Sunday, January 6, 2013

CATATAN PERJALANAN AKU.....1

date : 20.12.2012...

net dah sambung balik....jadi aku nak berciter lah...
biarlah citer aku ni dah lapuk..nak citer jugak...
hahaha......
umah aku banjir...mlas nak tengok...
kakak aku ajak ikut dia blik KL...
aku pun ikut lah...
tapi singgah umah mak mertua kakak aku dulu..
no hal lah..bukan aku tak biasa pun..
dah banyak kali ikut kakak aku..
di sebabkan dah banyak kali gi..
dah takde apa nak ambik gambo..

mak mertua kakak aku buat..
buah melaka kukus..
sedap jugak..
bab tak pernah makan..

bunga terung kat tepi umah dia..
selebihnyer duk menyembang atas umah..
nak turun hujan lebat..



date : 23.12.2012....
(ahad)

ikut kakak aku gi kenduri kawen kawan dia..
nasib dah mintak izin...
yelah orang bukan jemput aku..
nak ikut kena mintak izin dengan tuan umah dulu kan..
memang jakun lah plok..
hahahah..dah tak pernah gi kenduri dalam dewan...

tak tahu kat mana..
aku ikut je..

tu dia..
meriah giler...
ambik dari ruang udara..
tunggu jugak pengantin sampai ..
tapi takde jugak..
duk tengah bersolek lagi..

nasib hari tu aku tinggal kan susuk aku kat umah..
jadi kenduri kali ni leh lah makan daging..
sedap sangat..lama berpantang daging..

pencuci mulut..
seumur hidup aku tak wahi makan kuih ni..
sebab ada pulut kat bawah...
nanti habis susuk platinium aku..
tapi kan dah cakap kan..
aku tak pakai susuk untuk kali ni..
jadi leh lah makan..
1st time makan..
sedapppp...

cendol susu tepung..
ramai sangat yg makan cendol..
sudah nyer hanya ada air je..
n cendol 2 urat..

masa kuar dari dewan..
aiseyymen...motor beb...
mengancam tu..
tapi yg tak mengancam nyer..
topi keledar..
tak rock lah pakai topi apollo...

masa balik kenduri singgah umah abang aku kat shah alam..
abang aku jamu dengan goreng pisang..
1 biji di kerat 4 slice..
ranggup..sedap jugak walaupun..
nipis kurus macam plywood..
'CE TEKA BERAPA HINGGIT GORENG PISANG NI'...

kuar dari umah abang aku nampak..
buah kari..
tak pernah tau plok selama ni..
pokok kari berbuah..
hari tu ada tengok dalam blog..

masa balik singgah kat komplek PKNS..
masa tu orang tengah lelong baju blause..
rm 40.... 3 helai
aku sekadar lalu je..

ni lah matlamat aku yg sebenarnyer ikut kakak aku gi KL..
nak cari tafsir perkata..
kat dungun takde..
ustazah aku kata dia beli kat KL..
jadi try lah cari kat sana..
nak kirim takut salah beli..
sudahnyer datuk sendiri kena turun padang..

ni lah isi dalam nyer..
kat dungun susah nak cari kelas bahasa arab..
yg ada hanya untuk sekoloh menengah saja..
hari tu aku tanyer kawan aku.
kot2 dia tau kat mana nak belajar..
kawan aku gi bantai gelak kat aku..
katanyer nak belajar buat apa..
bukan duk kat negeri arab pun..
huhuhu..
sudahnyer ustazah aku syor kan tafsir ni..
tak pandai cakap pun takpe.
janji leh faham..
walaupun merangkak2...

37 comments:

sHaRiNa eLyaNa said...

ish..tu bahasa alquran la hehe..sha ada jg bljr sem lalu..alhamdulilah dpt ckit2 hehe..wah bestla pejalanan kaka hehe..

~SaL IjOu~ said...

salam.hye Cik Eita.pekabo? tafsir perkata tu..menariknya.kat mana beli?~

IntaNBerliaN said...

buah melaka kukus?.. mcm menarik.. camne nak wat ek..

mie said...

nampak motor terus snap...
kadang2 sama juga...
hehehhee

wantie said...

eh... akak pun tak pernahtengok buah kari. Buah dia rasa apa ek? manis tak?

