Tuesday, November 6, 2012

PERGAULAN TANPA BATAS...

lepak kat fb terjupe lah fb Dr Zubaidi hj ahmad...
kalau nak baca banyak lagi leh je lepak kat BLOG dia
jadi aku sekadar copy je lah apa yg Dr Zubaidi tulis...
banyak sangat berlaku sekarang ni pergaulan yg langsung tak menjurus pada kebaikan...
sekadar renungan untuk kita bersama...

Permulaan bagi segala skandal dan hubungan terlarang ialah apabila lelaki dan wanita sama-sama MEMBUKA PINTU HATI hati untuk menyeberangi sempadan. Iblis tidak akan memasuki pintu hati yang tertutup.. Jadi jangan buka pintu hati kita untuk berlebih-lebihan ketika berhubungan dengan wanita bukan isteri kita.


Apabila kita berkawan dgn individu berlawanan jenis, atas sebab kerja dan sosial, kita harus meletakkan batu sempadan di awal perkenalan. Ini akan memberikan isyarat pada kita sejauh mana kita boleh berhubungan. Jangan keterlaluan sehingga memasuki 'tanah' orang..

Perkataan SAYANG tu tinggi nilainya. Hanya yang layak saja patut menerima dari kita. Kalau perkataan SAYANG diberikan pada semua org, tentu nilainya semakin rendah.


ermm..nape plok aku jadi serius malam ni.....

53 comments:

HeNRieTTa JoSe said...

Suka pnggil ank ank buah sayang...huhuhu...mmg syg pown kt dorg....

izan mama mia said...

bebudok zaman ler nih...zaman anak2 kiter ntah camana pulok.

Tihara said...

as salam

ita dah semakin matang..nice sharing..
betul tu bila dah ter over, memakan diri juga akhirnya..

wantie said...

Betul tu. Mcm mak t selalu ckp. Kalau dah bagi titi senanglah org nak lalu.

wantie said...

Maaf terguna perkataan t pulak kat kamu. Akak le... Hehehe

Karukord Jagau's said...

perlu tahu akan batas2nya

Ujie said...

Peringatan yg sgt baik..sbb skrg pergaulan kita lebih luas-kat alam maya mcm ni.

*slalu gak baca blog Dr. ni..cari info & motivasi diri.

QA's ~ mamapapa said...

betul tu,kn...sgala2nya perlu dibataskan ..biar brsempadanla sgala2nya n jgn sesekali menurut kta hati yg tak ketahuan :)

sHaRiNa eLyaNa said...

Nasihat buat diri sha sndiri..thnks kak info yg bguna..

9n0L4 said...

orang yang sudah kita miliki itu lah yg wajib disayangi. :)

syiela said...

semuanya perlu di bataskan..

suka entry ni

MAZLIZA ABD RAZAK said...

yup..betul
orang tertentu jer yang boleh dapat perkataan SAYANG

ateelia said...

Salam
Hari ni penat sgt dgn keje so nyinggah jap...
wow, very good info. Dulu2 ada gak tengok blog
Dr ni, memang bagus dan sekarang lagi bagus nampaknye...

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Kadangkala kita merasakan bahawa kita telah menghampiri jalan Allah SWT walhal dlm keadaan sistem penghidupan yg rosak skrg, manusia teraba2 mencari petunjuk dan apa yang sebenarnya mereka mahu kita pun tak tahu! Yang buat maksiat dan bergelumang dgn dosa itu jangn ceritalah.
Ukuran disisi Allah SWT adalah sejauh manakah kita menghayati AlQuran, jika tidak kita ini tiada nilai disisi Allah SWT.
Surah AlMaidah:68 قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلَىٰ شَيْءٍ حَتَّىٰ تُقِيمُوا التَّوْرَ‌اةَ وَالْإِنجِيلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّ‌بِّكُمْ ۗ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرً‌ا مِّنْهُم مَّا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّ‌بِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرً‌ا Katakanlah: "Wahai Ahli Kitab! Kamu tidak dikira mempunyai sesuatu ugama sehingga kamu tegakkan ajaran Kitab-kitab Taurat dan Injil (yang membawa kamu percaya kepada Nabi Muhammad) dan apa yang diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu (iaitu Al-Quran)" Dan demi sesungguhnya, apa yang diturunkan kepadamu (wahai Muhammad) dari Tuhanmu itu, akan menambahkan kederhakaan dan kekufuran kepada kebanyakan mereka.
p/s Bukankah kita juga termasuk yang mewarisi Kitab AlQuran yang Allah SWT turunkan? Wallahualam.

