Thursday, November 22, 2012

SEBELOM & SELEPAS...



SEBELOM.....
kalau sebelom kawen bile makwe duk berleber..suka je dengar....
'awak kan kalau berleber..seronok sangat..rasa macam nyanyian unggas je kat telinga'
'betol ke awak'..
'betol....rasa macam hidup sunyi je tanpa bebelan awak...'

SELEPAS....
kalau pah kawen isteri duk membebel...bingit nye telinga....
'ayang..boleh tak kalau sehari awak kunci kan mulut awak tu...letak gam cap gajah pun takpe'
'nape plok..dulu abang cakap..suke dengar..'
'tu dulu...sekarang ni rasa macam nak berdarah dah telinga saya ni...'

SEBELOM...
kalau dulu..xleh tengok kita sakit..jatuh ke apa ke....memang maut lah org tu..
'aduhhhh.....sakit nye..'
'nape nyer awak?...'
'tersepak batu lah awak...nak tercabut buku lali saya ni hah'
'apa?..kena batu..jap..jap..saya gi ambik tukul...jahanam punyer batu...'

SELEPAS....
sekarang ...kita plok yg kena marah..huhuhu...
'aduhhhh...sakitnyer..
'nape plok nyer...'..
'tersepak batu lah abang..sakit nye...'
'mata awak taruk kat mana...kat dalam pusat ke?...batu punyer besar terconggok kat situ..tak nampak..
lain kali jalan bawak kanta pembesar...'

SEBELOM....
kalau dulu..kentut pun bau wangi kan...
'prooottt....alamak awak..saya terkentut lah..malu nyer..'
'eh ..eh..takpe....saya paling suka awek yg suke kentut ni...kentut lah lagi...awak tau...kentut awak tu..macam satu bunyian yg memang sungguh merdu tau...bau dia plok...walaupun macam lori sampah..tapi tetap wangi pada saya....'

SELEPAS...
sekarang kalau kentut memang hancur lah telinga dengar dia duk bebel..
'proottt....alamak!!!...sori abang..terkentut plok...'
'awak ni makan bangkai  ke apa hah?...lain kali cuba pergi kentut kat lain..tak senonoh...eeeiiii...busuk nyer..
'laaaa...dah kentut..memang lah busuk...'
'menjawab lah lagi boleh menjawab...aku lesing jugak karang ni...'

SEBELOM...
kalau dulu..janji nak masak macam2....
'awak..pandai masak tak?
'nak kata pandai tu taklah..tapi kalau setakat orang buat kenduri kendara tu padan saya sorang je masaknyer..'
'ye ke?...kalau macam tu berbaloi lah saya bagi hantaran 20 ribu..'

SELEPAS...
sekarang....masak air je yg pandai....kuang..kuang...
'aiiikkkk!!...air suam  je...nasi2 takde ke?..
'sebenar nyer...sebenarnyer...ayang cuma pandai masak air je..tu pun tak tau mendidih macamana'..
'kalau setakat masak air...50 sen je abang bagi hantaran...dah..dah..pulang balik duit hantaran tu...rm19999.50..cepat..!!!

SEBELOM....
dulu ..takpe makan petai...
'sori awak..saya lupa gosok gigi...ada bau petai kan..'
'hissshhh...mana ada lah...walaupun bau petai..tapi tetap wangi bagi saya..tu menunjukkan awak ni seorang gadis melayu..suka pada ulam-ulaman...

SELEPAS...
sekarang..jangan harap nak dapat makan...maklum lah mat salleh celop..
'sori lah abang..tadi kawan bagi petai.sedap plok lama tak makan..tu yg berbau sikit..'
'lain kali kalau ayang nak makan petai..pergi makan dalam stor ye...bau dia tu..macam nak pecah hidung saya ni hah'

SEBELOM...
kalau dulu..xleh berenggang....dah macam burung enggang dah jadi nyer..
'awak...nape jalan jauh sangat...nanti kan tak pasal orang mengurat saya plok..'
'dah awak tu jalan laju sangat..'

SELEPAS...
sekarang suh kite jalan belakang...
'ayang..leh tak jalan tu biar jauh sikit dari abang ni....rimas.tau tak..rimas....'


