Thursday, May 10, 2012

LOGHAT GANU???


membaca komen dari izan mama mia ni buat semangat nak tulis...
tapi terfikir leh ke?
hah!!..hentam je lah...
sebenarnya aku ni bukan orang ganu pun..
ic aku 06....
tapi lahir je kat pahang..membesar dan makin membesar...membesar dengan sihat di ganu kite...
hahahhaha...

meh sini aku ajar base ganu sikit...

  1. ROK....rok ni ada 2 makna...bergantung pada ayat...1 ayat brmaksud semak samun....1 ayat lagi bermaksud kurang sihat....

cth 1: uncle jonni mencangkung dalam rok sambil melepas kan sisa toksin yang terkumpul....
cth 2 : intan berlian rasa dok rok hari ni sebab mengalami alahan yang teruk....


2. PANAS KETEK....panas yang melampau....tapi takde lah sampai mengigit kulit korang....

3.MUSANG....bermaksud....bekeng....bekeng plok bermaksud garang....takde kaitan langsung dengan musang berjanggut...

4. SUPEK ROK RAK....bermaksud plastik....bukannya bermaksud plastik tengah menbuat pesta rock n roll.......

5. KANER....bermaksud telekung sembahyang...bukannya keranda...ataupun pertanyaan 'katner tu'..
takde kaitan sama sekali....


rasanya cukup lah kot..
nanti2 aku fikir lagi.....
ngantuk ni..baru sudah basuh baju....

pssstttt.....kepada watak kat atas tu harap maaf ye..aku gurau2 manja je.....

38 comments:

Ujie said...

adui..ni kalau eita ckp perkataan ni sume kat akak..mmg tak paham.

lagi2 yg musang tu..mau ingat betul2 org kata kita musang!

izan mama mia said...

tuan yang minta entry datang baca....wah...mmg dok fahang langsung kalau tak dok kamus nih..tq eita yang kiut..dok panas ketek..malang-malang pong..bokpo tak taho...
hahahah..baru belajar dah praktik ni..lulus dok cikgu???

teratak hati said...

biase dh dengar base ganu ni,rmai kwan2 ganu ms study dulu..tapi kaner tu tk penah dengar pulak diorang sebut..

eita said...

@Ujie
hahahha...kena belajar ni

nanti ita buat en3 pasal musang....
kes salah faham punyer pasal...

eita said...

@izan mama mia
hahahaha...dasat betol bahasa ganu izan.....
ita plok yang dok faham....

eita said...

@teratak hati
biasa orang kampung je lah guna perkataan tu..terutama mokcik2...

fieda said...

Aduhai..kelakar la izan ni..aritu tergelak kan izan dgr kak fieda ckp dlm tepon..kak fieda pun speaking gini gok cuma pekat la ckp kalau balik ktn.duk sini kontrol gok sikit2..

Camy Alya said...

ohh. baru fahamm ^^

cik.blogger. sengal said...

=))....contoh kak eita terbaik dr ladang =)) **==

Telor Power said...

kehkehkehkeh.....

IntaNBerliaN said...

hihii.. yg supek tu.. biasa sy panggil supek je.. tadok pulok pKATAAN ROK RAK..HIHII

izan mama mia said...

hehe..sampai cikgu tak faham pulak doh...dasat amende tu...xper nnt tgg kamus akan datang..kawe kecek kelate ok gok..kalu ganu meme tak luluh...

Teenager Housemaid said...

erk..okey..memang baru tau perkataan2 ganu ni..hehehe

Tihara said...

wahh dop pahang ge setarang la eita..sebuter habok ambe dop pahang, sbb ambe duk kat pahang kang...tp bagus la entry ni, rajin2 la wat kamus ganu..leh study lebey nt :)

NOOR FATIN said...

saya dok lama je kat ganu tapi langsung xpandai cakap. cakap kedah jugak.. ekekkke

Karukord Jagau's said...

nk blaja jugak lah :)

eita said...

@fieda
izan cakap langsung tak faham...
kihkihkih

eita said...

@Camy Alya
bagus anak murid cikgu..
cepat faham...

eita said...

@cik.blogger. sengal
hahahha...akak saja gurau2 je tu....
marah gamoknya uncle jonni tu

eita said...

@Telor Power
:)

eita said...

@IntaNBerliaN
orang tua biasa tambah rokrak....
satu lagi supek gelenyar....

eita said...

@izan mama mia
hahahha.....
kena belajar lagi tu...

biasa orang nak cakap ganu tapi gi tang cakap kelantan....

eita said...

@Teenager Housemaid
banyak lagi dik oiii...
tapi malas nak fikir...

eita said...

@Tihara
hahaha....akak duk pahang sepatutnya mesti pahang tu....

eita said...

@NOOR FATIN
kena belajar lah noor...
kan boleh tukar2 loghat...

eita said...

@Karukord Jagau's
meh blajar...

MOH KEMBARA said...

Salam Ta,
Gapo mung dok tulis dalang basa Ganu? Comey dengak! Akak ada kawang dok Speng nu, alaaa tempat Kelab Baselona tu, dia sokmo ghoyat dalang base Ganu dalang Fesbuk!

Waqheh said...

salam eita, blog kamu semakin membesar sekarang sejak minum susu enfagrow. gua pernah pi ukraine dulu. 6bln gua lepak kiev ibu negara ukraine. bahasa ukraine dgn bahasa ganu tak jauh beza...

9n0L4 said...

haha. kaner? dok penoh dgr pulok kite. huhu.

HeNRieTTa JoSe said...

dok rajin dengo plak pasal musang tu...tp rietta biasa paggel supek gelenyar...dk thu la tu ganu ke klatang...

~SaL IjOu~ said...

sy suke loghat ganu!~ ;p

p/s: uwaaa..sy rindu nak berblog tp keje dtg bertubi2 sebulan dua ni~ penat badan n otak~

eita said...

@MOH KEMBARA
wslm kak...
kalau tulis bahasa ganu takut orang tak faham..
hehehehhe

eita said...

@Waqheh
hahahaha....
sebab tu lah kata bahasa ganu ni bahasa ke 2 terbak dalam dunia..
kihkihkih

eita said...

@9n0L4
apa lah ja...nama je orang ganu..
takan tak pernah guna kot...
hahhaha..berat2

eita said...

@HeNRieTTa JoSe
ada....
selain supek rok rak..
supek gelenyar pun ada orang panggil jugak

eita said...

@~SaL IjOu~
kalau suke leh belajar...

tu lah asl singgah takde update...

9n0L4 said...

haha. doh mmg dok rajin dgr. hulu ngat kot? huhu.

Che Rosliza Che mat said...

Hahaha....lama dok dengar bahasa ganu kite....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...