Monday, August 22, 2011

MENGEJAR LAILATUL QADAR.....



Antara tanda-tanda lailatul Qadar....

  • matahari keesokan harinya tidak panas, cahaya suram dan tidak bercahaya...
  • malam itu cantik, putih, bersih dan suci...
  • malam itu terang benderangf bulan bersinar tapi tiada bulan...
  • tiada ruang untuk bintang terbit sehingga subuh..
  • setan akan ditangkap setangkap2nya supaya tidak berpeluang untuk mengoda manusia.

3 tanda malaikat masuk kedalam rumah orang yang menghidupkan 10 malam terakhir....
malaikat akan masuk dan memberi salam dan barang siapa yang berjaya berjabat tangan dengan malaikat yang bertebaran turun akan mengalami 3 tanda iaitu....
  • tubuh badan dengan tidak semena-semena rasa gementar, takut dan rasa satu perasaan yang susah untu di gambarkan...
  • hati rasa lembut dan sayu hati...
  • bercucuran air mata.....

perbanyakkanlah zikrullah........
  • subhanaallah walhamdulillah walailla ha illah wallahu akbar.....
di samping amalan2 lain.....bergantung pada kemampuan kita sendiri....wallahualam.....

4 golongan manusia yang tidak di pandang Allah pada malam lailatul Qadar dan segala permintaan dan doa nya tidak di kabulkan.....

  • orang yang berterusan minum arak tidak kira masa dan tempat terutamanya pada bulan ramadhan....
  • anak2 yang derhaka pada kedua ibu bapanya...
  • orang yang tidak bertegur sapa sesama saudara-mara, jiran tetangga selama 3 hari...
  • orang yang memutus kan silaturahim....
marilah bersama2 kita merebut kelebihan yang ALLAH sediakan pada malam lailatul qadar ini seolah2 ALLAH nak bagi kita piala agung yang tak ternilai harga nya....berserta rahmat dan keampunan dari allah....subhana allah.....

12 comments:

Waqheh said...

Alhamdulillah tq la eita tlg ingat mengingatkan..gua pun hampir lupa dah..hajil sungguh

budak kacamata said...

renung2kan dan selamat beramal..

ORLANDO AHMAD said...

insaf

tonaH iS herE said...

piala agung utk orang orang yang terpilih~

subhanallah~

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Lailatul qadar bukanlah sekadar malam sahaja kerana malam bulan Ramadhan yg penuh dengan keberkatan. Allah SWT telah memilih diantara hamba2nya yg bertaqwa berdasarkan pada ayat
تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّ‌وحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَ‌بِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ‌ ﴿٤ Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara menurut perintahnya.
Terdapat perbezaan diantara org2 yh mengikhlaskan diri dan org2 yang diikhlaskan Allah. Org2 yg diikhlaskan adalah mereka yang dipilih oleh Allah SWT sbgmana Allah SWT memilih Nabi Musa a.s. (Surah Maryam:51) dan hamba2 Allah yang lain. Surah Maryam:58 وَمِمَّنْ هَدَيْنَا وَاجْتَبَيْنَا ۚ إِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ آيَاتُ الرَّ‌حْمَـٰنِ خَرُّ‌وا سُجَّدًا وَبُكِيًّا dan mereka itu adalah dari orang-orang yang Kami beri hidayah petunjuk dan Kami pilih. Apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat (Allah) Ar-Rahman, mereka segera sujud serta menangis.
Mengikut Tafsir AlQurtubi. Allah SWT berhak menurunkan pada sesiapa yang dipilihnya. Surah AnNahl:2 يُنَزِّلُ الْمَلَائِكَةَ بِالرُّ‌وحِ مِنْ أَمْرِ‌هِ عَلَىٰ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ Ia menurunkan malaikat membawa wahyu dengan perintahNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya dari hamba-hambaNya.
Bukan itu saja, malah Allah SWT menghantar malaikat dihadapan dan dibelakangnya sebagai menjaganya. Surah ArRa`du:11 لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِّن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ‌ اللَّـهِ ۗBagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah.
Semuga kita terpilih dari hamba2 yang disebutkan oleh Allah SWT, InsyaAllah. Wallahualam.
p/s kalau ni jadi ustaz sekejap!

izati said...

bukan senang nak dapatlailatul qadar,andai dapat...Allah,bertuahnye hidup

eita said...

waqheh.....
sama......
eita pun sering je terlupa...

eita said...

budak kacamat...
sama2 lah beramal..

eita said...

orlando..
:)

eita said...

tonah.....
harap2 kite terpilih untuk sama2 menerima nya..insya allah

eita said...

tajnur...
subhana allah.....harap2 kita semua akan mendapat rahmat nya...insya allah....
nape plok nak jadi sekejap je ustaz ni......

eita said...

izati....
betol doh tu...andai aku orang yang terpilih bahagia nyer hidup dunia akhirat....
tapi orang jahat macam aku...
x tahu lah dapat ke tak...
harap kita semua terpilih untuk mendapat rahmat dariNya...
insya allah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...