Sunday, August 29, 2010

PANJAT POKOK DUKU....



semalam balik kat umah aku......sapa dalam kul 10 malam...
penat giler...giler pun tak penat macam aku......
mana tak penatnya seharian dalam kebun duku abang aku....
tapi bukan akulah yang panjat....hehehhe....tugas aku hanya menyambut buah duku yang siap di kutip dan diletak kan dalam kain.....bawak turun kebawah dan letak kan dalam guni dan juga bakul....
memang teruja giler aku tengok buah duku yang berjuntaian kat dahan..
kutip punyer kutip dapat lah 200 kilo untuk dijual...
aku bawak balik 2 guni je...hehehe...banyak tu...
alah bukan aku makan sorang pun...untuk diagih2 kat jiran2 dan juga untuk surau sikit...
rezeki banyak kan mana boleh makan sorang2.....



kedatangan aku di sambut oleh buah rambutan...
nak ambil tak tak tercapai
plok oleh tangan....
ambik gambar je lah...
huhuhuh....



first time tengok buah duku secara live
melekat kat dahan lagi....
teruja giler...
yelah biasa beli kat pasar je...
sekarang ni depan mata...tunggu petik je....





ni lah buah nya..
memang banyak giler lah...
ni baru sepokok ada lagi
4 pokok....bengkok tulang
nak memanjat ni...


apalah abang aku ni...
punyer lah banyak buah kat atas
pokok tu....pilih buat apa....
ambik jelah.....sama jew....




ni plok anak sedara aku
menunjukkan aksi berani mati
kat atas pokok...
jangan jatuh sudah lah...


'alamak!!!jauh lah plok....
kalau dekat sikit tu ok jugak...
takpe..takpe....aku akan cuba...
cergas...cergas...'

haaa....ni lah masa untuk menurunkan
berat badan Ehhhh!!!!
silap daaa.....masa untuk menurunkan
buah yang telah dihimpun ke dalam
kain...haaaa....masa nilah
khidmat aku diperlukan.....

'alamak!!!! macamna leh sesat ni...
kat mana aku sekarang ni..
aduh!!!jenuh lah bini aku
mencari nanti...'


janganlah ada jembalang tanah
kat sini....
hiissshh....bulan pose mana ada
hantu lah...apalah daaa...
'habis tu sapa yang cuit
aku tadi hah..
meremang bulu tengkok aku'...


'ermmmm...manisnya...
lemak berkrim di sukai ramai..
meh lah join....banyak ni..
makan sorang tak habis ni...'


bagus betol lah pekerja myanmar ni...
dalam penat2 pose dan memanjat
sempat lagi melemparkan
senyuman yang ayu gitu...
heheheh.....jangan marah
haha.....adik aku ni



nilah sebahagian dari hasil
kutipan untuk hari ni...
macamana nak bawak tak tahulah..
jauh jugak nak mengangkut
ke kete ni...

budak 2 orang ni kan aku suh
kutip buah dia sempat lagi berposing....
nak kena potong gaji napoknya ni...


limbahan buah kat umah aku...
belum sempat nak agih lagi..
untuk jiran2, adik beradik dan juga
untuk berbuka di surau...

1 comment:

izan mama mia said...

lebatnya.......tahun nie ada lg tak???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...