Thursday, July 19, 2012

JOM BELAJAR MASAK SPAGETI....

Semalam budak2 suh aku masak spageti...
sebagai seorang baby sitter yang begitu penyayang..baik hati...penyabar....
hahahahha...abai je ayat kat atas tu..
sebenar nyer bosan...
budak2 plok tak berapa gemar nak makan nasi...
nasib aku ni bekas chef yang telah dibuang keje..
akibat terlebih pandai mereka resepi yang bukan2..
jadi layan je lah..
meh sapa nak belajar..
kan leh masak untuk menu bukak pose...


rebus spageti...
dia ada banyak jenis..
angel hair...terlalu halus..
ada yang besar sikit tu..time rebus jadi macam mi teow..
aku ambik yang sedan je..

rempah daun kayu  ni mesti ada..
kalau tak..
memang tak bangkit bau spageti tu..
biskut bangkit pun takleh lawan bau dia..


ni bahan2 dia...
bawang merah+bawang putih+halia...ditumbuk..
1 tin kecik puri tomato..
sayur campur...bergantung nak letak banyak mana..
1 biji tomato...di potong dadu..
2 biji kentang....di rebus dan di lenyek dgn steamroll...
1 batang daging kisar....
3 sudu cili boh....
meat ball...bergantung banyak mana nak letak..
1 batang daun saderi...
(aku punyer takde..)

mula2...
panas kan minyak...
tumis bawang sehingga naik bau n garing..

masukkan cili boh...
kacau sehingga garing jugak..

bila dah garing...
masuk kan puri tomato..
kacau...

bila dah sebati..
masukkan daging kisar...
kacau lagi...
sambil2 tu nak kacau orang pun boleh..
takde masalah..

pastu masukkan..
kentang lecek..
kacau lagi..

masukkan 1 cawan air...
kalu pekat..tambah lagi air tu..
ikut korang lah..
pastu masukkan sayur campur...
tomato dadu...
tapi ingat bukan buah dadu ok...
tomato yang di potong dadu..
pastu kacau..

pastu masukkan meat ball...
aku potong 2..
sebab nak bagi nampak banyak sikit..

bila dah sebati..
masukkan garam....
gula..
pastu rasa lah..
akir sekali masukkan rempah daun kayu tu hah..
aroma mabeles..

tadaaa...
dah siap..
bukan susah pun kan...

61 comments:

angahpikah said...

perghh.. serius mnarik.
wahai baby sitter yg pyayang, baik hati lagi penyabar..
meh la anta kt sek13 skit. hahaha

eMMe said...

Salam Eita, sihat?
Eita, akak kalo wat spagetti mmg tak byk letak bahan, coz, akak masukkan je prego yg dah siap dlm tin/botol tu, hehehe... tapi rasanya kalo wat cam Eita ni, mesti lagi sedap kan..kan.. senang adjust rasanye.. yg dah siap dlm botol tu, kene pandai adjust rasa masam nye..hehehe.. lame tak buat spaggetti.. auwm.. Eita dah goda akak tau, hehehehe.. panjang lak akak ko ni komen, heheheh....

Ujie said...

fuh! rajin amat eita.

akak punya versi sgt mudah. guna prego tin tu je, cuma tambah apa yg nak. tapi pernah gak tumis menumis ni bila sos prego yg ada tinggal sikit sgt.

9n0L4 said...

perghhhhhhhhh. sedapnyeee homemade punye spagetti. prego tu mcm was² jeee kan. ;)

nn lylyn said...

step by step ^^ best senang blaja

ieda said...

wahh menarik nie
hurmm nanti nak try style nie lakk ;))

Nazayiena said...

Kak Nurul biasanya pki prego yg dlm botol tu je,tumis dan tambah bahan2 lain sbb klu harap yg satu botol prego tu sikit sgt,hubby ngan anak2 suka mkn dgn kuah lebih.

Tihara said...

akak pun guna prego..malas nak sewa steamrol nak lenyek kemtan..hik3 :)

eita said...

angah pikah...
hahaha....kite x tau kat mana....

eita said...

emme....

alhamdulillah sihat walaupun sedikit kebosanan...
di sebabkn bahan xde tu yg maen campak je tu..
ita x suka guna prego...
sebab was wasaikhonnas

eita said...

kak uji...

dah bdk2 duk merengek...msk jgk..

ita x pernah beli prego...x tau rasa dia mcmna

eita said...

9n0L4...

suka wat sendiri..
rasa hr tu xde plok napok tanda halal kt prego..

pada beli prego baik beli yg kimball..tapi ita x pernah plok beli...

eita said...

nn lylyn...

buat bergambo mcm ni seng skit nk ingat

eita said...

ieda...
bolh je

eita said...

nazayiena...

budak2 n ita pun ske mkn dgn kuah byk.
sedap buat spageti bnjir

eita said...

kak tiha...
ita x penah guna yg dlm botol..ske qat sndiri..
ita ada buat perkhidmatan sewa stemroll...hahaha

Nurlyla said...

bookmark entri eita ni.. hehehe, nak blaja.. esok2 lah kalau rjin..

Ujie said...

