Friday, May 16, 2014

MENUAI HASIL TAHUNAN...

rata2 tempat kat aku sekarang ni musim pelam...
sampai tak tahu doh nak wat benda dengan pelam tu...
baru ni abang long aku datang ambik..
untuk bagi kat pekerja indon dia..
diorang suka goreng pelam tu + ikan..
aku pun tak pernah tahu guane rupa dan guane rasa dia...
nati lah datuk wat lawatan kat ladang ayam abang long aku..
nati aku tayer guane diorang masak pelam tu..

senang keje kan..
tak yah nak pakai galoh bagai..
teringat masa zaman kutip anggur dulu ..
masa duk kat afrika dulu..
errr...afrika ada tanam anggur ke?
hahahaha..

banyak ni je yang boleh ambik..
aku tak yah suruh lah memang malas nak kait..
aku jual 10 sen 1 biji..
pakcik kayo..

siap untuk packing..
2 supek makan pelam..
mau cirit buih diorang ni..

petang plok burung kelekeng..
datang makan buah pelam plok..
burung kelekeng ni adik beradik mak tiri burung enggan

14 comments:

QasehnyaRania said...

banyak nya buah.
buat pelam le datuk .pastu pos ke ambo sebalang dua, boleh?

goreng pelam.. acaner tu??

Acik Erna said...

Buuat jeruk sedap ni eita

JR said...

Kalau gi Perlis lo ni musim pelam harumanis. Tapi harganya mahal nak mampos - RM20-RM35 sekilo....

Kolya Ganesh said...

KT mana datuk n datin?.

Puan Kutu said...

kali ni pelam mmg jadi sungguh kan..puas mkn..smp eita siap bley jual lg..

HeNRieTTa JoSe said...

Yummy...kecur liur...wat jeruk sedap nie...

eita said...

qasehnya rania.....nak ke?...meh lah ambik buat...akak malas..kihkih..
ntah..akak pun x tahu guane..



acik erna..memang sedap pun..


jr...fuyooo..harga....cirit buah gini..


kaolya ganesh...at my home..u want?



puan kutu..hahahaha....tak jual pun kak...sapa nak ambik lah..free je...



rietta...nak ke?

Tihara said...

mak tiri akak buat jeruk pelam ni dia ada bubuh air jeruk khas..
makan banyak2 memang nak cirit je tapi lawas lah kan..
kat afrika selatan ada kan buah anggur?

MystoryPic said...

kalau musim pelam ni mak saya rajin buat jeruk... sampai hitam kuku tangan dok mengupasnya... pastu kami yg makan ni sampai ngilu gigi

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Wah! dah mula citer bab buah pelam! Ada apa2 ke? Kalau tengok dari segi pokok dia, rasa2 bukan jenis pelam pauh. Apa2 je le asalkan boleh dimakan! Kalau tempat sana, merata2 byk buah pelam mesti tempat eita tu kuat berangin supaya menjadinya pendebungaan.
Eh! bukan senang nak tangkap gambar burung enggang ni sebab terbang tinggi! Hinggap pun pokok yg tinggi! Begitule manusia kan...

shahdiana said...

pelam telur ek...cantik2 buahnya..ada ek orang goreng pelam...kena risik resepi tu eita...hikhikhik

eita said...

kak tiha....ita pun tengah wat jeruk pedas gok ni....datin nak makan..hehehhe...lawas teramat sangat tu...ada ke?..lupa plok lah...


mystorypic....sedap kan...


tajnur....waalaikumussalam....hahaha...mana ada apa2 yob..memang sekarang ni tengah berbuah..banyak...kebetulan burung ni hinggap..lepas snap terus lari


shahdiana...kat sini panggil pelam ringan...tang rersepi tu yang payoh sikit tu....sebab tak tahu...

Kesuma Angsana said...

Aduhai dah terliur dah ni hehehe

hainom OKje said...

Macamana gaya pelam muda goreng dgn ikankan....sure masam masam...sedap tu rasanya....cer le buat eita oiiii..manslah tahu pak tua suka...hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...