Tuesday, June 21, 2011

PERKAHWINAN PALING BERKAT..ADALAH YANG PALING MURAH MAS KAWEN/HANTARAN......


sekarang ni tak kira cuti sekolah ke tak cuti sekolah ke....
majlis kawen tetap jalan....
ermmm......sebut pasal kawen ni..
menginggatkan aku pada sorang makcik...
gaya pergi majlis kawen macam pergi nak terima anugerah bintang popular....
tak faham aku.....
sambil makan sambil dengar sok...sek..sok..sek....dari makcik tu..
besar telinga aku ....dah maca telinga gajah jadinya....
ooooo....rupanya makcik ni sibuk bercerita pasal hantaran kawen....
baru lah aku tau rupanya...
kat kampung aku ni ada kategori.....
nak tahu apa dia.....jom layan aku.....

RM 1000-2000 = TARAF JANDA
RM 3000-5000 = TARAF SPM & STPM
RM 6000-7000 = TARAF DPLOMA
RM 7000-10,000 = TARAF IJAZAH
RM 13,000 ke atas = TARAF IJAZAH DARI LUAR NEGARA....

waaaaa........kalau macam ni.....rasanya ada jugak yang tak kawen2 ni....
mana lah nak cari kalau hantaran banyak macamana ni kan....
tapi bagi aku kan hantaran tinggi ke tak tinggi ke...
bukannya penting sangat pun..
janji dapat orang yang dapat bimbing kita untuk dunia akhirat pun dah ckup baik kan.....
Errrr...agak2nya lah aku ni termasuk dalam golongan mana hah?..http://www.smileycodes.info
takpe..takpe...
kau orang layan ceramah dari ustaz azhar pasal ni...nanti korang faham lah ye.....




8 comments:

JARI YANG TERBARAI said...

tempat gua ijazah 20000

beautiful_rose said...

hurmm....mintak la mahal2 esok2 habis kenduri hutang keliling pinggang.yang perempuan pun sengal minta banyak2 mcm tu.y perit nak cari duitnye lelaki.

nak cari duit tu bukan senang makan masa lagi la kan.lama2 makin tua bangka la si perempuan dok tunggu si lelaki kumpul duit sebanyak itu utk meminang si perempuan....

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Perkara seumpama ini pernah berlaku di Timur Tengah suatu ketika dahulu, terutamanya di Mesir sehingga wujudnya Ikhwanul Muslimin yang dapat meruntuhkan tembok adat2 yang semakin menebal! Kalau nak terus pertahankan status ego kekayaan seseorang tu, sampai bila?? Bukankah adat itu, manusia sendiri yang menetapkannya? Kena juga balik kepada asas dlm Islam iaitu kedua2nya mesti kesefahaman dgn saling redha meredhai dan dapat menegakkan hukum Allah SWT. Wallahualam

eita said...

jari:
waaaa....mahalnya.....
jenuh lah orang lelaki cari duit....

eita said...

rose:
tau takpe....
kadang2 tu jenis nak menunjuk etek...
konon2nya kita lah hantaran paling tinggi berbanding orang lain..
walhah....putih mata orang lelaki nak mencari duit....silap haribulan terus kensel kawen....
masa tu baru lah tau.....
letak lagi tinggi2....

eita said...

tajnur:
waalaikumussalam....
dah jadi adat dunia sekarang ni...
berlumba2 untuk menunjuk....
walhah semua tu daki dunia semata2...
perjalanan untuk keluarga masih jauh lagi...
apa salahnya bertolak ansur..
kadang2 tu baran jugak dengan orang macam ni....

ApiH said...

makin lama makin mahal la... semua kos naik...

eita said...

tapi kalau ada tolak ansur ok apa.....takde masalah lah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...