih..
aku kata mintak sendiri....
'tolong lah mintak..'
'malas'....
'xpe..xpe....
'ermmm...makcik...mintak supek rok rak satu'..
'hah!!..supek rok...supek apa?...makcik kedai tercengang....
 muka maria dah jadi biru....
'plastik lah maria..'....ju kawan aku yang paling kuat suka suka...
nyaris nak tergolek dalam longkang....
sampai kat asrama pun bergolek lagi suka....

Maria sekarang ni dah jadi ketua puteri Umno...kat kampung dia..
orang kuat abang mat said ni..
selalu pujuk aku duk kat kampung dia..
katanya duk dengan dia segala kebajikan aku dia jaga....
takpe lah..aku selesa lagi dengan hidup aku ni...
kan kalau rasa nak lari dari umah baru aku gi cari dia...hahahahah
dia memang kawan yang baik....walaupun aku pernah ketawakan dia..
tapi sampai sekarang tetap berkawan....

p/s...panjang plok hari ni....berkongsi kenangan...

23 comments:

MOH KEMBARA said...

Salam Yong,

Ha ha...kekadang tersyasyul gak. Ada sekali budak dr Utara mai umah kami. Jenuh ajak sembang takmo. Usik2, sakat2 pun takmo cakap. Sekali dia nampk monyet. Terus terkuar dari mulut dia "Wei...kegho!" (Kera). Terus gelak!

Tihara said...

hahaha..nak gelak golek2 gak ni...kelakar la..taman shamelin tu, kalau hala nak balik upm dedolu mesti nampak signboard dia..skang haram dah nak pijak sana..bape puloh thn dh tk penah g sana..winduu

Dalila Hamid said...

tergelak baca... tpi kenangan denga kawan2 masa muda2 dulu mmg yak dapat dilupakan...

Afida Anuar said...

tak terlepas fida juga pernah buat lawak gak.. kononnya nak baku bahasa ganu..wakakkaka..

"eh makan la otot-otot tu...."

PS: otak-otak.. orang ganu kan panggil otok-otok..boleh ke fida panggil otot-otot...wakakkaka

eita said...

moh kembara...
hahaha...tulah kak..susah nak tinggal slaing kampung....

eita said...

tihara...
dah..dah..kak..tak elok bergolek macam tu..malu orang tengok..kih3...

hari tu gi haram dah tak jupe tempat kilang dulu..

eita said...

dalila...
sekarang dah takde masa nak cipta kenangan lagi..

eita said...

afida...
hahahahaha...jangan makan otot-otot akak dah lah ye..kan tak cun plok dah otot2 takde...

Waqheh said...

keh3...boleh tak gua gelak jer...keh3

cik Kartun said...

hehehe.. nak golek gak :D

wantie said...

kalau org ganu panggil supek rok rak. Mak akak org kedah. dulu dia suka panggil plastik serok serrek. hehehe...

sekarang org kedah pun tak pakai dah bahasa tu.

Ati Masrif said...

salam eita,

kenangan kdg2 tu buat kito senyum
sendirikan..hihi

biras kito pun org sana..cakap ok je
tp sesekali kuar gak 'g' tu :)

ORLANDO AHMAD said...

ngko cakap ganu hulu ngan aku, siap la aku cabai mulut tu hahaha

Dalila Hamid said...

sedih kan kedua2 org tua dah x ada... takziah.. al-fatihah utk kedua ibu bapa eita... b strong!!

eita said...

waqheh....n....cik kartun..
leh lah korang bersaing gelak berduet..
kih3..

eita said...

wantie..
hampir sama tu...
ada satu lagi orang ganu pakai..
supek gelenyar....
terpeliot lidah nak sebut..

eita said...

ati...

kenangan itu indah...
orang tganu bandar cakap biasa..
kalau kat hulu teruk sikit..hahahahah...
kianat kat kawan2...

eita said...

orlando...

nanti aku belajar cakap kuala berang....
memang habis lah cabai kau tu...
hahahahah

eita said...

dalila...
memang sedih tapi sekarang under control....

kakyong said...

supek!! hehhe.. lama juga tak dengor perkataan ni.. dah lama tinggalkan KT..

Asrul "iLham" Sany said...

lawak kah3 :D

eita said...

kak yong...
orang ganu tempatan masih guna supek lagi...

eita said...

asrul...
dah..dah..tutup mulut tu...
besar sangat...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...