SEBELOM...
kalau dulu suka sangat makan minum...
'laaaa...nape awak order 1 je..untuk saya mana nyer..'
'satu makan berdua baru lah romantik..kan..kan..'

SELEPAS..
tak suke berkongsi....
'nape order 1 je..ingat abang ni tak mampu nak bayar ke?'
'romantik lah sikit abang..'
'romantik apa kejadah nyer...





entry suke2 je ni...
dapat idea ph bergayut dengan abang zek..
dia cakap aku suke berleber.....
bukan berleber..aku royat je..
kihkihkih




64 comments:

Kasih Salina said...

salam eita..selalu dengar orang cakap camni..sebelum & selepas sebuah perkahwinan..banyakkan berdoa untuk dapat suami bertanggungjawab & memahami isteri..akak alhamdulilah, selepas kawin suami rajin menolong & membantu, ringan tulang mengurus ank2 & kerja rumah..

IntaNBerliaN said...

hihiii macam dah banyak pengalaman la ita ni

hananhadila said...

x nak suami macam tu :'(

Jay Ar said...

Memang kadang2 realiti tak seindah mimpi. Kita hanya benar2 mengenali pasangan kita selepas 5 tahun berkahwin. Tapi apa pun kesabaran dan doa adalah ubat terbaik mengekalkan kerukunan rumah tangga...

sHaRiNa eLyaNa said...

ish jahat sungguh..nazubillah..

eita said...

kasih salina....

wslm...
in shaa Allah...harap2 dapat suami yg baik...

eita said...

intan berlian..
hahahahhaha....saja je suke2..

eita said...

hana...
sentiasa berdoa lah..

eita said...

jay ar..
betol doh tu

eita said...

sha...

mana jahat..diorang bergurau je tu

Karukord Jagau's said...

aowh..! saya tak berapa tau...sbb lom kawen hehehheee

eita said...

karukord...

hahahahah.....kita samalah....

jaakechik said...

hihi.. tersenyum sensorang jaa baca entry eita ni. ada yg kena kat btg idung sendiri, ada yg kena sipi2...haha.. yg pasti mmg sebelum kawin dan slepas kawin amat kontra sekali.... :)

eita said...

Jaakechik..
Haha..ita suke2 je .

izan mama mia said...

muhhahahah..kawen dl laa ita baru tau...betul tak semua tuuu..bukan semuanya begitu eita...ada juga yg bernasib baik dapat pasangan yang cintanya meluap-luap sampai ke akhir usia...hai abang zek..ish siapa tuuu....

izan mama mia said...

klik juga...untuk eita...

MulutPayau said...

bnyak betul prbzaan sblum dan selepas ya....

-meeSUPERGIRL- said...

itu motivasi. Bukan bleber royak ke abe zek tu. Haha

nuyui a.k.a miss YUI said...

haha.. kalau tak buat cmtu, tak jd kan..

nora said...

dulu lain sekarang lain..dulu tak nampak true kalernyer lagi..

9n0L4 said...

haha. bende gini atas diri dan pasangan masing masing. sbb tu lebih indah, bercinta lps kawen. :)

wantie said...

hehehe... itulah asam garam rumahtangga. yang tu lah menjadi lebih manis, pahit, kelat dan pelbagai perisa yang ada...

ala.. kalau dah kawin complain itu le ini la. tapi bila berjauhan sikit, dok rindu gakkkkkkkkkk...

waaaa... akak tengah rindu ni. hubby balik kg dia semalam...

Ujie said...

Lawak la ita!! ^___^

Tapi mmg ada yg mcm tu. Mungkin tahap rasa cinta dah turun.

PinkUmmi said...

Salam
Memang berlaku sekarang nih...Hanya empunya yg tahu..Tp akak alhamdulillah, walaupun nak msuk 5 tahun berkahwin, belum jd mcm kat atas nih

Tihara said...

as salam

abg zek tu, bakal tok laki mung ke ita..hehe
kemain lagi bergayut sampai terkentut2 gitu..
;)

QasehnyaRania said...

