Tuesday, December 18, 2012

UBI KETUK.....

musim ubi kayu sekarang ni..
maklum lah banjir..
termasuk lah umah aku...
huhuhuuh.....
meh aku ajar satu resepi simple but nice..
ubi kentut  ketuk...
asik rebus....goreng....pengat..
boring jugak kan..
kalau ph makan korang terkentut2 aku tak tahu ye...
hahahhahahha.....


ubi kayu yg sudah di rebus...
jangan terlalu lama masak tu...
nati *berdener..
tak best..

nyor parut ..
yg telah di gaul gula & garam..
secukup rasa...
rasa nak kena kencing manis..
taruk gula banyak sikit..
kalau rasa nak kena darah tinggi taruk garam banyak sikit..

ubi tadi di ketuk / di lenyek..
menggunakan cawan..ke..gelas ke..
steamroll ke..tukul ke...
ikut atas kreativiti korang lah...
jangan ketuk kepala aku dah..

pah tu..
gaul ubi tadi dengan nyor...
sehingga mesra alam..
kalau lembik JANGAN campur gandum..
nanti takde rasa ubi..
rasa nak kena ketuk kepala adalah..
kerana melawan cakap cikgu..


pastu..
kasi bentuk ubi tu jadi bulat ..
macam ni...
kalau anak ramai..buat kecik2 je..
kalau anak sikit buat besar2 takpe..
makan sebiji 3 hari leh kenyang..

pastu..
gaul ubi tadi dalam..
gandum yg di bancuh...
gandum ni korang bancuh macam nak goreng pisang..
bukan susah pun..
takan tak reti kot..
kalau tak reti jugak nak  bancuh gandum ni..
baik korang gi mintak keje jadi tukang bancuh simen..
atau tukang bancuh air je..

pastu korang goreng...
dalam api yg sedan...
nak cepat masak buat api besar..
tapi konpem tak sedap..
sebab nanti gandum dia jadi tak ranggup....
jangan sampai terbakar dapur dah lah...


*BERDENER.....it mean...berlendir...atau pun terlalu masak..
bahasa ganu ni kena tengok penggunaan ayat...

43 comments:

umialya said...

berdener.. klatepn jolo jugop..

Asrul "iLham" Sany said...

sodap ni!...

aku slalu beli kat mak cik depan rumah... :)

izan mama mia said...

hahahha..saya kalau sebut 'berdener' kena tambah ita..jadi ;;berdener theeeee'..hahahaha..ooo..lama tak makang ubi getuk celup tepong nih..sedak nampok...

Che Rosliza Che Mat said...

Memang sedap ieta....Ingat duk kampung Langkap...arwah mak akak selalu buat hihihi

angahpikah said...

ooo nama kuih ni ubi ketuk ke.. sy pggil ubi bulat-bulat.. sedap kalau makan panas bersama teh o di kala hujan.. nyum nyum

Ujie said...

Akak sebut Ubi Getuk..bhs Jawa kot.
Suka mkn..tp tak penah buat. Beli yg frozen.

fieda said...

sedak ni...mmg kak fieda suke..

9n0L4 said...

musim ujan doh ke lening. huhu. lame doh dok balik. ;)

Telor Power said...

sekali sekala layan mmg best.
tapi saya lebih gemar ubi kayu rebus cicah gula/sambal tumis

Kesuma Angsana said...

mmg sedap ni. tq share

MAZLIZA ABD RAZAK said...

memang sedap...pernah makan
kat kg ada juai (",) sbiji 50sen

wantie said...

sedap la.. that day tak sempat makan kat umah MIL sebab tak sempat goreng. nampak le dalat peties tu dia dah siap buat ketul ketul tu.

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

hadoi sedapnyer..nk buat juga pas ni sbb kt rumah tok wani ada ja ubi kayu ni hehe

juanz said...

wah! sedapnya...... dh lama x mkn ubi nih. nak....nak...nak....

mie said...

sodapnya...
makan ubi kayu rebus dgn gula pun sodap..
ehehehee

eita said...

umi...

kelate sama sebutan ke?

eita said...

asrul..

mulai hari ni beli dengan aku je..
hahaha

eita said...

izan...
hahahahha....boleh je..

eita said...

che rose..

beli dengan ita je..
hahahha

sHaRiNa eLyaNa said...

rajinnya dia msk..hehe..sdpnya..

eita said...

angah piakh...
memang sedap pun

eita said...

kak ujie...

dah kakak ita kata ubi ketuk..hentam je lah...

ada jgak ye jual frozen..
ingat orang buat suke2 je

eita said...

fieda...
memang sedpa pun kak.

eita said...

9n0L4...

dah banjir pun

eita said...

telor power..

yang tu pun sedap

eita said...

kesuma...
:D

eita said...

mazliza..

mahal nyer..

eita said...

wantie..

kat umah ramai anak buah...
tu yg buat tu

eita said...

wanieys..

sekarang memang musim dia..
banyak orang jual

eita said...

juanz..

meh lah..

eita said...

mie..

memang lah

eita said...

sha..
jom makan

jaakechik said...

pandainya eita! jaa x penah buat menda nih... pasni boleh cuba mesti sedap makan time2 hujan ni.

p/s : berdener? tu ayat kelate gak tau...hihi.

Norzie hany said...

Sedapnya ubi ketuk....dah lama akak tak makan ni eita,bak sebiji akak rasa.

Masya said...

LAME X BUAT DAN MAKAN.. SSH NAK JUMPE UBI YG EMPUK SEKG NI.. BANYAK YG BERSERAT DAH MCM KAYU.. HUHUHUHUHU

9n0L4 said...

hah? banjir dohhh. huhu. ye ke dok ehhh. takdok berite pun. hee.

Kasih Salina said...

akak suka ubi kayu makan dgn nyor tu tapi goreng camtu tak penoh buat lagi la..kreatif la eita..

Si Matatajam said...

Sedap tu...cam best plak resepi ni Eita..

Zee Suhaini said...

sedapnya..nak nak makan musim hujan ni..panazz panazz

shahdiana said...

sedap...macam dah teringin nak makan pulok...hehehe

kinara kinatara said...

wah best nyh..:)

mau sikit..:)

Karukord Jagau's said...

ibu ketuk ke ubi tumbuk..?

QasehnyaRania said...

sedap nii..lama dah tak buat.penah buat sekali je dulu.. hihi
sdap kan:D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...