Wednesday, March 9, 2011

'JANGAN' semasa makan.....



JANGAN lupa membasuh tangan sebelum makan
JANGAN lupa membaca bismillah.......
JANGAN makan dan minum dngan tangan kiri..makan/minum dgn tgn kiri meniru perangai setan
JANGAN berebut2 semasa semasa makan....tabiat mcm tu menunjukkan sikap tamak serta mementingkan diri sendiri....ambiklah makanan dengan tangan kanan dan makanan yang paling hampir sekali...takyah nak mencapai makanan yang nun di hujung sana....
JANGAN sekali sekala mencaci makanan.......bersyukur lah dengan rezeki yang ada.....
JANGAN makan secara bersandar...x baik untuk kesihatan...
JANGAN membazir makanan..makan lah sehingga habis...kalau ada makanan yang jatuh tu boleh ambik semula buang je kotoran pada makanan...jangan sampai makanan tu di makan oleh setan....
JANGAN makan tanpa mengira waktu....mudah di hinggapi penyakit malas...dan menyukarkan ingatan untuk belajar...

5 comments:

REPUBLIK N9 said...

jangan makan sorang2, ajak aku skali

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
JANGANKAN' semasa makan, dlm tidur pun ada yang masih mengunyah....." Tetapi bila menyentuh bab permakanan ni, dunia sekarang dicemari oleh penggunaan racun pesticide, insecticide dan fungicide yg berleluasa disamping penggunaan bahan `additive`, `preservative`dan supplement terhadap pemakanan dewasa ini. Itu belum lagi cerita pencemaran terhadap air minuman dan ekologi dengan logam berat yg menjejaskan kesihatan dan mengubah `genetic traits` atau peradaban tingkahlaku manusia! Wallahualam

eita said...

republik:
jom lah aku belanja tapi kau bayar sendiri....huhuhu

eita said...

tajnur:
waalaikumussalam...
itu memang betol.....terlalu banyak sangat makanan segera....
x tahu lah nak kata apa....

suffie bongsu said...

republik n9 n eita:jangan lupa bawa aku sekali p makan..makan aku belanja,minum korang belanja

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...