Sunday, May 12, 2013

SAROK LADA..

baru ni teringin sangat nak makan sarok lada..
jadi lepak kat pasar cari bahan..
sarok lada versi aku....
kalau versi mak aku..
selok ikan baru jupe nyor..
kalau versi aku ..
selok nyor baru jupe ikan...


bahan2 nyer..

lada yang telah di buang isi perut nye..
(ikut suka berapa nak lada tu...aku punyer 25 biji..)
sedikit asam jawa...ambik air pekat..
15 biji bawang kecik..
halia....ikut suka...
nyor parut....rm1..
santan pekat...rm1..
6 ekor ikan selayang...di buang tulang..ambik isi je..

tumbuk isi ikan +bawang kecik + halia + nyor..
taruk sikit2 lah dalam lesung..
kalau lesung kat umah korang besar macam tempat tumbuk padi...
leh lah letak semua sekaligus..

pah dah siap tumbuk...
masuk kan air asam jawa + garam..
pah tu gaul..
kasi dia mesra rakyat..
maklum lah PRU 13..
kan baru habis..
jadi nilah masa nyer untuk bergaul mesra dengan rakyat..
hahahhaha...dah melalut aku ni..

pahtu sumbat bahan2 tadi dalam perut lada..
susun comel2 dalam periuk..
kalau tak cukup lada leh buat yang kepal...
last sekali masukkan santan pekat yang dah di campur air..
masak dalam api sederhana...
biar kan santan tu kering..
jangan sampai hangit plok...

taddaaaa...
dah siap...
lama tak makan....
jom makan dengan aku...

36 comments:

Tihara said...

haha mesra rakyat jelata laa sangats..
best la lada color meroh nyelar..
wi ko ambe suter..barulah bangkit mood bila mai sini :)

eita said...

kak tiha...

hahahha...memang lah kak...
kalau tak nati rakyat lari plok....

ambik je kak..banyak lagi ni...

Ujie said...

ohh..solok lada.
mcm leceh gak buatnya ni ya, leceh la utk akak yg tak berapa rajin nih. Eita ni mmg spesis rajin...bagus10x!

Haruno Hana 하나 said...

bestnya! suka sangat makan solok lada ni kalau ada nasi kerabu x)

umi alya said...

rasanya dah berzaman tak buat, sia2 jer arwah mak bg ilmu tp tak digunakan..

HeNRieTTa JoSe said...

Yummy...terliur plak rietta....tpi rietta biasa jmpe kt cni yg lada hijau jerr....

BUNDA a.k.a KN said...

solok lada makan ngn nasi kerabu...

fairus mohamad noor said...

mcm sedap je ni..pestaim dgr nama resepi..tq share

izan mama mia said...

cedih sbb dah byk umur gini xpernah makang solok lada nih...nak buat sendiri dah sah sah xtau...tapi kelapa dia cam buat sambal kelapa saja kan ita...

ainnoraini said...

makan dengan nasi kerabu mmg sedap..

wantie said...

kalau versi mak akak pulak jumpa ikian dulu baru jumpa nyoq. tak pe la kan mcm mana pun. janji sedapppppppppppp...

Mak akak ni memang org kedah tapi atuk dia org kelantan. apa lagi mermang hantu solok lada. so, kami anak beranak pun terikut ikut la suka..

Masya said...

baru lepas makan hujung minggu baru ni mek bg xtau namanya sarok lado eh...

Jay Ar said...

Tak pernah mkn dan tak pernah pula dengar solok lada. Kot org Utara sebut lain??

Gee GTG said...

salam kak eita.. inilah makannan first yang paling awesome semnjak saya bermastautin kat area pantai timur ni..uhhh.. cenggini nak buatnyer ..nanti nak cuba..

p/s: makan ngn roti sedapa x? muah2..^^

Obat Sakit said...

sedapnya....

Tihara said...

as salam ita,
hadiah seprais ita dah sampai..
t.kasih byk2, tekejut ambe :D

are_lin@yu said...

pndai eh buat..

eita said...

kak ujie...

memang leceh pun ..
doh nak wat guane..tekok rasa nak makan

eita said...

haruno hana..

memang best kan...
campur plok dengan telor masin..
perghhh.......

eita said...

umi alya..

ita pun lama jugak tak buat ni

eita said...

rieta..
saja guna cili merah..
pedas sikit..

yang hijau tu kurang pedas

eita said...

bunda..

ha'ah..sedap..

eita said...

fairus...

laaa....tak pernah makan ke?...

eita said...

izan..

eh!!!tak pernah makan..
komang spanar sungguh lah..
try lah makan sekali..sedap...

eita said...

ainnoraini...

memang sedap sangat2..

eita said...

wantie..

ita tak makan ikan..
letak ikan tu sebab syarat dia..
hahahha..jadi letak jugak walaupun sikit...

eita said...

masya..

orang ganu panggil sarok lada..
belah luar tak tau lah panggil apa

eita said...

jay ar..

tak tau lah plok belah utara panggil apa

eita said...

gee..

wslm...

cuba jangan tak cuba...


hahahha...tak sedap....tak best..

eita said...

obat sakit..

:)

eita said...

kak tiha...

wslm kak....

alhamdulillah..dah sampai..ingat tak sampai...
hehehehhe...saja je...

eita said...

are_lin@yu..

boleh lah sikit2

jaakechik said...

kak eita punya awatnya guna cili yg kaler merah? kalo di kelate kitorang buat ngn cili hijau... pastu org kelate panggil 'SOLOK LADA'.... heheheeee...

shahdiana said...

samalah dengan solok lada kan...hehehe..yang bestnya versi eita lada kaler merah..nampak kepedasan & cunnya...

QasehnyaRania said...

dato sy amik resepi ni ye..
suka sangat makan, kalau mkn nasi krabu.. hihi

9n0L4 said...

merohnye sarok lade ni. hehe. bakpe dok wak kaler hija. kan pru13 baru abis. hahaha.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...