HeNRieTTa JoSe said...

sakan perjalanan yea akk....cam sedap jerr buah melaka kukus...rietta xpernah try lagik...hmmmRM 5 hengget kot...kat sna kan ke mahal....buah kari rietta pernah tgk...tpi yang kecik kecik jerr....bestnye buku tafsir kata tu...xpe, asal akk leh pham n org arab pown leh paham akk...ok la tu....rietta pown xreti bahasa arab...terasa sangat rugi taw...

Kesuma Angsana said...

wah padat giler aktiviti tu

Ujie said...

RM10 kot..
Mmg sini mahal, tu yg akak tak beli. Sanggup cari pisang goreng sendirik tu.

bagus la ita nak belajar. Walau paham sikit2 pun dah okey, bolehla khusyuk masa baca dlm solat.

Tihara said...

buah melaka tu mcm kuih badak berendam..

puas jugak ita jln2 patu jumpa tafsir quran, bagusnya..teringin nak beli :)

Jay Ar said...

Tak tau pula ada buah kari...rasanya pedas mcm kari ke?? Kalau pedas boleh campur dgn mee kari..hehehe..

eita said...

sha...

tau takpe kan sha..
untung lah sha pandai...
rasa rugi je tak pandai

eita said...

salijou...

wslm..
alhamdulillah sihat...

beli kat komplek pkns..
nama kedai tu dah lupa lah..

eita said...

intan berlian...

tak tau plok...
lupa nak tanyer hari tu..

eita said...

mie..

smart motor tu

eita said...

wantie.

hahahah..tak pernah rasa kak..
ambik gambo je..
rasa macam kari kot.

eita said...

rietta..

akak pun 1st time mencba..

memang rugi kan

eita said...

kesuma angsana..

memang padat pun...

eita said...

kak ujie...

tau takpe kak...
memang mahal giler...

dah tua baru sibuk nak belajar..
huhuhu

eita said...

kak tiha..

tak tau lah kak..
badak berendam pun ita tak pernah makan...

beli lah kak...satu2 ayat leh faham

eita said...

jay ar...

hahahah..rasa nyer kot..
try lah

jaakechik said...

kuatnya berjalan... tapi meriah jer nampak majlis kawen tu kan... mesti makanan byk yg best!

p/s : terbaik buku tafsir tuu...

MAZLIZA ABD RAZAK said...

ha..ha..
moto dah kemas, helmet la pulok.
buah kari? tak biasa tengok
jakun kan..

QasehnyaRania said...

oo.. g kl..
hahaha..bantai gelak pasai moto tu:)

eheh..tak penah pula tgk buah kari tu..

alhamdulillah..dapat juga ye

fieda said...

pusat komuniti bukit cheras...??kt mane erk..kak fieda pun tak perasan..

9n0L4 said...

napok ori je kaler kueh seri muke tu. sedakkkkk je napok. hee.

Kasih Salina said...

1st time tgk buah melaka kukus..idea yg kreatif jga tu..

eita said...

jaa kechik..

seronok berjalan....

lauk di 4 jenis je..
tapi memang meriah..

eita said...

mazliza...

hahaha..tau takpe..
ita pun baru pertama kali tengok

eita said...

qasehnya rania..

heheheh..tak baik gelak orang kan...

eita said...

kak fieda..

ita pun tak tahu..
mau ikut je ni

eita said...

9n0L4..

memang sedak sungguh

eita said...

kasih salina..
dan ita 1st time makan

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

wah aktiviti dia banyak n padat sungguh yer

Che Rosliza Che Mat said...

Terliur tgk...sedap2...

Masya said...

banyaknya program dia.....

iyerlah sy pun pertama kali tgk tau.. pokok kari berbuah..

kinara kinatara said...

wah bestnya jejalan..:)
kina cuma ada tafsir biasa..:)
bagus kak mendalami bahasa arab nie...bahasa syurga..:)

9n0L4 said...

bape harge se tafsir quran tu kak?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...