IntaNBerliaN said...

sy pun selalu baca post dr zubaidi kt fb...

IntaNBerliaN said...

tutup kedai ke mlm ni?.. hihi

Asrul "iLham" Sany said...

bergantung pada niat...?

Si Matatajam said...

Nauzubillahiminzalik...Moga dijauhkan dr hubungan terlarang tu..

QasehnyaRania said...

pokok pangkalnya hati..

KY said...

pergaulan tanpa batas akan membawa kita kearah kehancuran...perlu memilih teman dlm pergaulan ni..

man said...

syg krn allah swt je

Puan Kutu said...

hehe org lelaki mmg mudah mengeluarkan perkataan sayang.hati2 ye!hikhik

teratak hati said...

Serius entry eita kali ni..hehe..pergaulan bebas bdk2 muda skrg mmg nmpak sngat makin teruk..

izzah said...

true indeed...teruk kan sosial zaman skrg ni eita....baru tegur anak murid td sebab penuh kat leher dia love bite....ingat ckgu ni xtau ke....menidakkan sgguh2 wlaupun terang2 ada bukti...sedih sgt rasa...

Jna marcello said...

nice sharing ita!! peringatan yg sgt bagus actually!

eita said...

rieta...

akak pun panggil diorang macam tu jugak..

eita said...

izan..

tu lah kata..

eita said...

kak tiha...
hari2 duk tengok benda sama je kak...
depan mata..

eita said...

wanti...

betol2...
boleh belaka nak guna apa..janji rasa selesa n mesra

eita said...

karukord...

ha'ah kan

eita said...

kak ujie..

untuk ingatn diri sendiri jugak ni

eita said...

qa's...
betol2...tahu batas2nyer

eita said...

sha..

untuk ingatan kat akak jugak ni

eita said...

9n0L4..
tepat sekali..

eita said...

syiela...

yea..

eita said...

mazliza...
mahal perkataan sayang tu...

eita said...

atelia...
wslm...

dah lama tak dengar kabor...
guane sekarang ni?..

eita said...

tajnur...

waalaikumussalam..

rasa nye kita dah makin jauh je dari ajaran islam yg sebenar..

eita said...

intan berlian..

terjupe baru ni..
ada kawan yg suh baca..

tak tutup pun kedai..
sibuk...tak sempat..

eita said...

asrul...

mula2 niat..
phtu terniat...

eita said...

si matajam...

insya allah..

eita said...

qasehnya rania..
ha'ah kan cik su

eita said...

KY...
takut jugak kalau teman sendiri yg terjebak..

eita said...

man..
ye betol tu

eita said...

puan kutu..
memang sangat2..cepat je sayang nyer..walhal baru je kenal 3 hari

eita said...

teratak hati..
terserius lah plok...

eita said...

izzah...
memang teruk..ita pun hari2 duk tengok benda gini...

budak2 sekarang ni bangga sangat dapat tyunjuk benda2 macam ni...
geram rasa..macam nak sepak je

eita said...

jna..
:)

Siti K------- said...

hal2 cmni mmg kena serius kak :)

smoga kita dapat jaga diri masing2...huhu

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

pergaulan bebas bdk2 muda skrg mmg makin teruk....tkt betul dgn dunia skang ni

IntaNBerliaN said...

done lifebouy :-)

Masya said...

insyaallah pergaulan yg dijaga dr awal perkenalan insyaallah akn dilindungi....

Che Rosliza Che mat said...

nice info ieta untuk pengajaran...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...