Thursday, June 11, 2015

JAMBU GOLOK...@ GAJUS...

sekarang ni kat kampung aku tengah musim buah jambu golok..parang sabit..
hahahhaha......
merata-rata....
sampai dok termakan sudah nyer..
dah jadi santapan lembu sudah nyer...




ni pokok depan umah aku..
semalam rasa nak buat sayur lemak..
kait leh lah 17 tir..
dapat lah semangkuk..

ni lah rupanyer 
bunga jambu golok...

ciptaan Allah ..
x tau dari mana datang nyer..
golok dia..

buah tengah mekar..
golok dia besar dari buah...

ni yang dah masak..
kalau buah yang masak macam ni...
MIL aku biasa buat sayur pedas + kepok kering..

tadaaaaa.....sayur lemak yang aku masak..
sedap...
makan dengan ikan goreng..
and telor bawang+lada jarum..
phtu wat sambal belacan..
kalau korang lalu pun memang aku tak pelawa..
hahahhha...

20 comments:

ujie othman said...

jambu bol ke?? lama tak nampak jambu bol.

lada jarum tu apa pulak? aduhai..akak kalau masuk blog eita mmg byk benda tak tau. bahasa tak sama kan..kehkehkeh

eita said...

kak ujie....jambul bol?apa bnda plok jambu bol..hahahha...belah luar panggil gajus..kalau kat kelantan buah tere...lada jarum tu lada kecik..@ cili api kak...xpe leh beljar nanti datang terengganu senang...

eMMe said...

bak resepi lemak sayur tu eita, nnt emel kt akak emme81@gmail.com boleh.. nak try wat sendiri, sdap tak? kalo sdap, sah! tak mo pelawa sesape lalu, hahahahah...

sue sue said...

tak pernah dengar putik jambu boleh buat makan...bentuk jambu ni macam buah gajus..ke mmg buah gajus ekk.(ttbe mcm tak tahu )


singgah blogwalking..salam perkenalan :)

hainom OKje said...

Jiran balik Kelantan hari tu duk tanya sapa makan buah jambu gajus ni..... ingatkan daun dia yg buat sayur, rupanya bunga dia ke Ta.....baru pertama kali tau ni weyh..... Betullah dia ckp masak campur sotong

Nory Zoulkefle said...

jarang jumpa buah ni...macam gajus tapi bukan ehh

umi alya said...

Ieta, naper x bgtau awal2, kalu idok akak singgah ambil minggu lepas

Puan Kutu said...

jambu golok..gajus la ni ekk..buat masak lemak rupanya..baru sy tahu..org kampung pun tak kampung sangat ni.jakun!huhu

Macy Humaira said...

unik nya bentuk pokok tu.. tapi tapi... pokok mahupun buah.. dua2 tak tahu. hehee

eita said...

emme..kite dah send dah resepi tu...sedap kak...try lah..


sue sue...buah gajus lah tu sayang ooo....pujuk dia buat ulam pun sedap...


hainom okje...sayur dia biasa orang buat ulam...buah buat sayur...sedap kak..rugi tak ambik tu..


nory zoulkefle....hehehhehe..memang gajus pun..kat kampung kite banyak lagi pokok ni..


umi alya....tu lah akak tak roger dulu...


puan kutu...ha'ah...buah sama tapi nama je lain2 ikut negeri masing2..heheheheh...

eita said...

macy humaira..hehehhe..sekarang dah tau kan..

Ahmad Hasif said...

fuh sedapnye tgk masakan tu..
buat lapa pulak mlm2 cengini tgk nye

Sheila Adziz said...

Ya allah jambu ni dh lama akak tak makan... br akak ahu boleh masak sayur lemak yer sis... sedapnya ciptaanNya....

jom join GA
http://www.sheilainspire.com/2015/06/giveaway-si-anak-isteri-suami-dan.html

MyStory Pic said...

Ooooo... jambu golok eh..!!! saya panggil buah ketereh... biji dia kalau dibakar boleh makan kacang gajus. Isinya tak pernah lak makan

Nur Chinta said...

jambu gajus . cuma pernah mkn kacangnya jer ...

Nur Chinta said...

jambu gajus . cuma pernah mkn kacangnya jer ...

ewanthology said...

Selalu tersalah sebut...gajus jadi jagus..hehe

eita said...

ahmad hasif....sedap...

sheila adziz....ha'ah kan..sedap sangat...


my story pic....sama je tu...malas kalau bakar butir dia..meletup...

nur chinta...try lah makan buah nyer plok

ewanthology..hehehehhe

QasehnyaRania said...

utara panggil buah jangguih.hihi.suka pucuk dia buat ulam.bru ni nasib ayh bawa mai kl

serius tak pnh pon buat masak sayur gitu.
dlu buahnya tu raah makan je.hat merah merah tu.. biji bakaq dalam tin

Cikna said...

Pokok dia cantikla suka tgk.... Rasa dia mcmne ye manis2 kelat ke....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...