Thursday, September 29, 2016

MINI KEBUN...


Sejak2 dah jadi suriumah sepenuh masa ni..
masa aku banyak terluang..
jadi aku paksa datin sekat tanah kat bahagian dapur sikit dengan palet..
aku nak menanam..ada jugak peluh kuar kan..
kalau tak sekat...jenuh lah kambing duk makan..
tu pun dalam sekat tetap jugak kambing masuk..
hari2 duk gaduh dengan kambing..
rasa macam nak buat bbq je kambing tu..
lagipun kalau tanam sendiri senang..
time nak guna ambik je..
doh lah kag datin ni jauh di kaki langit..
setakat nak beli singit 2 hinggit tu..
dok kuasa aku nak kuar..


dulu daun pandan ni duk dalam baldi je..
napok macam kuning tak berapa nak sihat..
dah jadi macam albino je..
aku alih dalam pasu besar..
sebenar nyer pasu tu baru je beli..
tu yang baru alih..

ni pun baru renovate jugak..
dari pasu kecik tukar ke pasu besar sikit..
datin suh tanam kat tanah je..
tapi sayang takut mapuh..
ayam suka mengais..
kalau nak buat tomyam kan senang..
limau purut dah ada..

serai ni dah berapa kali hidup ..
berapa kali mapuh..
yang ni semua angkara kera durjana..
aku tak tahu lah dia nak baut apa..
suka sangat cabut serai aku..
peseng khianat..

labu ni aku baru alih kat tanah..
tapi tulah..
asik kena kais di ayam je..
ayam datin ni pun bakal nak masuk periuk jugak ni..

bru tumbuh ..
kacang duduk..
jenis kacang panjang tapi dok menjalar..
buah dia macam kacang buncis..
senang sikit tanam kacang ni tak payah ..
nak menyusah kan aku cari kayu..
nak buat junjung..


pokok kari ni aku baru taruk baja getah..
cepat je tumbuh pucuk baru..
nak alih kat tanah tapi akar dah melekat..
pasu xleh nak angkat..
sudah nyer biar je duk situ..


pokok kunyit ni pun aku baru alih..
sian sangat tengok duk membiak dalam pasu kecik..
gi kedai 2 yal cari pasu panjang..
senang nanti nak beranak pinak..
tu pun ada napok tunas baru kuar..
kalau semua ada kat umah senang keje aku..
belakang tu pokok kemangi..
dengan daun kesum..
belom sempat alih lagi..

pokok limau kasturi ni aku saja semai untuk..
kakak aku..
kata nyer nak tanam kat umah dia..
kat umah aku banyak anak pokok limau kasturi..
sapa nak boleh pm aku..
hahhah...

bunga jari lipan ni pun tetap aku tanam jugak..
saja..buat indah umah masa pagi..
tu pun banyak yang tumbuh kat tanah..
aku biar je..comel sikit..
ni pun baru sdah tanam semula..
baru ni dah pupus..

5 comments:

nor azman said...

Bnyk tanam 2

HeNRieTTa JoSe said...

banyaknye tanam...ok, poskan anak pokok limau kasturi tu cni se...hehehe...pokok bunga jari lipan tu yang macam pokok rose jepun tu ke?pokok jam 10 pagi...

Kesuma Angsana said...

Kita boleh geng. KA pun suka bab2 menaman dan berkebun ni, Bukan nak jual pun . Utk makan sendiri dan laman pun cantik terisi kan

eita said...

nor azman...isi masa lapang..


rietta...heehehh..kalau nak boleh jew kite pos....sama lah tu..nama je lain sikit..


kesuma angsana...tulah..kalau nak guna senang je..boleh ambik..

PAK BUDIMAN DI MALANG said...

saya sangat berterima kasih banyak MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan pesugihan dana ghaib nya kini kehidupan kami sekeluarga sudah jauh lebih baik dari sebelumnya,ternyata apa yang tertulis didalam blok MBAH RAWA GUMPALA itu semuanya benar benar terbukti dan saya adalah salah satunya orang yang sudah membuktikannya sendiri,usaha yang dulunya bangkrut kini alhamdulillah sekaran sudah mulai bangkit lagi itu semua berkat bantuan beliau,saya tidak pernah menyangka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan kami sekeluarga tidak akan pernah melupakan kebaikan MBAH,,bagi anda yang ingin dibantu sama MBAH RAWA GUMPALA silahkan hubungi MBAH di 085 316 106 111 insya allah beliau akan membantu anda dengan senang hati,pesugihan ini tanpa resiko apapun dan untuk lebih jelasnya buka saja blok mbah PESUGIHAN DANA GHAIB TANPA TUMBAL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...