Wednesday, November 27, 2013

POKOK SAGA KENERI..

baru ni kena buat asignment perubatan untuk aku..
pkok saga keneri..
bile dengar nama tu kan..macam blur je..
kalau kete kenari tu aku kenal lah..
abang aku lagi siyot...kata nye kendi adalah...siyot je
tanyer kat semua orang..tapi satu pun tak kenal..
alamak!!!...guane citer.
sudah nyer tanyer pakcik google...
baru lah nampak bayangan pokok tu...
mula2 diorang cakap ada kat sekitar kuala abang..kat batu pelanduk...
hampeh....berkejar plok kat masjid paka....
huh!!...lagi hampeh...sampai dalam kawasan kubur aku cari...
sudah nyer try tanyer abang zack...
umah dia kan kat pinggir hutan..hahahaha..
sekali melata kat depan umah dia...
tapi masih was2...budak tu pun bukan boleh percaya pun..
atar mms...sekali betol...
bukan apa...kan kalu saloh..jenuh lah aku..
nak buat ubat tu..


rupa daun dia ala2..
adik beradik asam jawa...
pokok nyer menjalar...memanjat atas pokok lain..
hidup kat kawasan berpasir..
aku bawak balik tanam kat umah..
tapi mampuh lah plok....

bunga dia kiut sangat..
cari yang kembang tak jupe lah plok.


buah dia macam kacang sepat..
tapi tak boleh di goreng macam ikan sepat..


ni lah buah nye..
buah nyer BERACUN..
hanya daun n akar saja yang boleh di guna..

nak tahu lagi pasal pokok saga ni..
klik SINI






suke bila dia hadir lagi...

21 comments:

adrianna syaz said...

Mcm pnh kulihat pokok ni tp dimna ya...snggh mlm ke sini :D

BUNDA a.k.a KN said...

bunda pun macam pernah jumpa pokok ni...rasa2nya besar pokoknya kan..

umi alya said...

urmmmm kalu cmtu tu kenal le tp byk kt kg, kt sini tak pula jumpa.. (udah kamu dok kaw. taman, mana le nak hidup?)

wantie said...

mcm pernah jumpa la pokok ni. tapi tak tau pulak yg buahnya beracun.
thanks for the info.

Sayangku Zie said...

ohh biji saga dulu selalu amik buah buat main...

Kesuma Angsana said...

tq share info yer, KA baru tahu ni !

hainom OKje said...

Biji saga ni zaman Okje kecik kecik mmg selalu buat main...Tak ingat buat main apa ,....Beracun ke Eita?

Jay Ar said...

Masa budak2 dulu pernah tengok pokok kecik ni kat jalan masuk kampung, tapi entah apa orang Penang panggil pokok tu tak tau lah....

Puan Kutu said...

cantik pulak buah saga ni,sy klu pasal pokok,buah dan sebagainya lagi fail.belajar pasal pokok2 binatang2 semuanya kt blog eita.haha

harumankasehvee said...

bunga tu pernah nampak . tapi daunnya x sama ...

Siti Hajar said...

Pertama kali dengar pasal pokok ni ;)

t.a.t.a said...

wah baru nak sedap. beracun la pulak.

tajnur said...

Assalamualaikum

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Sebenarnya masa kami kecik2 pernah makan bunga dan buah muda kekacang ni! Tak tau le pula buah ni beracun, cuma setahu saya semua kekacang termasuk petai, jering dan kerdas dari keluarga Leguminosae ni ada mengandungi gas ammonia dan Jencholic acid yg tak boleh dimakan cara berlebihan! Wallahualam

Tihara said...

ingat kan pokok buah saga tadi..
buat asignment ubat mende plok mung ita..

eita said...

adriana ....pokok ni memang glamer ..


bunda...pokok yang besar tu jenis saga yang leper...boleh buat main jentik2 tu..



umi alya...hehehhe..memang kat kampung banyak....



wantie....dulu masa kecik pernah jugak main...dulu tak tahu langsung ianya beracun..


sayangku zie....saga ni ada 2 jenis..satu yang besar n leper..leh wat main jentik..



kesuma angsana....ita pun baru tau..



hainom okje....memang beracun pun..ita pun baru ni hah tau..kalau tak masa kecik dulu selamba je main..



jay ar....sini pun banyak nama jugak...



puan kutu....hahahaha.....tau lah jugak kan walau sikit..



harumankaseh...tu mungkin saga yang besar tu..



siti hajar....:)




tata....sedap kot mana sayang ooo...xleh makan pun..hahahaha




tajnur...waalaikumussalam...ita pun baru tau...masa kecik2 dulu selamba je main...



kak tiha...spesis dia jugak ni..ubat untuk paru2...

izan mama mia said...

ini ker yang kata merah cam biji saha tuu

HeNRieTTa JoSe said...

Semua mcm rietta per ah tgk....tpi semuanya ada kt pokok yg berlaianan...heheh....

QasehnyaRania said...

cam familiar je pokok ni.tp xtahu nama

Che Rosliza Che Mat said...

baru kenal pokok saga...sebelum nie kenal buah jer..

EZ MiND said...

Sy gunakan herba ni utk mengelokkàn suara masa ngajar kt skolah,bg ceramah,melicinkan suara masa bertarannum al quran dan pelbagai aktiviti yg melibatkan ketahanan suara..bg peminat suara burung diorg akan bg burung makan utk memerdukan suara burung

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...