Friday, April 15, 2011

ADAB BERGURAU DALAM ISLAM....



1. GURAUAN YANG BENAR....
-bergurau dengan gurauan yang tidak menipu....
macam mempermainkan kawan...terutama sekali masa april fool...
dengan kita2 sekali jadi fool.....
'ni hah..aku ada hadiah untuk kau..bukak lah...'
'waa..bestnya...hadiah apa?
'hadiah yang kau mintak dulu lah'..
'ncet blacberry ke?waaa...tak sabarnya...'
'hehehehe'..
'eeeeiiiii..........pengotor...tikus mati kau letak dalam ni..'
'hahahahaha....'...
tapi kan kalau dah bergurau tu rasanya banyak menipu dari yang betol..
hehehe...termasuk lah aku....suka sangat bergurau dengan benda2 karut...

2. TIDAK BOLEH BERGURAU DENGAN MENGHINA SUNAT RASULULLAH....
- perbuatan yang amat x elok sama sekali...
macam contoh menghina janggut....sunat simpan janggut...
tapi diorang boleh buat lawak plok....
'weyh.....janggut kau macam janggut kambing lah...'
sambil boleh ketawa terbahak2...dengar pada gurauan memang kelakar
berok..
tu bagi yang tak faham lah...
-makan dalam dulang....makan beramai2....
setengah orang tu kadang tak berapa selera nak makan berebut macam ni....
'apa lah kau ni makan dalam dulang..takde pinggan ke?'
apa punyer miskinlah kau ni...'

3. TIDAK MENGANIAYA ORANG LAIN...
-gurauan yang tidak melampaui batas..tidak sampai ke arah membunuh...
ada ke?
'garpu ni kan kalau aku cucuk kat kepala kau yang botak tu pun best jugak ni'
'apa plok....kalau cucuk kat mata kau lagi best...'
'hahahaha...apa yang bestnya..'
'best lah...kau dah jadi buta aku pow lah makwe kau..'huawawawa...
'ambik ni....ada hati nak pow awek aku....'
'waaaaaa.....aku plok yang jadi kasim selamat...tolong....'
memang ada pun...kadang tu mula2 bergurau tapi bila sampai satu tahap gurauan..
dah melebihi batasan...diorang sanggup guna senjata plok...
tapi ini dah bukan bergurau tapi dah masuk kategori membunuh tanpa niat.....
aku pun biasa jugak...hehehe....

4. GURAUAN YANG BERUNSUR GOSSIP.....
-niat nak bergurau..tapi kalau dah bergurau tapi sibuk bercerita pasal keburukan..
orang tak lehlah jugak....
nanti buat orang kecik hati plok....
'weyh kau tau tak...azim ada kurap kat belakang dia...kelakor betol lah...'
'ye ke?..pengotor lah kau ni...hahahaha....kurap tu beb...'
'lu apahal ni...yang kau citer pasal benda sensitif ni nape..'
' rilek lah...gurau2 je...'
' gurau atok kau'..

5. GURAUAN YANG MELAMPAUI BATAS.....
-buat lawak sampai tahap ketawa berguling2...
ketawa dari bawah meja naik balik turun balik kat bawah meja....
kadang2 tu tak tahu lah apa yang kelakor sangat...
sampai ketawa bagai nak pecah perut....
'kau tau tak'
'apa dia?
'tadi aku naik basikal...pahtu tayar dia berpusing...'hahahaha...'
'hah? apa yang lawak sangat sampai kau ketawa tu..?
'yelah...aku naik basikal tayar dia berpusing...hahahahha...sakitnya perut aku...lawaknya'
tak faham aku..apa yang lawaknya.....
-terlalu banyak ketawa akan mematikan hati....




6 comments:

ong ong kedek kedek said...

ha3... ngko ni macam kambing laa mmmbbeekkkk (bergurau tuuu) kah3

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Dimana jua kita berada tetap berpegang pada prinsip,`for a cordial relationship, there is a limit`. Tetapi budaya orang melayu kita ni kbykan kalau menyakat atau bergurau selagi tidak sampai ke hati, selagi itu mereka tak akan berhenti. Saya mmglah tak suka bergurau sbb pengalaman sbg yatim piatu sejak kecil dah lali disindir, dimarah, gurau kasar sehingga berpendirian, jika tak tahu nak buat apa lebih baik diamkan diri sahaja. Mmg tak pandai bergurau pun. Anyway, boleh tahan terima gurauan!

eita said...

republik..:
lu apa kes hah? (marah ni)
hahahaha...
kenapa lah kau ni asik panggil diri sendiri je hah...confius aku..

eita said...

tajnur:
waalaikumussalam.....
eita paling suka bergurau....
otak pun dah memang giler...nak buat macamana lah...
rasanya kalau awak bergurau dengan eita mau menangis ni...hahaha...
(gurau..gurau...)

beautiful_rose said...

pesen org bergurau mcm ni kita bagi je sepak terajang 2 das.lepas tu kita ckp balik kat dia y kite gurau jerk....boleh? =p

eita said...

rose:
hahaha..boleh je...ikut kreativiti masing2 lah nak gurau macamna...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...