Wednesday, April 13, 2011

JERUK MEMPELAM....



dalam tahap kebosanan mengalahkan babun rasanya...
aku gi jalan2 kat belakang umah...
sekali tengok...waaaaa.....banyak nya buah pelam...
rasanya satu pokok tu penuh dengan buah..
selok daun baru nampak buah...
hahahaha...korang bayangkan lah sendiri betapa banyak nya buah dia...
disebabkan banyak sangat..jadi sapa2 yang nak ambik buah ni...
aku bagi je ambik tapi dengan syarat kait sendiri....
aku tak kuasa nak bengok kan leher aku ni......
aku cuma ambik untuk aku buat jeruk je..
best jugak...alah..jeruk bodoh je...
bagi yang malas macam aku...meh aku ajar cara nak buat jeruk mempelam manis bodoh...
kalau jeruk cerdik dia masak air gula...hahaha...




mula2 buang kulit dulu..
tak buang pun boleh tapi..
susah plok kalau
warga emas nak makan..
maklumlah gigi secondhand...
buang kulit lembut sikit..





disebab kan muda lagi jadi..
aku cuma belah 2 je...
senang kerja...
tambah plok orang malas macam aku ni..
hehehe...




pastu..
potong lah besar mana yang korang nak...




bila dah sudah rendam air garam..
selama satu malam...
pahtu toskan..
dan tabur gula banyak mana yang korang nak..
nak manis letak banyak..
satu lori pun tak pe...pahtu
biarkan dalam peti..dalam sehari ke..
sejuk baru best..
last sekali makan lah....
(gambar yang siap tabur gula tu aku tak..
tergamak nak ambik..sedih tak dapat makan..)



tapi yang sadis nya lepas semua dah beres..
aku langsung takleh nak rasa..
apa lagi nak makan....
akibat berjemur tengah panas..
aku kena baham demam....
sadis beb..
tekak merah tak leh nak makan..
minum air je..
dan aku sekadar memerhatikan anak buah aku makan jeruk tu....
takpe..takpe..buah banyak lagi atas pokok..
nanti kalau baik demam boleh buat lagi...
kata aku sambil menelan antibiotik...
dalam deraian air mata...

orang lain makan jeruk ...
aku telan ubat...
huhuhuhu.....

9 comments:

wachak said...

meleleh leleh dah air liur ni tengok jeruk pelam tu ... hu33


eita. yg second round punyer tolong tapow satu tupperware utk wa bleh ... he33

aWaNnies said...

semoga cepat smbuh..pastu leh mam mmpelam tu byk2..hihi

aWaNnies said...

semoga cepat smbuh..pastu leh mam mmpelam tu byk2..hihi

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Wah! Teringat masa kecik2, hidup susah menumpang orang sana sini. Namun adalah sikit2 pokok buah2an peninggalan arwah sebagai mengenyangkan diri. Apa lagi, pokok mana yg saya tak pandai panjat. Buah2an mana yg saya tak pandai makan, biar byk sekali pun? Hidup berpanas ni sudah menjadi mainan saya sehinggalah sekarang. Hai geng, kena panas pun dah tak tahan? Oh ya, perempuan tentu sensitif pada panas. AlHamdulullah, boleh katakan tak pernah makan ubat2 doktor, org kampung katakan! Akan datang tak tahulah.

eita said...

wachak:
boleh je....

eita said...

awwanie:
itu sudah semestinya..
hahaha....jemput..jemput...

eita said...

tajnur:
waalaikumussalam...hidup menumpang dengan orang memang susah..eita faham..eita pun pernah rasa...
ermmm....
nak jugak ke?
jom lah nanti eita buat lagi..sekarang ni pun kat umah eita manggis dah start berbunga..banyak penuh satu pokok...
nanti boleh lah tolong panjatkan untuk eita ye,...hehehe.....
alah normal lah tu kena dema...panas sangat lah...
nak panjat pokok tinggi sangat lah..

QasehnyaRania said...

sis,camna nak letak picca tu..:)

QasehnyaRania said...

sedap2....suka letak gula batu..
rasa pon not bad la..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...