Friday, August 26, 2011

BISKUT CORNFLAKES.......


ph terawih aku n the geng nak buat biskut cornflake...
hari ni aku buat dengan di awasi oleh cikgu aku lah..
merangkap adik ipar aku...bersama dengan teacher.....
selama aku buat haram tak pernah jadi pun....
asik liut je..nak makan pun tak best...pendek kata memang tak best...
akhirnya...malam ni jadi lah aku buat...
hehehehe.....perasan...
sapa nak buat leh ikut resepi yang santai dan paling senang sekali dalam abad ni...
korang tau kan aku xleh lama2 duk kat dapur..
aku sawan buih kalau lama mengadap dapur.....
jadi korang layan je lah ye....
kalau nak makan..datang beraya kat umah aku....
err...tapi tahun ni aku beraya kat new zealand lah.....
alamak!!!!.......



bahan2 yang diperlukan....
cornflakes..
cake paper cup...
buttercup...
badam..(kalau nak letak lah..)
madu.....
gula setengah cawan tea...




mula2...
cair kan buttercup....1 buku tu ambik separuh je...
untuk 1 kotak...
abaikan tangan tu....
perasan dekat nak raya sibuk pakai inai..
menyampah aku...




bila dah cair...
masukkan gula...
kacau sehingga gula cair...
cair dalam api yang kecik je..
takut gula jadi berketul..





bila dah cair...
masukkan 1 cawan madu.....
kacau sehingga sebati...




masuk kan cornflakes dan badam.....
kacau sehingga cornflakes
mesra dengan bahan2 tadi ye...


pastu letak dalam paper cup cake...
ikut lah nak hias dengan apa pun..
kat atas tu....
atas kreatif masing2...





bakar dalam oven...
2 minit pun dah cukup...
suhu antara 80-100...
kalau lebih..hangus aku tak tahu erkk...
masuk dalam oven ni saja je nak bagi cornflakes lekat...


tadaaaaa.....
ni lah hasil nya...
1st time menjadi tu....
terharunya..


9 comments:

Waqheh said...

gua tahu nape lu beli cornflake yg free 50g..sebab lu bajet tak jadi. so ada lg ler belen ye dak keh3...

ORLANDO AHMAD said...

tangan mgko ke yg berinai tu?

tonaH iS herE said...

suhu oven tu kena berapa ea kak~

sbb ari tu masa wat, result die hangus terbakaq~

eita said...

waqheh....
hahahaha.....ala..kau ni selalu nak kantoi kan aku...

eita said...

orlando....
kalau tangan yang halus mulus dan tulus tu...sapa lagi aku lah tu..heheheh

eita said...

tonah...
suhu jangan panas sangat takut rentung lah plok

izati said...

baru nak buat biskut cornflakes esok..tq for information:)

eita said...

waaaa...nanti sama lah macam kat umah kite...

MaiChan97 said...

ehh..mcm kenal je tgn berinai tu..bukan tu tgn mak cun ke??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...