Wednesday, May 23, 2012

ISMAM.....IMALAH

Hari ni belajar tajwid pasal...
ismam dan imalah....
nak citer panjang pun..xleh mana..
sebab terlupa nak pijam buku tajwid ustazah tadi...
xpe..nanti kelas hari ahad ni aku cuba selidik balik...
dulu mengaji dengan orang tua takde plok belajar semua ni..
hari ni tengah syok baca...tibe2 ustazah kata undur balik...
bacaan memang tak betol...
huhuhuu....
yang ni dikenali sebagai ..
hukum imalah...
'ra' tak boleh dibaca 'ri'..
sebaliknyer  'ra'..di condong kan...
iaitu menjadi 're'...
jadi bacaan ni....
'majre'..
surah hud ayat 41...


yang ni plok..
hukum ismam...
cara bacaan dia..kena muncung mulut...
muncung dia tu..
masa dengung dalam huruf 'nun'...
'ta'manna..'
masa sebut 'nna'..mulut di muncungkan sedikit...
surah yusuf ayat 11

ermm...aku ni takde lah pandai sangat...
cuba berkongsi je..
sebab aku memang tak tau langsung pasal ni...
kalau aku salah tafsir ke..maaf lah ye..
sapa2 yang menambah...
sila2 lah berkongsi sikit2...

malam ni hujan....angin..kilat...guruh...
tak tahu lah macamana nasib telor burung n mama dia...

41 comments:

izan mama mia said...

tq..berkongsi ilmu kita malam nie...

Aine Ainun said...

da lama x sekolah, kalo x amal makin lupa....kan kan...
thanks sharing..

Anak burung?? weee, ciannya dia,
wonderpets dtg tlong...Kami datang..

cah_kesesi_ayutea said...

ghorib :D

fieda said...

la..ujan ribut kat sana..sini ptg tadi jer ujan kejap..

perkongsian yg baik ni eita..

Ujie said...

akak pun mcm takde belajar je menda ni..dia termasuk dlm tajwid ke?

yg sebutan majreha tu tau.
yg satu lagi tu tak tau.

waaa..camne ni.

Acik Erna said...

salam eita..acik pun tak belajar yang macam tu..sekarang ni masih lagi mengaji berguru..tapi tak sampai kesitu..acik suka mengaji bertukar2 ustazah..khatam seorang..pindah pulok belajar ngan ustazah lain

Telor Power said...

bagus sis, tapi mcm susah nak belajar pasal tak dengar bunyi. takut salah pula bacaannya nanti

Karukord Jagau's said...

kurang mahir juga bab ni :)

HeNRieTTa JoSe said...

Rietta xpndai bab2 tajwid nieh...dah lamer plak xikuti klas2 camne...asik sibuk ngn keje....rugikan rietta....

ps...akk t update erk sal sarang burung tu....teringin nak tengok ....lg2 bila bby dah netas...

sHaR!Na eLyaNa said...

sory ya kak lmbt on9..akak bole tgk tuto cini http://opzzpinky.blogspot.com/2012/05/cara-nak-letakkan-header.html

gud entry..thnks 4 sharing :)

ieda said...

alamakk dah lama x ngulang ngaji .. hurmm kena nie ..;)

9n0L4 said...

betul lah tu. tajwid ni mmg kne blajo dgn cekgu. takleh blajo dgn buku aje. ;)

Masya said...

bile kite mengaji kenelah tahu tajuidkan barulah bacaan tu sedapp bunyinya...

IntaNBerliaN said...

ooo macam tu... thanks kongsi.. sbb sy sndiri pun bab2 tajwid ni x arif sgt..

Tihara said...

Ya Allah, banyak lagi akak tak tau eita, main baca jer..kalau akak nak belajar ni kena berdepan dengan guru..baru bunyi sebutan..tapi berbanyak2 tima kasih kat eita sebab bagi bayangannya....terima kasih untuk ilmu ni..walau sikit, kesannya banyak sangat manfaat...

telo burung tu insya Allah selamat, mereka lagi banyak bertasbih dari kita kan..akak selalu terfikir macam tu...hurmm

NOOR FATIN said...

dah lama xbelajar tajwid, jadi lupa dah. hehe bagus la akak belajar tajwid. saya pn nnti nak belajar balik. refresh balik otak ;)

Nazayiena said...

Kat sklh dulu x belajar lebih teperinci tajwid nie....

Papa Mifz said...

bagus perkongsian nih...tq yer..

Yumida said...

lama dh x blaja psl tajwid2 ni...alhamdulillah ade jugak bloger yg sudi berkongsi...

follower ke 543

Si Matatajam said...

Followed here. Lps ni nk join jd pelumba harapan negara

eita said...

@izan mama mia
nak suh cepat ingat..
tu yang buat en3 sikit...

eita said...

@Aine Ainun
memang lah..
kena hari2 membaca..

tak sempat rasa nye..
kapal wonder pet kena baham ribut..hahahhaha

eita said...

@cah_kesesi_ayutea
ghorib?
apa itu?

eita said...

@fieda
hari2 ribut kak...

eita said...

@Ujie
termasuk lah kak...
salah sebutan bacaan jadi lain lah...

kena belajar balik ni ...

eita said...

@Acik Erna
wslm kak...
dulu ita ngaji dengan orang tua...
tajwid kurang di titik berat kan..
jadi cari guru lain..
alhamdulillah jupe ustazah ni memang banyak yang takde jadi ade...

eita said...

@Telor Power
sebab tu lah kena cari guru..
senang dia pantau bacaan kita

eita said...

@Karukord Jagau's
kena mahir kan diri..
nanti senang nak ajar anak isteri kan...

eita said...

@HeNRieTTa JoSe
memang rugi..
akak kan tetap curi masa selama 1 jam untuk ke kelas..
memang kena curi....

akak pun tak sabar nak tunggu dia menetas...
xleh tengok selalu takut mama dia lari

eita said...

@sHaR!Na eLyaNa
takpe...
nanti akak gi cek ye..
tima kasih banyak2..

eita said...

@ieda
memng kena lah ...

eita said...

@9n0L4
belajar dengan buku lagi lah payah...
tak tahu sebutan kan...

eita said...

@Masya
betol2...

eita said...

@IntaNBerliaN
ita pun masih belajar jugak ni...

eita said...

@Tihara
betol tu kak..
kalau nak belajar tajwid memang kena cari guru yang betol2 tau....
kalau tak susah jugak..

harap2 memang takde apa2 burung tu..
pagi tadi gi jenguk...
ok je..

eita said...

@NOOR FATIN
dah tua..
kena lah cari ilmu sikit....

eita said...

@Nazayiena
kat sekolah cuma belajar asas je sikit2.....
jadi nak banyak kena belajar cari sendiri lah..

eita said...

@Papa Mifz
welcome

eita said...

@Yumida
kongsi mana yang mampu je

eita said...

@Si Matatajam
bersiap sedia untuk training
hehehe

Prince of Noob said...

terima kasih atas perkongsian ilmu ini... done follow - Noob

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...