Saturday, September 29, 2012

PENGUMANDANG SERUAN LANGIT......

Santai hujung minggu...
habis kan buku yg aku pinjam hari tu...
memang mengasyikkan....
sedikit sinopsis...
nak baca penuh..beli je buku ni..
takpun pinjam dekat pustaka macam aku ni hah...


BILAL BIN RABAH....

lahir di daerah as-sarah...di pinggir kota mekah...43 tahun sebelom hijrah.
ayahnye bernama rabah...
ibunya bernama hamamah..seorang wanita berkulit hitam...
mendapat gelaran ibnus-sauda' (putera wanita hitam)
dibesarkan sebagai hamba milik keluarga bani abdul dar..
selepas keluarga meninggal..
di beli oleh umayyah bin khalaf,...
meninggal dunia pada usia 63 tahun...

******************************************************

selalunya pada setiap pagi Bilal akan menunggu Rasulullah di pintu rumah...Kemudian mengiringi rasulullah masuk ke masjid. Tetapi kini, orang yang di tunggu nyer sudah tiada lagi. Rumah itu kelihatan sepi. Dengan langkah longlai, Bilal menuju ke masjid...
Kemudian duduk di saf hadapan...Bilal terpandang mimbar tempat Rasulullah berkhutbah..
terbayang-bayang wajah Rasulullah sedang duduk sambil tersenyum memandangnyer....
sekali lagi air matanya tumpah...dia segera mengesat air mata dengan hujung jubahnya bimbang dlihat jemaah yg memenuhi saf...

"waktu subuh sudah masuk, Bilal,,"beritahu abu bakar as siddiq
"saya tahu..." sahut bilal dengan nada suara yg sayu...
"laungkan azan.."..kata abu bakar as siddiq lagi...

Bilal bangun bagi melaungkan azan tetapi suaranya teresak-esak menangis...
Apabila sampai sebutan  'Ashaduanna Muhammadar Rasulullah.."..
bila tidak mampu menyebutnye...
bilal menangis teresak-esak...
orang ramai jgak turut menangis...
kerinduan mereka kepada Rasulullah begitu kuat....

"lidah saya kelu menyebut nama Rasulullah...saya tidak mampu melaungkan azan lagi.."


30 comments:

Ecah Mashuri said...

sedih cerita ni.ecah pernah baca pasal bilal bin rabah ni.

CikZaitul said...

sedih bila akk ceritakan pun saya dah terharu sgt..

huhuhuhhu..

sekarang ni mana ade oorg nak bace kisah2 cmni..sume nak bace kisah cinta2 je kan :(

eita said...

ecah mahsuri...
memang sedih giler..
terasa masuk ke dalam buku tu...

eita said...

cik zaitul...
akak tak suka citer cinta...
boring...

kalau sapa yg meghayati novel ni memang akan menangis...
terasa betapa peritnyer menghayati pengorbanan Rasulullah dan sahabat2 dalam menyebar agama islam...

angahpikah said...

buku abdul latip talib memang best.. kat rumah dah ada brapa koleksi tokoh2 islam. nanti sy kongsi kat blog sy pulak...

bc sejarah islam mcm bc novel. mmg best

Everything's Everythings said...

MashaAllah smpai begitu sekali kan Bilal bin rabah menghayati laungan azan dia..
bestnya teringin pula nak baca buku2 macam ni..

izan mama mia said...

baguslah bk ni eita...

wantie said...

sungguh syahdu.. kita yg tak pernah jumpa ni pun terasa kerinduannya. apatah lagi bagi mereka . betul tak?

Tihara said...

haah mmg sedih kisah bilal ni...menitik air mata kalau baca kisah rasulullah s.a.w..

Cik.blogger said...

^^ menarik

eita said...

angahpikah...
boleh..boleh...

tau takpe....
tak boring langsung

eita said...

everything...
tu lah kan...kita bila dengar azan pun buat endah tak endah je...

cari lah..tak rugi kalau baca

eita said...

izan...

memang bagus pun...
tak berganjak membaca nyer

eita said...

wantie...
betol...betol sangat

eita said...

kak tiha..

seyes..memang sedih....terasa masuk dalam suasana

eita said...

cik blogger..
memang menarik

Ujie said...

terasa sebaknya..sebak krn rindukan Rasulullah.

akak ada angan2 nak baca sume karya sejarah Abd Talib ni..mmg best!

9n0L4 said...

chup. nak pinjam jugakkkkkk. after ehhh. ;)

-meeSUPERGIRL- said...

macam menarik ..

Si Matatajam said...

Sebak rasanya bila M baca tentang Bilal yg terlalu rindukan Rasulullah SAW...

IntaNBerliaN said...

suka baca buku2 berbentuk camni

Che Rosliza Che mat said...

menyentuh jiwa baca kisah bilal nie...pernah baca waktu sekolah menengah dulu...dah lama dah....cr suka buku2 cam gini...boleh jadikkan pengajaran...

eita said...

kak ujie..

betol sangat2..

jalan citer dia buat kite teruja nak habis kan nyer

eita said...

9n0L4...

sambung pijam kat pustaka lah..

eita said...

mee...
memang menarik

eita said...

si matatajam...
kalau baca lagi bertambah sebak..
sebab rasa macam masuk ke dalam buku tu

eita said...

intan berlian..
buku macam ni memang bagus

eita said...

che rose..
betol2

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

sedikit sinopsis pun dh buat hati ni syahdu apatah lg kalau mebaca semuanya

sHaRiNa eLyaNa said...

sdh nyeeeeer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...