Wednesday, February 13, 2013

BATU PENYU....

masa gi tganu baru ni..
gi kenduri kawen anak sepupu aku..
saja je lah bertolak awal..
bab adik aku nak ajak gi tengok batu penyu..
ermmm..penyu yang bertukar jadi batu...
wahhhh!!....dah macam power ranger plok leh bertukar2..
hahahahha...
batu penyu ni kat rantau abang..
sepanjang duk kat sini..
ni lah pertama kali aku gi..



pembinaan tugu ni..
jadi isu dulu..
sebab mahal...
kos dia dalam 350 ribu..
semata2 nak buat tugu peringatan ni..
ada orang kata dah jadi macam khurafat plok..
aku tak tahu lah..
tapi kalau bagi kat aku duit tu..
leh jugak beli emas kan..
hahahha...sambar gelang se..

nak tau lebih lanjut..
leh baca ni hah...

kalau tak nampak meh aku translate sikit..
katanyer ada penyu yang tersesat sebab mencari satu haruman.
dari sebatang pokok...
disebakan leka tak sedar hari dah subuh...
pahtu dengan takdir Allah terus bertukar jadi batu...
peristiwa penyu bertukar jadi batu ni...
menyebabkan kawan2 penyu rasa sedih..
sebab tu lah tiap2 tahun..
semua angkatan penyu pakat duk naik kat rantau abang..
sebab nak ziarah nenek moyang dia yang dah bertukar jadi batu...
sampai sanggup bunuh diri dalam paya kat kg rantau abang...'

agak2 nyer lah..ada kaitan ke dengan atuk penyu dalam dragon ball tu hah.?


 
ni lah rupanyer batu penyu tu..
tapi di sebabkan cuaca alam..
panas hjan berembun..
batu ni pun dah retak. n pecah..
tinggal kepala dia je..

 
sampai kat tganu lepak umah abang aku dulu..
kebetulan masuk zohor..
ni lah bakal imam muda..

 
pah tu terus ke majlis kawen anak sepupu aku..
pengantin lelaki sibuk kat penanggah..
kutip pinggan...


masa balik terperangkap dalam kemalangan...
kereta no 3 depan aku berlanggar..
bab nyer tak lepas nak potong bas...
masuk balik dalam laluan..
pahtu gi bantai langgar satria...
sudahnyer ni lah akibat nak cepat..

 
bas ni lah yang kanari tu sibuk sangat nak potong..
keadaan orang tak tahu macamana..
aku cuma nampak yang satria je..
kereta remuk sebelah..
tapi alhamdulillah orang kat dalam takde apa..
elok je diorang kuar kete...
oleh itu berhati2 lah di jalan raya..
takpe bawak kete macam labi pun janji selamat sampai..


*kalau tak silap tadi kan..
aku terserempak dengan adik 9n0L4..
kat kedai runcit...
bab muka dia sepesen je...copy n paste..
bab tu aku cam ...

29 comments:

Fieda Rafli said...

ngeri betul kalau ada excident depan mata ni..

Kesuma Angsana said...

ada legend penyu ni juga yek

wantie said...

mak ai mahalnya kos nak wat tugu tu.

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

xcident tu tkt pulak tambah2 jd depan mata

Ujie said...

Buat apa la batu tu nak dipagar bagai...

Jay Ar said...

JR pernah terserempak dgn satu kemalangan ngeri, satu keluarga mati, cuma tinggal seorang kanak2 kecik menangis di sisi mayat keluarga. Darah yg banyak menyebabkan kaki JR tiba2 lemah, tak boleh memandu, mujur isteri kuat semangat sambung pemanduan...

mailey jayley said...

teringin pulak nak pg terengganu tue . .

Karukord jagau said...

aku tgh dok mikir nih......nk komen apa ye? ^__^

HeNRieTTa JoSe said...

Xtaw plak rietta sal btu penyu nie....xpernah lg rietta smpai rantaw abang....

jaakechik said...

nanti nak gi tranung nak gi jenguk gak la batu penyu nih... dah penah gi rantau abg tp xtau lak ada benda nih....btw, teruk gak ejksiden tu ek.. sokmo jer ada eksiden musim2 raya cina ni..ngeri!

Pena Menari said...

wah, jenjalan...hehe

Djangkaru Bumi said...

Kirain penyu berubah jadi batu.
Itu pengantin wanitanya sangat cantik.
Memang harus hati-hati saat mengengara kendaraan di jalan raya, biar tidak terjadi kecelakaan.

eita said...

fieda rafli..

memang pun

eita said...

kesuma angsana...

ada....

eita said...

wantie...

memng pun...wat membazir je

eita said...

wanieys...

memang takut pun

eita said...

kak ujie...

tu lah kata satu pembaziran betol kan

eita said...

jay ar...

lemah semangat rupanyer tengok darah

eita said...

mailey jayley..

meh lah

eita said...

karukord jagau...

xyah lah komen hahaha

eita said...

rietta..

btu penyu ni masuk kedalm kmpung sikit...

eita said...

jaakechik...

jauh kedalm kmpung batu penyu ni...
semua nk cepat..tu yg accident

eita said...

pena menari...

hehehehe

eita said...

djangkaru bumi...

ye.itu lagenda...

sHaRiNa eLyaNa said...

bagusla entry akak..muat smua ceta hehe..

C.T.K said...

ct pon xpernah lg jejak rantau abg tu, lalu je nk g dungun...hehehehe..

Che Rosliza Che Mat said...

baru tahu kisah rantau abang...akak tak pernah jejak pun kikiki

Karukord jagau said...

tp aku dh terkomen tu ahahhaaa

9n0L4 said...

haha. jupe kat kedai runcit mane pulok kak? ye ke dok orrr. hihi. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...