Sunday, May 20, 2012

MENGHITUNG HARI......

adik aku ajak tengok manggis...
malas rasanyer..
sebab panas.....
sekali adik aku menjerit..
'cepat bawak kamera'...
rupanya dia terjumpa sarang burung kat rimpunan pandan yang membiak dengan subur..
kat tepi umah aku....
sebagai wartawan sinar..yang tak berbayar
apalagi....terjah lah..
hahahhahaha....

pandan ni banyak kali dah buang...
sebab menyemak sangat rasanyer..
tapi tetap banyak jugak...
beranak pinak..

nilah sarang nyer...
1st time tengok sarang burung yang ada telor..
masa ni mama dia terbang cari makan..
errr....boleh makan tak telor ni?

pantulan cahaya matahar...
x berapa clear gambo nyer...
xleh lama takut mama dia lari terus..
sian plok nanti..
kalau dah menetas nanti..
leh ambik gambo anak dia plok...
buatnye anak buah aku balik..
habis lah di gorengnyer telor ni...

56 comments:

cah_kesesi_ayutea said...

telornyo merah yo warnanyo.. hehehe
apo efek cahayo mah?

HeNRieTTa JoSe said...

comeinye...xpnah lg tgk telur burung kaler merah n rendah mcam tu...biasa tinggi kt pohon....

Djangkaru Bumi said...

Halaman rumahnya luas ya ? kok masih ada semak - semak. Nanti jika udah menetas jangan lupa di foto juga.

eita said...

@cah_kesesi_ayutea
memang wana merah darah ikan...
tu cahaya matahari...
tak dapat nak elak cahaya tu

eita said...

@HeNRieTTa JoSe
yang tinggi tu mungkin burung yang besar....
yang ni burung kecik je...
adik akak cakap burung merbah..
tak tahu lah betol ke tak..

eita said...

@Djangkaru Bumi
yang banyak semak tu tanah orang ...pagar memang tak nampak sebab tuan dia tak datang jenguk pun tanah dia...

insya allah...kalau ada rezeki dia menetas....
ita pun tak sabar menunggu....

Acik Erna said...

salam ieta..he he..dalam dok kata malas..terus terjah ye..

Norzie hany said...

Salam eita.
1st time tgk telur burung warna merah,burung apa agaknya ye.

Aine Ainun said...

burung ape agaknya tu eita??
warna merah telurnya...

tanah dia subur, sbab tu beranak pinak..
biarla, kalo x beranak pinak lg sedey tau=))

nanti akak mintak sikit daun pandan tu nak buat kuih pelita..=))hihii

cik.blogger. sengal said...

heheh...sempat lg tu snap :)

9n0L4 said...

comeynyeeeeeeee. sampai hati je org nk goreng telor ni. hehe. ;)

izan mama mia said...

eita..nanti kenal pasti..burung apa tu...wartawan kn siarkan berita yang tepat tau...hihihihi...
nanti pos sikit daun pandan tu...nak buat bunga rampai nih...

IntaNBerliaN said...

rendahnya sarang burung ni yer.. kat pokok pandan je.. wangi la.. :-)

Telor Power said...

jangan kacau telur2 tu kalau tidak akan diambil tindakan. Amaran keras dari wa

bahahahaha......

Tihara said...

daun pandan tu..menghitung hari untuk dibuat bunga rampai...kui3 :D...

mcm telo puyuh, kalomakanapakhasiatnyer?

ainnoraini said...

ieta...telur apa agaknya tu yee..

Uncle Jonni said...

rebus je... jgn goreng... huehuehuehuheuhue

MOH KEMBARA said...

Salam Ta,
lazimnya hewan akan bersarang atau breed di rumah yg deme rasa selamat!

juanz said...

cantiknya....bila nk memetas ni? x sbr nk tgk baby bird.... huhuhu

cotton candy said...

agak2 telur burung pe 2???

eMMe said...

hurm...jgn ditebas pokok pandan tu... ade haiwan yg hidup di sebalik rimbunan pandan, nasib baik Ieta selak pokok pandan tu...kan ade sarang burung...shhhh...jgn ganggu, tunggu la dia menetas, telur burung ape ekk???

