Saturday, June 20, 2015

KUKURAN NYOR....

Korang pernah guna kukuran nyor yang manual dok?
zaman2 dulu mungkin ada lah kan...
zaman sekarang ni tak tahu lah jupe ke dok..
masa kat dungun ..kalau nak guna santan ..
biasa aku beli yang dah siap...
tak pun suh je kakak aku mesin nyor,..
sekarang ni duk jauh dari adik beradik kena lah berdikari sendiri..
huhuhuhu...duk kat kampung datin..
sikit lagi nak ke kawasan jin bertendang...setakat nak beli santan..
memang tak berbaloi...jauh..malas nak bawak kete...
biasa guna santan kotak...
tapi hari ni ingat nak buat pengat macam tak sesuai gitu...
kena usaha lah sikit..
mujur kakak aku bagi kukuran ...umah dia dah ada mesin nyor..
aku pow je lah..standby oncall...
mana lah tau kot nak buat kuih..
ada jugak faedah nyer...
bertambah mujur zaman muda remaja dulu mak aku paksa aku kukur nyor guna kukuran..
kalau tak mau terkial2 nak mengukur nyer..



ni lah rupa kukuran manual...
bile duk je atas kukuran ni rasa macam ..
perempuan melayu terakhir je..
hahahahha....
bersimpuh gile kau...

nyor yang telah siap di kukur..
nyor dia memang agak kasar sikit..
pahtu aku blender lah plok,...
kalau tak santan memang kurang..

akir nyer siap jugak pengat ubi+sagu..
gigih nyer aku nak makan pengat..
untuk berbuka...

12 comments:

umi alya said...

Akakpn dah lebih 20 thn tak kukur nyiur manual, ntah boleh k tak lg..

Masa kecik2 dulu, selalu dipaksa kukur nyiur, bukan sukarelawati ya..

Sheila Adziz said...

teringat zaman kecik-kecik dolu.... pernah tlg nenek mengukur nyior....

QasehnyaRania said...

akak punya kukutan mcm tu saya punya lain sikit
tempat ddk nya tu.
nk mnta dgn mak juga la nnti blh kenalkan dkt rania

alahai sy pon cdg nk buat pengat juga ni.
pengat pisang nangka. hihi

selamat berpuasa
dato datin..
masak ape hri ni ?

KeMBaLI™ said...

wow benda ney dar lama..rupanya dar macam rehal mengaji tur...sambil duduk..sambil kukur lar yer..

Puan Kutu said...

kecik2 dulu selalu juga tolong mak kukoq nyoq..mana pntah kukuron tu. la ni santan beli yg dah siap tu..sebungkus singgit ja.hehe

tiga lalat said...

salam ramadhan. hee skrg beli je santan kat kedai ., hehe

Bunda a.k.a KN said...

Pernah sangat...dizaman remaja bunda...bukan kukuran jer...yang sagat manual tu pun pernah..sampai tangan pun tersagat, berdarah...itulah orang dulu2...rajin, semuanya manual..

HeNRieTTa JoSe said...

dah lame gak rietta xguna kukuran...tpi kt rumah masih amalkan guna kukuran klu nak buat kuih,sbb nak kelapa fresh....dan tapi...bukan rietta la yang buat kerja tu...hehehe...

Acik Erna said...

Eita..lamanya acik cari tak jumpa2 lagi acik punya dah rosak..acik suka guna lebih2 lagi kot nak buat buat melaka.eita tau tak kat mana boleh beli

Cikna said...

Xramai yg ade ni seksa jgk guna kukur ni tgn mau kuat, skunk ni org guna mesin je...

eita said...

umi alya..hahahha..memang pun dulu selalu je marah2 kalau mak suh kukur nyor...


sheila adziz...zaman sekarang ni dah takde...semua mudah..

qasehnya rania...sedap nyer pengat pisang nangka...hari ni kita ingat nak buat mi kari je..


kembali...ha'ah duduk bersimpuh lagi..



puan kutu....hehehhe..masa kat dungun pun selalu beli yang dah siap...senang..



tiga lalat....hehehe...senang kje kan kalau yang dah siap..



bunda....zaman sekarang ni semua bnda nak cepat je kan bunda..



rietta...hehehhe...tu akak tau..hahhaha....akak pun terpaksa guna manual..jauh sangat nak dapat bahan2...huhuhu...


acik erna...datang trengganu lah..cari kat pasar kedai payang..kot2 ada...


cikna...memang lah...ni pun kasar je nyor dia..lama tak guna..

eMMe said...

Eita, dapnye pengat, my feveret juga ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...