Yg prego tu..tak perlu was2 eita. Akak beli prego yg tin -perasa traditional..ada logo Halal Jakim.

ainnoraini said...

sedappp...
meh anta rumah kakain sikit...tapi sekaran ada kat tempat keje la pulak..huhuhu..

anak2 kakain mmg suka mkn spegeti ni..buat la jugak tapi guna prego tu jer...

Djangkaru Bumi said...

Rasanya sangat nikmat sekali, ehmmm....sudah mau puasa, Selamat menyambut bulan ramadan.

Asrul "iLham" Sany said...

tu die... chef hebat :D

wantie said...

rfesipi terbaik!!

then nak tanya le, kalau dah pandai masak spageti bagainya ni. Bila nak jadi baby sitter tuk anak anak akak pulak?

mesti sihat segar bugar anak anak akak tu nanti kan.. hehehe

gurau di penghujung sya'ban. boleh kan...

Karukord Jagau's said...

Byk sgt la bahan nya....malas lah nk cuba :) yg dh siap masak ada lagi x ? Nk rasa... >_<

izan mama mia said...

fuyooo..ni kalau dr fazley tau nie..menangis dia...hehehe..mmg hebat lor selera omputih eita...

Che Rosliza Che mat said...

bolehlah cuba nanti...nak copy resepilah hihihi...

Ixbarr Abdullah said...

spagetttin!!.. feveret gak ni...tang kuah tu main campak jer..asal boleh makan jer..

Wanieys said...

nk try cara ni pulak lah buat spageti hihi

fieda said...

kenyang anak2 buah eita duk ngan mokcik dia..hihi..

selamat berpuasa ye eita..mintak mahap tak balas sms kt phone sbb takdok kredit..

a.samad jaafar said...

nasib baca entry ni sebelum puasa.. melelh jgk ayo lior kuh !

Telor Power said...

ini makanan yg sangat cepat juga utk dibuatnya
sedap

tapi kalau makan utk tambah kali kedua terus rasa jemu.

Aine Ainun said...

comfirm sewdap eita...
kite buat simple je...
pasni nak cuba yng versi eita camni lak...

eita said...

nurlyla....

kalau besok..besok...dah pose pun...

eita said...

kak ujie...
oooo...dulu masa tak pandai buat ita nak beli yang dalam botol..tapi puas belek..
takde halal...tu lah yang belajar jugak dengan kakak ipar...
tapi kat dungun banyak yang dalam botol...
kalau ada yang halal pun kimball je yang jupe setakat ni..

eita said...

aininoraini...
alahai..baru je besiap nak gi ni,...heehheheh....

eita said...

djangkaru bumi....
yup....selamat berpuasa jugak untuk kamu ye...

eita said...

asrul...
hebat ke?....
ni rasa nak belanja kau ni...kihkihkih

eita said...

wantie....
hahahahha.....
dah anak sendiri takde..
masak je lah untuk anak buah...
tak tahu lah tu bila nak ada anak sendiri...

eita said...

karukord jagau's.....
alaaaa....kau lambat 5 minit je...
semua dah habis....
kihkihkih

eita said...

izan mama mia...
hahahahha....
bukan setakat menangis meroyan kot...
ada2 je izan ni..

eita said...

che ros...
di persilakan...
:)

eita said...

ixbarr...
ni pun main campak jugak ni...janji ada rasa spageti...
kihkihkih

eita said...

wanieys...
try lah...
simple je ni....

eita said...

fieda....
memang kenyang sangat2 pun....

takpe...

eita said...

yob mad...
nah tisu yob....kesat lah....malu tengok di orang..
hehehehhe

eita said...

telor power...
jemu sebab hari2 makan kot...

eita said...

aine ainun...
buat sendiri senang...
taruk je benda kita nak taruk....

Zie said...

sedap2 lama akak tak buat

izan mama mia said...

eita..kalau tukar mee sedap tak guna resepi nie....tergoda lak tgk banyak kali..

sHaR!Na eLyaNa said...

tergoda sha d buatnya..rajinya buat masak2 ni..nak skit

9n0L4 said...

tulahhhhh. rsnye tadok halal kat prego punye tu.

shahdiana said...

wah..sangat menarik & tertarik...buat rasa lapar je...hehehe..kawal-kawal....boley try ni resepi....

IntaNBerliaN said...

dah jd chef plak ek :-)

eita said...

Zie..
Sedap..nk2 kalu time pose

eita said...

Boleh je

eita said...

Mls pun kena msk jugak...huhuhu..
Dah hbis

eita said...

Betol2

eita said...

Shah diana...
Sabor..sabor

eita said...

Intan berlian...

Sekali sekala

Masya said...

amboi tuh dia.. sesekali tunjukkan bakat.. western terus bagus².. mesti sedappkan..

hadoilah tertgk masa puasa pulak.. terliur dibuatnya tau..

Si Matatajam said...

M tak pernah masak spaghetti dlm seumur hidup ni.. Nampak menarik gak na...amboi bebudak skang ni hebat na..siap request spaghetti lagi..

QasehnyaRania said...

baru buat kelmarin..guna spageti angel hair..tp tak boleh nak upload guna hp ni..huhu
so abaikan saja ;(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...