Kancil 8349 said...

cantik gambar telur tu...

Saya Disini said...

eh..ada telur

Ujie said...

kemerahan..comel mcm telur puyuh.

yelah, biasa jumpa yg dh kosong sarangnya.

tapi akak penah jumpa sekali yg dah menetas. anaknya kecik mulut asik bukak2.

NOOR FATIN said...

nanti mak burung marah pulak nak goreng telur dia. isk isk. haha :P

eita said...

@Acik Erna
hehehhe...kalau pasal gambo mana ada malas kak...

eita said...

@Norzie hany
adik cakap burung merbah..
abang ipar kata merbah kapur....
tunggu anak dia menetas dulu...

eita said...

@Aine Ainun
merbah rasanya kak....

memang subur pun....tersangat subur...

boleh je kak..
memang banyak sangat2

eita said...

@cik.blogger. sengal
memang....
kewajipan tu..
hehehhe

eita said...

@9n0L4
hahahahha..kalau takde lauk ni boleh je goreng wat telor goreng kicap....

eita said...

@izan mama mia
hahahaha...boleh je...
wartawan tak bertauliah..berita dia memang sekerat jalan je...

nak ke?..meh ambik...jenis kat umah ita ni jenis pandan wangi...
kalau malam jumaat semerbak je bau dia...
seriau je rasa

eita said...

@IntaNBerliaN
burung kecik memang rendah..kalau tinggi tak larat nak terbang..
huhuhuhu...

eita said...

@Telor Power
hahahah...takutnyer akak dengar...
:P

eita said...

@Tihara
hahahaha.....memandai nyer akak...

khasiat dia tak tahu lah...tapi kalau makan rasa kenyang lah kot...

nak mencuba tak berani....

eita said...

@ainnoraini
rasanya burung merbah

eita said...

@Uncle Jonni
waaa..cepat je kau..kalau bab merosak kan alam...

eita said...

@MOH KEMBARA
wslm kak......
agaknya deme rasa tempat ita tu selamat kot...

eita said...

@juanz
ita pun tak sabar nak tunggu jugak ni....

eita said...

@cotton candy
telor burung merbah kot...

eita said...

@eMMe
takleh ganggu sangat takut mama dia lari....
banyak orang kata burung merbah

eita said...

@Kancil 8349
cantik lagi kalau leh makan..
hehehehhe

eita said...

@Saya Disini
eh...terperanjat plok...

eita said...

@Ujie
ha'ah kan..macam telor puyuh..
rasa tak tahu lah sama ke tak...

memang pun..biasa jupe sarang yang dah di tinggalkan...kali ni ada rezeki jupe yang ada isi...

diorang lapor tu kak...tunggu makanan...

eita said...

@NOOR FATIN
hahahahha....menangis tak berlagu rasanya kalau tahu anak dia kena goreng..

~SaL IjOu~ said...

mekasih cik Eita~ ^^

Puan Kutu said...

sedap tu telur burung.haha

Karukord Jagau's said...

telo burung apa tu...?

Nazayiena said...

Telur burung apa nie yea warna merah,xpe klu nak tahu burung apa yg selalu dtg kat daun pandan tu,tu le maknya kot.

Azhafizah[フィザ] said...

cantik pulak tengok sarang yang ade telur tu.jrg jumpe camtu kan.selalu kosong je sarangnya

Che Rosliza Che mat said...

rasanya boleh kot makan telurnya...tapi burung apa erk? hihihi...

eita said...

@~SaL IjOu~
sama2...
:)

eita said...

@Puan Kutu
wat goreng pedas..
sedap jugak tu..
hahahah

eita said...

@Karukord Jagau's
merbah kot..

eita said...

@Nazayiena
rasanya merbah...
x tengok sekali lagi mama dia...

eita said...

@Azhafizah[フィザ]
memang lah....

eita said...

@Che Rosliza Che mat
tak tergamak nak makan....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...