Semoga cik ieta dpt yg terbaik..

izzah said...

hehe...betul tu...before n after marriage is totally different 100%...betul kn org selalu kata,jgn nk berangan lebih2 sbb lepas kawen mmg lain,dh nmpak rupa sebenar..hehe...

cicileydi said...

gud luck ^^

SLM..please www.cicileydi.com

a.samad jaafar said...

Tak Adil..!!! [sambil genggam penumbuk..]..

ngape laki je kuat komplen.. ??? Saya ok je.. huhuhu..

NIA SI DRUMSTICK said...

tu la lelaki kan kak..ms kapel pon kdg2 dah gitu..lepas kawen mesti sm je..cepat je berubah..xleh ke nak kekal gitu...eishhh

Si Matatajam said...

Nasib baik my hubby x camtu..hi hi...

Masya said...

hihihihihi... ade betul nya jugakkan.. x banyak sikit tu ade... tp belum pernah lglah terjadi dlm diri hihihihihihi

TiranaAduka said...

salam ieta.
Syukur alhamdulillah tirana aduka maintain..still romantik macm dulu..hehe malu la pulak tulis ni. Rasa cam bru semalam je kawen..

Jna marcello said...

hahahahahah NORMAL ITU ;))
klakar laa entry ni awk ;p

Fariz Reza said...

sebelum dan selepas ...biasa la tu..norma kehidupan

Fariz Reza Dot Com

eita said...

izan...

hahahah..kita suke2 je....

abang zek ialah...ialah..ialah....
hehehhe...no komen

eita said...

mulut payau...

biasa lah kehidupan ada pasang surut dia

eita said...

mee...
hahah..betol..betol..akak sokong tu

eita said...

nyui...

tau takpe

eita said...

nora...

kalau selalu bertukar kaler.dah macam nak jdi ssumpah plok.

eita said...

9n0L4...

hehehe..betol..betol

eita said...

wantie..
marah2 sayang kan..

rilek r kak.....

eita said...

kak ujie...

bila dah tengok hari2 macam ni lah....

eita said...

pink ummi...
wslm....

umah tangga masing2 kan...lain lah citer dia...

eita said...

kak tiha...

wslm..

hahahahahha...ye la...

eita said...

qasehnya rania..

amiiiinnn

eita said...

izzah..

sebab masa bercinta semua orang nak nampak baik...tu sebelom dapat..

bila dah dapat baru kita alami nye sendiri

eita said...

cicileydi...

nanti kita terjah ye

eita said...

a.samad..

laaaa...rilek lah yob..takan marah kot..

ita suke2 je.....

eita said...

nia..

perangai diorang susah nak di jangka

eita said...

si matatajam..
alhamdulillah

eita said...

masya..

sikit2 takpe

eita said...

tirana aduka..

wow.....

eita said...

jna..

memang normal sangat2...

eita said...

fariz reza...

itu lah kehidupan

CikZaitul said...

alamak...

takmau lah bakal somi macam tuh..
tapi tulah abah sy pun penah pesan mcm tuh,
:)

syiela said...

tersenyum je baca.. apapun realitinya begitu lah.. ada yg berbeza selepas kawen.. apapun doakan moga dapat jodoh yg baik

9n0L4 said...

sblm kawen tu buat la mou siap siap. huhu.

ateelia said...

:-)) kalolah semua yg dikata masa "sebelum" tu boleh kita rekod dan pasang balik...tapi banyak gak yg rekod dlm kepala, dan...

Puan Kutu said...

benda nie semua mmg standart.sedikit sebanyak mmg byk perubahan akan berlaku sebelum kawen n selepas kawen..tp ada gak tau yg lebih indah dr sebelum kawen..lepas kawen lg best dr sebelum kawen.klu nak tau eita kena kawen la.muahaha..

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

ala kita xsuka la yg selepas tu hahahaha.....

Che Rosliza Che mat said...

hubby akak so far so good hihihi...

kinara kinatara said...

huhu..nak stuju boleh x?huhuuh..stuju sangat2 kak:)

kinara kinatara said...

huhu..nak stuju boleh x?huhuuh..stuju sangat2 kak:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...