Friday, July 20, 2012

HIKMAT BERPUASA....



  1. puasa dapat melahirkan perasaan ingin tolong menolong....kasih sayang terhadap fakir miskin.....anak2 yatim....orang yang hidup melarat.......agar kita dapat merasa kepritan hidup bilamana mereka kelaparan....
  2. boleh melatih diri supaya bersifat sabar...kuat dan tahan menderita menghadapi segala cabaran..kesusahan dan kesengsaraan...
  3. melatih diri bersifat lebih amanah...
  4. boleh menyihatkan diri...malatih diri supaya lebih berdisplin...
  5. sebagai tanda syukur dan terima kasih pada Allah....kerana telah menurunkan nikmat yang tidak terhingga...
  6. menguatkan lagi iman kepada Allah.....kerana hanya iman yang kuat saja yang dapat menahan diri kita dari segala keingin syahwat pada siang hari..
  7. untuk mendidik jiwa mentaati segala suruhan Allah....
  8. orang yang berpuasa dengan ikhlas dan betol2 mengharapkan keampunan dari Allah akan diaampuni Allah segala dosa2nyer yang sudah,....
  9. puasa jugak meninggalkan jiwa yang ikhlas...
  10. melatih diri supaya menjadi orang yang muqarrabin (orang yang dekat dengan Allah).....iaitu orang yang dapat menahan diri daripada menurut keinginan nafsu keduniaan...
  11. dapat menginsafkan diri bahawa kita ini adalah hamba Allah yang lemah di sisiNya...
  12. menjaga diri supaya tidak jatuh ke dalam jurang dosa dan maksiat...
  13. memperkuat kekuatan fikiran dan memperkuat kekuatan penglihatan mata hati (basirah)

16 comments:

Ujie said...

sesungguhnya tiap suruhan Allah tu terkandung byk hikmah.

Nurlyla said...

insyaallah.. :)

eMMe said...

Salam Ramadhan dari Kak eMMe...

Moga Amalan kite diberkatiNya..
Amin....

Zie said...

selmat berposa ieta, semoga tahun ni bertambah keberkatannya

wantie said...

sokong sangat. puasa memang boleh menyihatkan badan.

ada satu ketika akak selsema sam[pai seminggu tak baik baik. mcm mcm ubat kak telan.

last iktiar akak buat puasa sunat. Sepanjang hari berpuasa tu. langsung tak de selsema. Inilah nikmat Allah yang kita tak nampak sebenarnya.

izan mama mia said...

tq mengingatkan..eita,
slmt berpuasa yer..jng lupa kunci jam..nnt terbabas lak..bangun pagi selongkar periuk..hihihi..

ieda said...

Selamat berpuasa kak. Moga ramadhan ini membawa keberkatan kepada kita semua dan diberikan lindungan keselamatan selamanya .. insyaallahh

Tihara said...

sangat banyak hikmah berpuasa ni kan...perut kita pun nak berehat juga sambil beribadah.. selamat berpuasa eita, duk baik2 iyer... :)

Nurlyla said...

erk, tersinggah lgi.. salam ramadhan.. :)

sHaR!Na eLyaNa said...

salam ramadhan kak...hehe..pengisian yg baik..thnks for sharing..

9n0L4 said...

byk lagi sbnrnye hikmah pose ni kan. kite kdg dok napok. :)

IntaNBerliaN said...

a'aa mmg byk hikmah dia..

tiba2 tingat buku PAFA :-)

Wanieys said...

mmg banyak pun hikmah berpuasa sebenarnya...kita jer kdg2 xnampak hikmah2 tu hihi

Che Rosliza Che mat said...

info yg menarik eita....berpuasa memamg banyak hikmahnya...

eita said...

pada semua tima kasih atas komen yang begitu membina..
xleh nak komen banyak..
berebut pc dengan budak2..huhuhu

Masya said...

insyaallahh...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...